"שנת 2019, בעיניי, בכל הנוגע לענף קרנות הנאמנות, היא שנה שתיזכר אצלי לא בגלל המגמות שהתרחשו בה, אלא בגלל המגמה שהתפספסה", אומר אבנר חדד, מנכ"ל קסם קרנות נאמנות מבית אקסלנס. לטענתו של חדד, בענף שוק ההון הישראלי יש יותר מדי קרנות מנוהלות, מה שגורם לכך שהנפגע העיקרי הוא המשקיע עצמו. אם בדרך כלל, בכתבות סיכום שנה אנחנו נוטים לציין את המגמות העיקריות בענף בשנה החולפת, הרי שהפעם נחרוג קצת ממנהגנו.



מגמה מפוספסת, מדוע?
"ראשית, מספרן הרב של הקרנות המנוהלות פוגע בתעשייה מכיוון שהוא מצמצם את השקיפות כמעט לחלוטין. הנפקת הקרנות הללו נעשית, לצערי, בשיטת מצליח. הקרן שתצליח הכי הרבה או תקבל את הכוכב במערכת הדירוג הבנקאית היא זו שהיועצים יקנו. אלא שבמקום שהתעשייה תגדל כתוצאה מהפריחה של השוק, בסוף - מרוב קרנות לא רואים את תוכן ההשקעה האמיתי שבתוך הקרן".



בוא נדבר רגע במספרים
"בישראל ישנן 1,159 קרנות מנוהלות (1,123 מסורתיות והשאר כספיות) המנהלות כ־215 מיליארד שקלים (מתוך זה 184 מיליארד בקרנות המסורתיות). לצורך ההשוואה, אליאנס ברנשטיין, אחד מבתי ההשקעות הגדולים בעולם, מנהל נכס גדול יותר מכל תעשיית הקרנות בישראל באמצעות פחות מ־50 קרנות. מתחילת 2017 גדל מספר הקרנות המנוהלות בישראל ב־256 קרנות, כלומר גידול של כ־28%, כאשר היקף הנכסים המנוהלים בתעשייה קטן בתקופה זאת. המשמעות של יותר קרנות בפחות נכסים מנוהלים היא שביער שממילא לא רואים בו את העצים, עכשיו נוספו אליו עוד עצים".



אתה בעצם אומר שלא רק שריבוי הקרנות אינו מגדיל את ההשקעה, אלא שהוא גם פוגע ביכולת האבחנה של המשקיע?
"המשקיע הנבוך כבר לא יודע להבחין מה היא קרן טובה ומה לא, מרוב קרנות. וזו בעיה רצינית. גם היועצים עצמם מתחילים להבין את הבעייתיות בנושא הזה".



ובמקביל, גם חלה ירידה בסכום ההשקעות?
"לא. אבל העוגה שהיתה צריכה לגדול, לא גדלה. בדרך כלל, כשהשווקים פורחים העוגה גדלה. מצטרפים עוד משקיעים למעגל ההשקעות והנה, זה לא קרה. כשהמוצר לא שקוף, היועצים עושים קיפול לאחור ועוברים למוצרים אחרים. אז נכון שיש חלופות פיננסיות אחרות וברגע שהמוצר הוא טוב והוא שקוף, יש מספיק כסף והוא יקבל מספיק כסף. אבל זה לא המצב כאן, והיועצים מאבדים את העניין במוצר הזה".



כשאתה אומר שזה פוגע בשקיפות, למה הכוונה?
"אם יש לי קרן אחת שהיא קרן 90/10 שמשקיעה ב־90 אחוז אג"ח ו־10 אחוז מניות, צריכות להיות לי לא יותר מאחת או שתיים כאלו בקטגוריה. יש מנפיקים שיש להם מספר לא מבוטל של קרנות בקטגוריה הזאת, ואז המשקיע לא יודע במה לבחור. במה שונה קרן 90/10 אחת מאחרת? לא רק שהוא לא יודע במה להתמקד, גם מנהל הקרן לא יודע איזו קרן מחזיקה בפוזיציות כאלה ואחרות, וברגע כשמשקיע לא מבין איפה הוא עומד במשחק הזה הוא יוצא החוצה ומחפש מוצרים אחרים. חשוב לזכור שהמגמה הכללית בעולם של שקיפות חופפת גם לעולם התוכן הפיננסי, שחייב ליישר קו עם המגמה העולמית. עולם התוכן הפיננסי חייב להיות יותר פשוט ושקוף, וזה לא משנה אם כלפי יועצי השקעות או צרכנים בסופר. בסוף, כולנו מחפשים פשטות ושקיפות, וברגע שמתחילים לסבך אותם ולערבב אותם, אנחנו מאבדים אותם, ולצערי הרב זה פוגע בעוגה כולה. ואת רואה שלמרות המדדים שטסו בעשרות אחוזים, זה לא מקדם אותנו".



