ענף הנדל"ן המניב המסחרי, בעיקר בתחום בנייני המשרדים, מצוי במצב נזיל. יש גידול במיזמי בנייה, אך המומחים מוטרדים באשר לביקוש העתידי ויש תהיות אם הביקושים יגדלו בקצב של גידול ההיצעים.
 
אחד ממי שמעלים ספקות לגבי יכולת השוק לקלוט את ההיצע הרב שנוצר מדי שנה הוא ג'קי מוקמל, יו"ר חברת CBRE ISRAEL, אחת מחברות הנדל"ן המסחריות המובילות בישראל, שהיא חברה־בת של CBRE העולמית, החברה הגדולה בעולם בתחום הנדל"ן המניב. מוקמל אמור להשתתף היום בכנס המנהיגים של "מעריב" שייערך במלון דניאל בהרצליה.
 
ל"מעריב" אומר מוקמל: "אני מהרהר באשר ליכולת ארוכת הטווח של השוק לייצר את הביקושים הדרושים לענף המשרדים. אני חושש מאוד שלא ימצאו את האנשים שיאכלסו שטחים אלו. הביקוש העיקרי לשטחי משרדים מגיע בעיקר מענף ההייטק, ולצערי אני פסימי לגבי יכולת הענף להמשיך להתפתח בקצב מהיר". 
 

ומוקמל מוסיף: "ענף ההייטק מתבסס על כוח אדם מקצועי, על רענון מתמיד בכוח האדם הקיים. אבל המערכת החינוכית של ישראל לא מסוגלת, לצערי, לספק את הסחורה, ליצור שטף מתמיד של בוגרים שיכולים למלא את השורות. ואם כך המצב, ניאלץ בסופו של דבר לייבא עובדים זרים. כבר היום מדברים על יבוא עובדים מהודו, ואני חושש שזה מרשם הרה־אסון לגבי העתיד".
 
אם אכן יגיעו עובדים מהודו, יהיה צורך להושיב אותם במקום כלשהו. כך שעל פניו, הביקוש למשרדים לא אמור להיפגע. אולם, כפי שמוקמל מסביר, הבעיה במקרה זה היא ארוכת טווח, היא תפגע בענף ההייטק, וכפועל יוצא גם בענף הנדל"ן שמספק אכסניה לחברות אלו.
 
"אם יתחילו להביא עובדים זרים להפעלת ענף ההייטק של ישראל, כלומר: מתכנתים, מהנדסים ומפתחים - אני חושב שזה עשוי להיות התחלת הסוף של ענף ההייטק הישראלי, מפני שבצעד זה נכניס במו ידינו מעין גיס חמישי לענף".
 
לשאלת "מעריב", האם אין בכך הגזמה, משיב מוקמל: "לא, מפני שזה קרה בעבר. לפני כשלושים שנה ישראל הייתה מרכז עולמי מוביל של ליטוש יהלומים. אלפי אנשים עבדו בענף. פיתחנו טכנולוגיות מיוחדות שהקלו על עבודות ליטוש היהלומים, היינו דוגמה לעולם. גם אז הייתה בעיה של כוח עבודה, ואחד הפתרונות היה להביא עובדים הודים. זה עבד, אך לפרק זמן קצר. בהדרגה ובשקט, מלטשות נסגרו בנתניה ובתל אביב ונפתחו בהודו. מפני שלחלק מהעובדים שהגיעו לישראל כדי לעבוד היו גם תכונות יזמיות, ואת מה שהם ראו אצלנו, כולל הטכנולוגיות שלנו, הם למדו והעתיקו להודו. כיום אין מלטשות בישראל.

"אנחנו צריכים ללמוד מהניסיון. מדוע שהמדינה לא תשקיע את המשאבים הנחוצים כדי להכשיר עובדים ישאלים, כדי שיתאפשר למשק הישראלי לספק את כוח האדם הנחוץ לענף? לזה אני מתכוון, כשאני אומר שאני חרד ליכולת העתידית של השוק לספק את הביקושים הנחוצים לענף הנדל"ן המניב המשרדי".