מישהו בטח משקר. ואולי כולם משקרים. האם באמת יש סיכון, ואיזה סיכון, וכמה סיכון יש מפליטת הגזים מאסדת לווייתן שממוקמת ממש מול האזור שבו אני מתגורר? המשרד להגנת הסביבה אישר בתחילת השבוע נישוב אדים מזהמים מצנרת האסדה. מהו נישוב? האם זה שם מכובס לפליטת הגזים הרעילים לחלל האוויר במשך שעות? אני מבין כי בהליך הכנת האסדה והצנרת - שאורכה כ־120 קילומטרים - הצטברו גזים רעילים ומסוכנים ויש לשחרר אותם לפני שיזרימו את הגז הטבעי דרכם. את הגזים הרעילים האלה צריך "לנשב" לאוויר מול זכרון יעקב וחדרה, ואם תהיה רוח "טובה וחזקה", לעוד מקומות רבים נוספים.



יש האומרים שכמות הגזים הרעילים שנפלטת לאוויר במהלך הנישוב זהה לפליטת גזים רעילים במשך שנה ואף יותר. איך יודעים בדיוק כמה גזים ייפלטו וכמה מהם יגיעו ליישובי החוף, והאם ניתן לצפות בדיוק מרבי את כיוון הרוח במהלך כל שעות הנישוב? כל צד אומר דבר אחר ומביא סימוכין מדעיים, כביכול ללא עוררין, מן המדענים שלו.



נובל אנרג'י מצד אחד, ארגונים לאיכות הסביבה מצד שני, והתושבים המבולבלים והחרדים מצד שלישי. גם משרד הבריאות היה בעניין, וראש שירותי בריאות הציבור הצהירה כי "לא צפויה תוספת סיכון בריאותי בשלב הנוכחי". ואני שואל: האם אחרי השלב הנוכחי צפויה תוספת הסיכון? ואיזו צורה ילבש הסיכון הזה?


אינני יכול להשתחרר מתחושת הבטן (שאולי נמצאת רק בבטן שלי), שנדמה לי ששיקולים כלכליים גוברים על שיקולים בריאותיים ואם אומנם יהיה נזק, הוא לא יגיע מיד אלא אחרי חודשים או שנים. אינני יודע מהיכן משרד הבריאות מקבל את הנתונים והאם יש לו יחידת ניטור משלו, או שאולי הוא מסתמך על נתוני המשרד להגנת הסביבה שאישר לבצע את הנישוב.



רגע לפני שטור זה ירד לדפוס התברר שהמשרד עצר את התהליך המתוכנן. כאשר יש תנאי מזג אוויר קשים כמו אובך או זיהום, נהוג להמליץ בתקשורת לתושבים, ובמיוחד לילדים, קשישים וחולי מחלות ריאה ולב, להימנע מפעילות גופנית ולהעדיף להישאר בבית. אם חס וחלילה מתהפכת מכלית המובילה חומרים מסוכנים בקרבת מקום יישוב, מועברת מיד אזהרה באמצעי התקשורת לתושבים להישאר בבית ולסגור את החלונות. אני מבין לגמרי את הלך רוחם של תושבים שמעדיפים להתפנות בימים האלה מביתם ולעבור לאזור פחות שנוי במחלוקת. חוסר השקיפות והדיסאינפורמציה חוגגים, וזה מרגיז אותי. וכמובן שלא רק אותי, אלא את כל תושבי האזור.