לפני מספר ימים בית המשפט המחוזי בירושלים גזר ארבע שנות מאסר על רב קהילה ובית כנסת, בגין עבירות מין שביצע בארבעה ילדים קטנים. 

שופטת בכירה בדימוס מתחה ביקורת על גזר הדין המקומם הזה וכן על הפרקליטות שמראש ביקשה מבית המשפט לגזור על הרב רק שבע שנות מאסר. בדבריה הסבירה השופטת כי עבירות המין שהרב ביצע בארבעת הילדים הן חמורות ביותר ושניתן היה לבקש בגין כל אחת מהן עונש של עד 20 שנות מאסר. במקום זאת הפרקליטות ביקשה בגין כולן יחד רק שבע שנות מאסר ובסופו של דבר בית המשפט פסק עבור כולן יחד רק ארבע שנות מאסר. 

האם בכוחה של ענישה מקוממת כזו להרתיע את מי שמבצע הטרדה מינית? האם ענישה כזו תשנה את כוונותיו ומעשיו של מי שמתכוון לפגוע מינית בבני אדם בכלל ובילדים חסרי ישע בפרט? האם ענישה מקוממת ולא משמעותית כזו לא מעבירה לעברייני המין מסר שגוי ופסול?

רוב עברייני המין חומקים מעונש והתיק הפלילי נסגר בנימוק של "חוסר ראיות"

על פי הסטטיסטיקה המזעזעת המתפרסמת מידי שנה בשנים האחרונות, קרוב ל-90% מהתלונות על עבירות מין נסגרות עקב חוסר ראיות, ובמיעוט התיקים שבהם כן מוגשים כתבי אישום, מתבצעות עסקאות טיעון.

בעסקאות אלו, במסגרת ה"דיל", הפרקליטות מגישה כתב אישום על עבירות קלות יותר מאלו שעבריין המין ביצע בפועל, או שהיא מוחקת מכתב האישום חלק מהעבירות, או שהיא נותנת לו הקלות כאלה או אחרות במסגרת העסקה. לתמונה העגומה הזו יש להוסיף עוד סיוט שנכפה על המתלוננים (בנוסף לסבל שחוו כתוצאה מהפגיעה המינית) בדמות הליך משפטי ממושך, קשה, פולשני וחסר רגישות שעובר עליהם מרגע הגשת התלונה. 

עורך הדין דורון ויינרייך. צילום: איקי
עורך הדין דורון ויינרייך. צילום: איקי

ענישה פלילית אינה מרתיעה עברייני מין

התוצאה היא מציאות בלתי נתפסת ומקוממת בלשון המעטה, שמובילה למסקנה עגומה כי אין בכוחה של הענישה הפלילית להרתיע עברייני מין. עד שלא תתחולל מהפיכה של ממש בחקיקה הרלבנטית וביישומה על ידי המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, ההליך הפלילי לא יכול להעניק פתרון אפקטיבי למגפת ההטרדה המינית. מגיפה זו מתחוללת בכל שעה, מדי יום ובכל מקום אפשרי, על ידי עבריינים מכל שכבות האוכלוסייה וללא קשר למעמד סוציו אקונומי, מקצועי ואקדמי.

שימוש בכלים חוקיים יעילים כאלטרנטיבה להליך הפלילי

האם המסר הוא שאין מה לעשות וצריך להרים ידיים? ממש לא. כעורך דין שתחום התמחותו הוא הטרדה מינית, אני מרכז את פעילותי מזה שנים רבות בתחום זה כתחום התמחות יחיד ומייצג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית בלבד. 

המסקנה שלי ביחס להתנהלות נכונה במקרי הטרדה מינית הינה שניתן בדרך כלל להגיע לתוצאות הרבה יותר אפקטיביות. כיצד? שימוש בכלים חוקיים יעילים יותר לשם הליך שבדרך כלל הוא קצר ואפקטיבי בהרבה מההליך הפלילי. ההליך הפלילי אינו פסול, אבל ברוב המקרים הוא לא יעיל ולא מרתיע.


לפניה ישירה אל עורך הדין דורון ויינרייך לחץ/י כאן

קבלת החלטה מבוססת על סמך מידע משפטי מקיף

אם חס וחלילה עברתם מה שנראה לכם כהטרדה מינית, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לייעוץ אצל עורך דין שזהו תחום התמחותו העיקרי או הבלעדי (חשוב לבדוק) והוא בעל ניסיון רב בתחום. עורך דין כזה אמור לשמוע את כל הפרטים האפשריים ולאחר מכן לתת לכם מידע מקיף על כל האפשרויות החוקיות העומדות בפניכם, ולהמליץ על האפשרויות המתאימות ביותר למקרה שלכם ולכם באופן אישי.

כך תוכלו לקבל החלטה נכונה ולהתחיל בתהליך שבכוחו להעניש את מי שפגע בכם ולהשיג עבורכם פיצוי כספי גבוה ככל שניתן מהפוגע על חילול כבודכם.

אל תירתעו לבדוק את האפשרויות העומדות בפניכם גם אם עברו שנים מהפגיעה המינית, בתחום זה ישנה התיישנות מיוחדת במקרים מסוימים (פגיעה בקטין למשל), ולכן כדאי לבדוק את כל אפשרויות הפעולה ולא לוותר מראש.


עורך הדין דורון ויינרייך עוסק בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית ועבירות מין שונות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט פלילי LawGuide.