מאז שבתי בת ה־20 חזרה בשאלה היא גילתה את הסלולר, ולא מסוגלת להפסיק. היא עדיין מתגוררת אצלנו בבית, ולמרות הצביון הדתי, אינה מסוגלת לכבות את הסלולר ולכבד את החוקים של הבית. בנוסף, היא מצטלמת עם תחתונים וחזייה ומעלה לרשתות החברתיות, ואנחנו מרגישים מיואשים. מה עלינו לעשות? 
 
“רשת הביטחון של הילדה הזו היא אתם, המשפחה שלה, ולכן בתור התחלה חשוב מאוד שלא תכניסו לתוך המשוואה הזו כעסים מיותרים. אתם המשענת שלה, ובלעדיכם היא לא תצליח להתקדם ולבנות את עצמה. אני מבינה שאת מרגישה חסרת אונים, אבל חשוב מאוד שתדעי שמדובר בהתמכרות, השימוש בסלולרי משפיע על אזורים במוח.

"היא אבודה ומבולבלת וזקוקה לעזרה. אני ממליצה שתפנו לקבלת עזרה מקצועית, גשו למישהו שמטפל בהתמכרויות. מעבר לזה, דעי לך שגם ילדים בני 14 חילונים נוטים לפרסם תמונות ברשת מבלי להבין את המשמעות של הדבר הזה. זה קורה לכולם, חילונים ודתיים כאחד. ילדים לא מבינים את העניין, ולא יודעים שכל תמונה שהם מעלים לרשתות נשארת לעולמי עד”. 

 
שתי בנותיי המתבגרות מתגוררות באותו החדר. הן מסתדרות נפלא, אבל לצערי לא מסדרות את החפצים שלהן, והבלגן חוגג. אני לא מצליחה לראות את הרצפה, והדבר מעיב על היחסים שלי איתן. מה דעתך? 
 

“פעם ילדים היו מסדרים את החדר כי הם פחדו מתגובת ההורים. אמא הייתה אומרת לילד ‘חכה, חכה, אני אדבר עם אבא’, והוא ישר היה מארגן את החפצים שלו. היום אנחנו יודעים שזה לא צריך להיות ככה, ומעבר לזה, העובדה שילדים מסדרים או לא מסדרים את החדר שלהם לא צריכה להשפיע על מערכת היחסים שלהם עם ההורים. זכרי שאינך יכולה לגרום להן לסדר את החדר, לא משנה כמה פעמים תבקשי מהן.

"את תמשיכי לקבל את אותם התירוצים המוכרים, ולכן עלייך לעבור לשיטה חדשה: תסבירי להן את המשמעות של לסדר את החפצים שלהן במקומם. תגידי להן שכשלא מקפלים את הבגדים בארון זה גורם לך לחשוב שהן לא מעריכות את הכסף שלכם ואת עבודתכם הקשה, ולכן אם הן ימשיכו לזרוק בגדים ודברים אחרים על הרצפה את פשוט תפסיקי לקנות להן את מה שהן מבקשות. אל תגידי להן את זה בכעס, תסבירי להן יפה שאת מבינה שזה לא חשוב להן, ועל כן את נוקטת אמצעים מתאימים. אני ממליצה שאפילו תפני ליתר בני המשפחה, ותעדכני אותם בתוכנית שלך.

"זכרי שלא מדובר בעונש, זו דרך להגיע לשינוי אצל ילדות שכל הבגדים שלהן על הרצפה, והן לא מעריכות את מה שנותנים להן. אני מאמינה שלא אכפת להן, ואת לא צריכה להיות במלחמה איתן אלה לתת להן את ההרגלים הנכונים. זכרי שילדים לא לומדים מדיבורים אלא רק מחוויה”.
בתי בת ה־12 מעוניינת לחגוג את בת המצווה כמו יתר חברותיה לכיתה ולערוך הפקה מושקעת ורבת משתתפים. כיצד אוכל לבשר לה כי אין לי את האפשרות הכלכלית להעניק לה את מה שהיא כל כך רוצה? 
 
“הדרך הטובה ביותר להתמודד עם סיטואציה מורכבת מול ילדים היא פשוט להגיד להם את האמת, אבל בהתאמה לגיל שלהם וליכולת שלהם להכיל את המצב. אני מציעה שתפני אליה בסבלנות רבה ותשתפי אותה במצב. תגידי לה שאת מבינה שהיא מעוניינת באירוע כמו שחלק מהילדים עורכים, אבל אתם כמשפחה לא יכולים לממן אירוע בסדר גודל כזה.

"תדגישי בפניה שאת ואביה מרוויחים מספיק כסף בכדי לחיות בבית שבו אתם מתגוררים, למלא את המקרר באוכל ולרכוש רכב ובגדים, אבל אין לכם אפשרות לערוך אירוע שעלותו מסתכמת בהוצאה גדולה שכזו. במקביל, בדקי כמה אפשרויות שכן יכולות להתאים לתקציב שלכם וגם לעניין את הילדה. יכול מאוד להיות שאם תגידו לה שאפשר לנסוע לחופשה משפחתית במקום, או לבחור כמה חברות ולעשות איתן שיט במרינה - היא תתלהב יותר.

"עוד אפשרות שיכולה להתאים היא להזמין את כל חברי הכיתה לסרט בקולנוע. גם אם הילדה תכעס, חשוב שתנסו להבין מאיפה התגובה שלה מגיעה. יכול להיות שייקח לה זמן להבין, אבל זו המציאות ולא תמיד היא תוכל לקבל מענה לכל הרצונות שלה”.