הם נמצאים בכל מטבח ובכל בית, שימושיים כמעט בכל מתכון, ובכל זאת, עם מגוון המוצרים במרכולים, אין לנו מושג במה עלינו לבחור כדי לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת. מאיה רוזמן מכריעה בתכניתה ב-103FM בשאלה שמעסיקה את כולנו לפני כל טיגון חביתה לארוחת הערב, או הכנת רוטב עגבניות בסיסי. מהו סוג השמן הבריא ביותר לשימוש, ובאיזה רסק עגבניות הכי כדאי להשתמש כדי לשמור על הגזרה? 

אני מדריכה לבישול ואפייה, כאחת שעוסקת בתחום יצא לי להתנסות בטיגון עם שמן זית ובטיגון עם שמן קנולה. באיזה שמן עדיף לבחור?


"בניגוד למיתוס, שמן זית די עמיד לחום. נקודת השריפה שלו היא 240 מעלות. בטיגון של 2-5 דקות, לא מגיעים לטמפרטורות הללו, לכן זה בסדר גמור להשתמש בשמן זית. שמן קנולה יותר עמיד לחום כי הוא שמן מזוכך שעבר טיפול בטמפרטורות גבוהות.למרות זאת, עדיף לצרוך שמן שהוא יותר איכותי.



לשמן קנולה מזוכך אין ערך תזונתי גבוה, בעוד ששמן זית כמעט תמיד נעשה בכבישה קרה ולכן מכיל הרבה חומצה אולאית, שמפחיתה מחלות לב ועשירה בוויטמין E. לכל שמן בכבישה קרה יש ערך תזונתי שונה ולכן כדאי לגוון. כששואלים אותי איזה ירק הכי בריא, אין לי תשובה, משום שבכל ירק יש משהו אחר.



ברגע שאתה מגוון אתה מקבל את הכל. שמן אגוזי מלך מכיל הרבה אומגה שלוש, שמן חמניות בסלט עושה את אותו האפקט כמו לשפוך המון גרעיני חמנייה כתוספת לסלט, ויש בזה המון ויטמינים. אני מקפידה לקנות שמנים בכבישה קרה שנמכרים בבקבוקי זכוכית. הם לא זולים, אבל אם משתמשים כל פעם בשמן אחר זה מוסיף, וגם לא מבזבז את כל השמן בבת אחת".



בדרך כלל אני לא משתמשת בקטשופ, אלא בעגבניות טריות או ברוטב פיצה. איזה רסק עגבניות עדיף?


"בדקתי את רשימת רכיבים באותה קופסה אדומה של רסק העגבניות המוכר והאהוב. אין שם שום רכיב שאינו טבעי. אין בזה חומרים משמרים, וכמות הקלוריות נמוכה יותר, באופן מוזר, מרסק עגבניות שאין בו כלום. אין עם זה שום בעיה. גם אם את לארג'ית ושמה את כל קופסת רסק העגבניות, זה ממש בסדר".