42% מהעובדים בישראל מועסקים בישוב מגוריהם, כך מסרה היום (ראשון) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על מצבם של המועסקים בישראל מתוך הסקר החברתי לשנת 2018. בערים המונות 100 אלף תושבים או יותר 54 אחוזים עובדים בעיר מגוריהם. בירושלים 86 אחוזים מהמועסקים עובדים בעיר עצמה, יהודים וערבים בשיעור דומה.



14% מהמועסקים אמרו בסקר כי הם מרוצים מאוד מהאיזון בין העבודה לתחומים אחרים בחייהם. 47% מרוצים, 28% לא כל כך מרוצים, ו-11% לא כך כך מרוצים. סה"כ 88% מרוצים מעבודתם ו-60% מכלל המועסקים מרוצים מהכנסתם מהעבודה.



עוד עולה מהסקר כי 27% מהמועסקים אינם מצליחים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק ביתם. מהפילוח עולה כי בעיר בת ים רק 20% מהמועסקים בה עובדים בעיר בעוד ש-67% יוצאים ממנה לצורכי עבודה. בערים האחרות שבמחוז ת"א והמרכז מרבית התושבים יוצאים מעיר מגוריהם לצורכי עבודה למעט הערים ת"א ונתניה.



בערים ת"א נתניה, חיפה, אשדוד, אשקלון ובאר שבע יותר ממחצית מהמועסקים 55-60% עובדים בעיר מגוריהם. הנתונים באים לידי ביטוי בעומסי התנועה הכבדים בכניסות וביציאות לת"א בשעות הלחץ של הבוקר ואחר הצהריים מאחר שבמרבית הערים במטרופולין למעלה ממחצית מהתושבים יוצאים לעבודה מחוץ לעירם.



עומסים בכבישים. צילום: גילי יערי פלאש 90
עומסים בכבישים. צילום: גילי יערי פלאש 90



עוד עולה מהנתונים כי עבודתם של 65% מהמועסקים שלמדו בבית ספר על תיכוני או במוסד אקדמאי קשורה לתחום לימודיהם. כ-38% מהמועסקים לוקח למעלה מחצי שעה ולעיתים שעה ויותר להגיע למקום עבודתם. עוד עולה כי על רקע המשבר בתחבורה הציבורית כ-61% מגיעים לעבודה ברכב פרטי או מסחרי כולל אופנוע. כ-16% באוטובוס או במונית שירות. 7% בתחבורה ציבורית ועוד שבעה אחוז ברגל. 2.8% ברכבת ו1.05% באופניים. נתון אשר מסביר את העומסים הכבדים בכבישים.