"יום חג היסטורי": המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (שלישי) על סיום הליך הנישוב באסדת הגז לוויתן. בהצהרה שפרסם המשרד, צויין כי לא נרשמו שינויים משמעותיים באיכות האוויר ברצועת החוף באזור האסדה ומסרו כי אין כעת הוראות מיוחדות לתושבי האזור, לפי דעת מומחים מטעם המשרד. 

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, הגיב לסיום הפעילות. "תהליך הנישוב הסתיים, אין שום עלייה או חריגה בנתוני הניטור, כפי שהבטחנו. כבר עכשיו רוב הגז שמדינת ישראל משתמשת בו מגיע מלווייתן- זה הישג עצום למדינת ישראל, שהופכת למעצמת גז, וגם הישג סביבתי בתהליך ויתור על הפחם למען הסביבה ולבריאות התושבים"

שר האנרגיה, ח"כ יובל שטייניץ, בירך את תחילת הפעילות באסדה. "כעשור לאחר שהתגלה מאגר הגז, וכארבע שנים לאחר שגיבשתי את מתווה הגז, הפעלת האסדה היא אירוע מקרו כלכלי וגאופוליטי שקשה להפריז בחשיבותו. הפיתוח של לווייתן צפוי להכניס עשרות מליארדי דולרים למדינת ישראל. האינטרס של אזרחי ישראל הוא לזכות באנרגיה נקייה ולנשום אוויר נקי. גברנו על ההתנגדויות הפופוליסטיות למתווה הגז", אמר השר.  

שר הנארגיה, יובל שטייניץ. (צילום: מירי שמעונוביץ')


שותפות בתפעול האסדה פרסמו הצהרה משלהן בתום הנישוב והדגישו: "איכות האוויר באזור לא נפגעה כלל. אנו פועלים לפי ההנחיות המחמירות של משרדי הממשלה השונים, ומחויבים לשמירה על הסביבה והתושבים לאורך כל פעילותה של האסדה".

ההצהרות והברכות הגיעו לאחר ביקורת ציבורית חריפה והפגנת תושבים שנערכה בשעות הבוקר נגד פעולת הנישוב. במהלך ההפגנה, אלפי תושבים המתגוררים בתושבי קו החוף שבין חיפה לנתניה (עתלית, מושבי חוף הכרמל, זיכרון יעקב, פורדיס, פרדס חנה- כרכור, קיסריה, חדרה, ג'יסר א-זרקא, נתניה) התפנו מבתיהם הבוקר והתכנסו על מנת להפגין בתל אביב בשל תחילת  תהליך הנישוב הצפוי מהפעלת אסדת הגז לווייתן. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב "סרטן בחסות המדינה" וה"משרד להגנת הסביבה - נרדמתם בשמירה".

במשרד להגנת הסביבה ובמשרד הבריאות אישרו כי במהלך התהליך ייפלטו כמויות גדולות של חומרים מזיקים בהם בנזן, אך למרות טענתם כי לא קיים סיכון עבור תושבי חוף הכרמל, יש כאמור תושבים שבחרו להתפנות מבתיהם.

ההפגנה נגד הנישוב באסדת לוויתן. קרדיט: אבשלום ששוני


ההפגנה נגד הנישוב באסדת לוויתן. קרדיט: אבשלום ששוני


צילום: שומרי הבית
הליך הנישוב הסתיים לאחר שבמשרד להגנת הסביבה עדכנו אמש כי "חברת נובל אנרג'י עמדה בכל התנאים הסביבתיים-המקצועיים של המשרד. זאת, בהמשך להודעה המוקדמת שניתנה ביום שישי. לפיכך, הנישוב באסדת לוויתן יתקיים מחר, יום שלישי, בשעות הבוקר המוקדמות, כמתוכנן".
בהודעת המשרד נכתב עוד: "אין כל הנחיות מיוחדות לציבור ביום זה, וההשפעה על איכות האוויר באזור החוף מול האסדה צפויה להיות נמוכה. אין כל מקום או הנחיות לפינוי תושבים, ולפי חוות הדעת של כל המומחים לא צפוי כל סיכון לציבור בעת הנישוב". בנוסף נמסר כי השר להגנת הסביבה, מנכ"ל המשרד ובכירים וצוותים נוספים יהיו נוכחים ביישובי חוף הכרמל ובתחנות הניטור, וכי מפקחי המשרד יהיו באסדה בשעת הנישוב". 

עוד צוין כי דיווחים מהתחנות ישודרו און-ליין באתר האיגוד ובחדר הבקרה, שיפעל החל משעה 06:30 בבוקר. "אנחנו ממליצים לציבור להוריד את האפליקציה 'אוויר בסביבה' ולהתעדכן בזמן אמת בתוצאות תחנות הניטור, המשקפות את מצב איכות האוויר באזור", נכתב.