אירוע אנטישמי נוסף: אדם פרץ הלילה (ראשון) לביתו של רב בעיר מונסי שבמדינת ניו יורק בארה"ב, כשהוא חמוש במצ'טה, ודקר לפחות חמישה בני אדם בעת שהתפללו. הפצועים פונו לבית החולים, כאשר אחד מהם נמצא במצב קריטי. לאחר מצוד, המשטרה המקומית הודיעה כי עצרה את התוקף כשעתיים לאחר המקרה בשכונת הארלם בעיר.



החשוד, תומס גרפטון, תושב שכונת הארלם בן 37 ובעל רקע באלימות נגד שוטרים, הועבר מתחנת המשטרה בניו יורק למחוז אחר במדינה, שם הוא צפוי להיות מואשם בארבעה סעיפים של  ניסיון לרצח, וסעיף אחד של פריצה ושוד.  מהחקירה עולה כי לאחר האירוע הוא ניסה לנקות את עצמו עם חומר ניקוי. המניע למעשה עדיין לא ברור.



הדוקר במונסי, ניו יורק. צילום מסך רשתות חברתיות



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס לפיגוע הדקירה וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "המתקפה האנטישמית בלילה השביעי של חנוכה אמש, היא מחרידה. כולנו צריכים להתכנס יחד כדי להילחם, להתעמת ולמגר את הנגע הרשע של האנטישמיות".



האירוע התרחש בזמן מסיבת חנוכה שהתקיימה במקום, וגובר החשש שהרקע למעשה הוא אנטישמי. עדי ראייה סיפרו כי התוקף הגיע למקום וקרא "אני הולך להרוג פה את כולם". התוקף ניסה להיכנס לבית הכנסת הסמוך לבית הרב, כשמספר מתפללים מנעו ממנו להיכנס למקום. 


צילום: REUTERS/Eduardo Munoz



אחד המתפללים במקום סיפר לכאן ב' על האירועים. ״זרקתי עליו שולחן גדול ואז הוא אמר לי 'תיזהר אני אתפוס אותך'. דחפתי את כולם החוצה, התחלתי לצעוק ורצתי לבית הכנסת", אמר.



"זהו מעשה טרוריסטי. אני חושב שמדובר בטרוריסטים מבית, הם מנסים לשתול בנו פחד", אמר מושל מדינת ניו-יורק אנדרו קומו במסיבת עיתונאים לאחר המקרה. ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד למזרח התיכון של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב אף הוא לאירוע בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "מזעזע. אנא התפללו למען הפצועים במקרה הזה, ובמקרי התקיפה האחרים בניו-יורק בזמן האחרון".



נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בתגובה לאירוע הקשה: "המום ומזועזע מהפיגוע הנורא בניו יורק. תפילותינו להחלמה מהירה נתונות לשלום הפצועים. האנטישמיות הגואה אינה בעיה של העם היהודי בלבד, בוודאי לא של מדינת ישראל לבדה. עלינו לשלב זרועות מול הרשע הזה המרים ראשו שוב ושוב ומהווה סכנה של ממש ברחבי העולם כולו".



יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, אמר: "הזדעזעתי לשמוע על הפיגוע האנטישמי בעיצומה של מסיבת חנוכה בניו יורק - אירוע חמור ביותר שדורש טיפול שורש מצד הרשויות האמריקאיות. לבי עם הפצועים, משפחותיהם והקהילה. אני בטוח שהממשל האמריקאי יפעל בנחרצות נגד הדוקר השפל ונגד כל פושע שמרים ידו נגד יהודי".



יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג: "מדובר בנסיון טבח ביהודים בדם קר בלב קהילה יהודית חמה ותוססת שהסבה להדלקת נרות. חגי ישראל הפכו בשנה האחרונה מחגים של אור לחגים של חושך ופחד עבור יהודים ברחבי העולם והאור של חנוכה הפך לחג של שפיכות דמים. רשויות אכיפת החוק בארה"ב עושות מאמץ עצום להגן על הקהילה היהודית, אך יש לפעול בנחישות ובמלחמת חורמה אל מול העליה האדירה והקשה של גילויי אנטישמיות קשים וכואבים. יהודי חובש כיפה אינו יכול להיות בטוח ברחובות ניו יורק הוא אינו מצב מתקבל על הדעת. זה תמיד מתחיל ביהודים אבל אף פעם לא נגמר ביהודים".



שגריר ישראל לאו״ם, דני דנון, אמר בעקבות הפיגוע דקירה כי ״ביום שבו אנו חוגגים את חג החנוכה אנו עדים לעוד התקפה נפשעת נגד יהודים.
זו העת למעשים ולא לדיבורים, זו העת לאכיפה שתרתיע את מחוללי השנאה באשר הם". השגריר דנון הוסיף כי ״לאנטישמיות אין גבולות היא מרימה את ראשה בארה״ב, באירופה ובשאר העולם. על אומות העולם להתאחד במאבק נגד גל השנאה".

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית והממונה על המאבק באנטישמיות במוסדות הלאומיים, יעקב חגואל, אמר בתגובה לאירוע הדקירה בבית הכנסת באזור ניו יורק: "אני נחרד לראות יהודים שנפגעים באכזריות בבית הכנסת מקום של תפילה ורק בגלל שהם יהודים. אני דורש מהממשל בארה"ב להגן על היהודים, לחוקק חוקים מחמירים כנגד האנטישמיות הגואה, לאכוף חוקים קיימים כנגד שנאת זרים והחשוב ביותר לחייב ללמד בכל בתי הספר תוכניות נגד שנאת זרים. אפס סובלנות לכל מקרה אנטישמיות".