שקיפות לפני הכל


האם הפתרון הוא בכך שהבנקים יפחיתו את מספר הקרנות?
"הבנקים לא יכולים לצמצם את מספר הקרנות כי הם לא היצרן. הדרך להילחם בתופעה היא הפחתה של הקרנות המנוהלות. די בכך שכל מנפיק יפחית את מספר הקרנות המנוהלות מדי שנה בשתיים לפחות, וכך תוך שלוש שנים יפחת מספר הקרנות המנוהלות בכ–200 קרנות. הבנקים, לשמחתי, מתחילים להבין את הבעיה אבל זה לוקח להם יותר מדי זמן. השינוי עדיין לא קורה, לצערי הרב, בקצב הרצוי. יש הצעה של תוכנית הבראה בכך שמתחילים להיכנס מרכיבים איכותיים למודלים של הבנקים, זה מעט מדי וזה לא מספיק. צריך מהלך הרבה יותר אגרסיבי, מספר הקרנות חייב לרדת לפחות בחצי. בישראל יש לנו משהו כמו 1,200 קרנות על משהו כמו 180 מיליארד שקלים. ביחס לממוצע לקרן אנחנו בין הגבוהים בעולם. זה לא הגיוני ופשוט לא נורמלי".



אתה בעצם אומר: לברוח ממי שמנפיק קרנות בכל מצב?
"חד־משמעית. לפעמים אתה מגיע למצב מסוים, שמבחינה תשקיפית אין לך ברירה ואי אפשר לצמצם. אז את זה אני מבין. אבל אני לא מבין את אלה שפותחים עוד קרנות חדשות. מילא אם לא יכולים לצמצם, את זה אני יכול להבין, אבל להוציא עוד קרנות? זה מוגזם לגמרי. אל תפתח עוד חדשות. זה בסדר שאתה מנפיק קרן שחסרה לך, השאלה מה המגמה שלך, האם זו אסטרטגיה או טקטיקה. אם זו אסטרטגיה שבה אתה אומר: 'אני אנסה מכל הכיוונים' - זה משהו בעייתי מאוד".



מנכ"ל ומייסד חברת קסם אבנר חדד צילום: טומי הרפז
מנכ"ל ומייסד חברת קסם אבנר חדד צילום: טומי הרפז



איך אתם, בקסם, מתמודדים עם המצב?
"קסם מיזגה לתוכה את חברת הקרנות של אקסלנס, אנחנו מנסים לצמצם כמה שיותר קרנות. בסופו של דבר, קסם התחילה את דרכה בעולם של מדדים, שם אני רואה את מה שאני מקבל. אני רואה מדד, אני רואה מה התשואה שלו ואני רואה את מה שאני עומד לקבל. זו התפיסה שלנו וזו תפיסה שמשקיעים נוספים התחברו אליה, לא רק בישראל אלא גם בעולם. לא רק בפיננסים אתה רוצה לקבל פשטות בהשקעה שלך. אתה רוצה לדעת כשאתה קונה, ובמקום לקרוא אלף מילים על התווית ולא להבין דבר, אתה רוצה להבין במשפט אחד מה אתה מקבל. זו התפיסה שהבאנו לעולם הקרנות המנוהלות".



מה הצפי ל־2020 בקרנות המנוהלות?
"זו הכותרת מבחינתי. כל עוד לא תיפתר בעיית השקיפות בקרנות בשנת 2020, לא תגדל העוגה של הקרנות המנוהלות של התעשייה בישראל. אז אנחנו, בקסם, שחקן אחד מתוך עשרות שחקנים, אנחנו יכולים להסביר את העמדה שלנו, אבל יש עוד שחקנים במשחק הזה".



קסם, שאותה הקמת לפני 16 שנה, עשתה מהפכה בשוק, לא רק בדמי הניהול, זה היה החזון שלך לשנות את תפיסת המשקיעים?
"אני חושב שהבנייה וההקמה של קסם לפני 16 שנים הייתה הצעד הראשון בדרך, והרבה מאד דברים הבנו וגילינו תוך כדי.ראינו עד כמה הציבור מתחבר לרעיון הזה של מוצר פיננסי פשוט ושקוף. צריך להבין שקרן סל עוקבת אחרי מדד הרכב השקעות ידוע מראש. כשקרן מנוהלת עושה את זה, לא ידוע הרכב ההשקעות. לכן, נדרש ממנהל ההשקעות, ממנהל הקרן, להציע את אותה שקיפות ללקוח. אם לא - אתה מאבד אותו. זה הרעיון בבסיס ההקמה של קסם".



עד כמה זה קשה לחנך שוק?
"זה קשה, כי יש הרבה מאוד אינטרסים, אבל אנחנו מאמינים בדרך ואנחנו ננצח בה. זה ייקח קצת זמן, אבל בסוף זה יקרה. התפיסה הזאת של לא לנהל קרן בכל מצב השקעות - תתקבל בסוף".



