פאטו בנסודה, התובעת הראשית של בית הדין הבינלאומי בהאג, שהודיעה לפני כשבוע כי בתום בדיקה שערכה יש עילה לחקירה של ביצוע פשעי מלחמה בגדה, במזרח ירושלים ובעזה, דוחה בראיון ל"מעריב" את הטענות כי היא מוטה לטובת הפלסטינים. בנסודה אומנם נמנעה מפתיחה בחקירה באופן מיידי וביקשה מבית הדין הבינלאומי חוות דעת שתאשרר את סמכותה לפתוח בחקירה, אבל די היה בהודעתה כי יש עילה לחקירה כזו.



לשאלת "מעריב" מתי בכוונתה לפתוח בחקירה נגד ישראל ואיך תתנהל החקירה, אם וכאשר תאושר על ידי בית הדין, השיבה בנסודה: "בית הדין הפלילי הבינלאומי פועל לפי עקרון האחריות האישית לפשעים. הוא אינו עוסק בסכסוכים בין מדינות ולא תובע מדינות.



"אינני נוהגת להביא את פרטי החקירה לידיעת הציבור. אבל במצב הנוכחי החקירה עדיין לא נפתחה. ביקשתי מבית המשפט להבהיר את המרחב הטריטוריאלי של השיפוט, והציפייה היא שהשופטים יחליטו בנדון תוך 120 יום, אבל הם יכולים להחליט על תקופת זמן קצרה או ארוכה יותר. כמו כן, המלצתי לשופטים להזמין ולאפשר 'טיעונים ידידותיים' מהצדדים הנוגעים בדבר. זו גישה אחראית ומתחשבת".



בלשכתה של בנסודה ציינו כי בניגוד לפרסומים באמצעי התקשורת הישראליים, התובעת העבירה, על סמך ממצאיה הראשוניים, רשימת פשעים שבוצעו לכאורה על ידי כל הצדדים, כולל צה"ל, חמאס וקבוצות פלסטיניות חמושות.



לשאלה מיהם הישראלים המואשמים בפשעי מלחמה והאם הם ייקראו להופיע בפני בית המשפט, השיבה: "בשלב זה לא הוגשו האשמות נגד שום ישראלי או פלסטיני והחקירה לא נפתחה. אם וכאשר תיפתח, לשכת התובעת הכללית תנהל חקירה עצמאית וחסרת פניות שתגובה רק על ידי ראיות. בהליכי בית המשפט לפי אמנת רומא נהנה כל חשוד מכל ערבויות המשפט המתחייבות, כולל חזקת החפות מפשע עד שתוכח אשמתו, והזכות לפרקליט על פי בחירתו".



בנסודה הגיבה גם להאשמות שלפיהן היא אנטי־ישראלית או כזו שנכנעת ללחץ של גורמים אנטי־ישראליים והבהירה כי היא פועלת על פי אמנת רומא, המייסדת של בית הדין הבינלאומי. "זה כזב", השיבה, "אני פועלת תוך הפגנת עצמאות, אובייקטיביות, הגינות ויושרה מקצועיות מרביות. כל ניסיון לרמוז או לטעון את ההפך פשוט מטעה, לא מבוסס ומנוגד למציאות המוכחת".



טענה נוספת כלפי בנסודה היא כי פעלה בשירות משטר רודני מדכא בגמביה, מה שפוגע במעמדה המוסרי בהליכים שהיא מנהלת. לכך השיבה: "זהו ניסיון להסיח את הדעת מהעיקר. רבים מנסים להטעות ולהפריח ספינים בקשר למצב בפלסטין באמצעות האשמות שווא ותקיפת אמינותי. ניסיונות והטעיות אלה לא ישנו את העובדה הפשוטה שאני מבצעת את עבודתי בצורה מכובדת, באופן עצמאי ואובייקטיבי, תוך מילוי מדוקדק של סעיפי אמנת רומא.



"בגמביה שירתי את מדינתי ואת העם של גמביה באופן מכובד וביושרה מרבית. הפגנתי מחויבות כנה ובלתי מעורערת לחוק ולשוויון בפני החוק. בתפקידיי הציבוריים קידמתי שוויון מגדרי, חיזקתי את מערכת המשפט והגברתי את הגישה לבית המשפט לאזרחים הפשוטים של גמביה. עזבתי את תפקיד התובעת הכללית בעקבות חילוקי דעות עם הנשיא לשעבר ג'אמה אחרי שנתיים של שירות, בשנת 2000".



מלשכתה של בנסודה הוסיפו: "התובעת ולשכתה היו בקשר סדיר עם השלטונות הפלסטיניים ושלטונות ישראל ונציגיה במהלך הבדיקה המוקדמת של המצב בפלסטין. הליכים אלה היו משמעותיים, ממשיים וקונסטרוקטיביים וסייעו ללשכה ליישם את מטלותיה בהתאם לאמנת רומא. התובעת ולשכתה מקווים להמשיך במגעים עם שלטונות ישראל ופלסטין". לסיום ביקשה התובעת להעביר, באמצעות לשכתה, ברכת "חנוכה שמח" בעברית לקוראים בישראל.