ביצועים פנומנליים


אנחנו לא רק מסכמים שנה אלא גם עשור, בראייה לאחור, עד כמה משמעותיות היו הטלטלות שעבר השוק הישראלי?
"בשוק הישראלי קרו מספר תמורות משמעותיות בעשור האחרון, אך הן פחות קשורות למוצרים של קרנות מנוהלות. חברות גדולות הפסיקו להירשם פה למסחר והלכו להירשם מעבר לים, כל סיפור טבע, למשל, קצת טלטל את המדדים. אבל אם אנחנו מסתכלים על הביצועים של השווקים בעשור האחרון, הרי מדובר בלא פחות מביצועים פנומנליים. תבדקי כל מדד מתחילת העשור ועד לסופו ותראי שהביצועים מדהימים. מי שהשקיע בעשור האחרון במדדים המובילים, ובכלל הסתמך על תשואת השוק, השוק החזיר לו פיצוי מלא על כל הסיכון שהוא לקח".



אילו טיפים היית נותן למשקיעים פוטנציאליים?
"לזכור תמיד שהשקעה לאורך זמן היא השקעה משתלמת. אם את מסתכלת לשנה שנתיים, את עלולה ליפול או להיתפס באיזו שהיא פינה. אבל אם את פותחת את ציר הזמן, רמת הביטחון שלך בהשקעה היא מאוד גבוהה. מתחילת שנות השמונים ועד היום בדקתי ומצאתי שלמעלה מ־81 אחוז מהשווקים סיימו בעלייה של יותר מחמישה אחוז בממוצע מדדים עולמי. רק בחמש שנים מתוך התקופה האמורה קרה שהשווקים ירדו ביותר מחמישה אחוז. ובחמש השנים האלה קרו דברים משמעותיים - אם זה נפילת מגדלי התאומים או הפלישה לכווית או משבר 2008. מי שהייתה לו סבלנות ונתן לשווקים את הזמן לעשות את שלהם, קיבל את הגמול שלו, חד־משמעית. בשורה התחתונה, צריך לחשוב לטווח ארוך. כמו שאנחנו לא חושבים בכל בוקר כמה שווה האוטו שלנו או כמה שווה הדירה שלנו - אותו הדבר גם לגבי תיק ההשקעות שלנו. הטווח הארוך, בסופו של דבר, מנצח".



"טווח ארוך" הוא אוקסימורון בכל הנוגע להוויה הישראלית.
"נכון. כשאתה נפגש עם מנהלי השקעות בחו"ל ועם בנקים בחו"ל, הם מאוד מתקשים להבין את החשיבה הישראלית, שצריכה שינוי בכל רגע ובכל שנייה".


כי הכול משתנה נורא מהר. "אבל זה לא משנה. אם אתה מסוגל לדלג מעבר לזה או לשכנע את הלקוחות שלך לדלג מעבר לזה, בסוף תנצח. כי אתה נשען פה על מרכיב שהוא ציר הזמן, והמרכיב הזה לאורך השנים ובכל מקום בעולם מראה לך שהוא מנצח כמעט במאה אחוז מהמקרים. אז אם אתה רוצה להישען על משהו מתמטי, סטטיסטי לאורך השנים, אתה במצב טוב. הסטטיסטיקה מראה שהסיכוי לנבא מה יקרה מחר בשווקים, הוא כמו הטלת מטבע - דהיינו 50/50. אבל לאורך השנים זה שואף למאה אחוז".



ובכל זאת, אני מקשה: השוק הישראלי נתון יותר לסכנות?
"הוא יותר חשוף לשינויים עולמיים. בסך הכל, יש פה תפיסת עולם נכונה שקיימת כבר הרבה שנים, בלי קשר לממשלה כזו או אחרת. היא מאוד עקבית. לכן, מה שיכול לקרות בשווקים בישראל זה בעיקר מה שקורה בעולם, אלא אם כן יהיה פה משהו קיצוני או יוצא דופן".



איך השוק האמריקאי?
"מדהים. המדדים המובילים עשו שם ביצועים פנומנליים. פשוט מדהים".



אז טראמפ אולי לא כל כך רע לכלכלה?
"את בוודאי זוכרת שכאשר טראמפ נבחר, השווקים הגיבו די בפאניקה. אלא שמאז, השווקים הם עם כרטיס לכיוון אחד - למעלה. אנחנו רואים פרשנים בטלוויזיה, אבל בסוף, חוכמת ההמונים היא המנצחת וזה מה שהמשקיעים חושבים".



איך אתה רואה את השנה הבאה מבחינת קסם?
"הדבר שמאפיין אותנו יותר מכל הוא שאנחנו עקביים. אנחנו לא מזגזגים ולא משנים טקטיקה או מנסים כל הזמן לרדוף אחרי סיטואציה כזו או אחרת. אנחנו הולכים עם הקו שלנו, הפשוט השקוף והנקי, כבר הרבה מאוד שנים - ואני חושב שהשוק אוהב את זה.