ישראל שכחה את קשישיה: אחוז האזרחים הוותיקים בישראל שחיים מהכנסה פנויה שהיא מתחת להכנסת "קו העוני" הוא 18.8% מכלל האזרחים הוותיקים ב-2018, מה שמסמל עלייה של 1.6% לעומת 17.2% מהקשישים ב-2017. כך עולה מהדוח השנתי של המוסד לביטוח לאומי על מימדי העוני והפערים החברתיים ל-2018 שפורסם הבוקר (שלישי).



בביטוח הלאומי מסבירים כי העלייה בשיעור העוני של קשישים התרחשה דווקא על רקע שיפור ברמת החיים הכללית מחד, שהעלתה את קו העוני ב-4.1%, ומאידך העלאה מזערית בלבד (של 0.3%) בקצבאות הביטוח הלאומי, בהיותן צמודות לעליית מדד המחירים בלבד. "קצב העלייה ברמת החיים של הקשישים לא הדביק את קצב העליה בהכנסות של האוכלוסייה הכללית, הנוטלת חלק פעיל בשוק העבודה ונהנית מפירות עליית שכר במידה שאינה שווה לזו של האוכלוסייה הקשישה, מאחר שחלק גדול ממנה אינו עובד", נכתב בדוח, שמנסה להסביר את כישלון הממשלה בשמירה על רמת החיים הבסיסית דווקא של מי מאיתנו שכבר תרמו עשרות שנות חיים של עבודה ותשלום מיסים למדינה. וזאת, למרות צעדים מינוריים מדי שנקטה הממשלה היוצאת בניסיון להיאבק בתופעה המחפירה של צניחת רמת החיים לעת זקנה דרך העלאת קצבאות להשלמת הכנסה לקשישים עניים והקדמת תוספת הוותק לאזרח וותיק. 

גם בשיעור העוני הכללי של הישראלים החיים מתחת להכנסת 'קו העוני', מציגה הממשלה כישלון חרוץ כשאחרי מגמת ירידה מינורית של שברי אחוזים בשנים האחרונות נותר בשנה שעברה מספר העניים כשהיה בשנה שלפני כן, ושיעור העוני בקרב ילדים אף עלה ב-0.4%. בשנת 2018 חיו בעוני 469,400 משפחות, בהן 1,810,500 נפשות, ומתוכן 841,700 ילדים. אחוז העניים הכולל מקרב כלל האוכלוסייה נותר ללא שינוי מ-2017 והוא עומד על 21.2% מהנפשות בישראל. ההשוואה הבינלאומית למדינות העולם המפותחות ממשיכה ישראל להשתרך מאחור. מבין 34 הכלכלות המפותחות ישראל מדורגת במקום הרביעי הלא מחמיא בעוני נפשות לכי הכנסה פנויה ובמקום השני בעוני ילדים. 

נתונים עגומים אלה מצטרפים לנתון לפיו לאחר שנים של ירידה במדדים לאי שוויון, למעט 2014, ב-2018 עלה שוב האי שוויון בהכנסות בשיעור של 1.3%. ולמרות זאת הדוח מציג שיפור מזערי שנרשם בקרב משפחות עניות עובדות אשר שיעורן באוכלוסייה ירד בשנת 2018 מ-12.6% ל-12.3% מכלל המשפחות בישראל. את ה"ירידה" הזאת מנסים בביטוח הלאומי ובלשכת ראש הממשלה המכהן כשר הרווחה להציג כהישג הנובע מ"צמיחת המשק והגידול בתעסוקה ובשכר שהובילו לעלייה ברמת החיים של משפחות עובדות". למרות זאת 17.6% מהמשפחות בראשן אדם עובד הן עניות, 7.3% מהמשפחות בהם שני מפרנסים ויותר חיות מתחת לקו העוני וכך גם 34.9% מהמשפחות שבראשן מפרנס יחיד. 
 
נתניהו. "נפעל להגדלת הקצבאות". צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. "נפעל להגדלת הקצבאות". צילום: מרק ישראל סלם

ומיהם העניים? בפילוח לפני תשלום קצבאות מדובר ב-24.1% מכלל היהודים בישראל וב-50.2% מהערבים בישראל. בתוך האוכלוסייה היהודית מדובר בין היתר ב-57.4% מהאוכלוסייה החרדית וב-34.2% מהעולים. 18.9% מהמשפחות עם עד שלושה ילדים לעומת לא פחות מ-69.6% מהמשפחות עם חמישה ילדים ויותר הן עניות לפי ההגדרה הרשמית. גם 38.5% מהמשפחות החד הוריות נופחות אל מתחת לקו העוני. 
הפערים החברתיים המתרחבים ושחיקת מעמד הביניים משתקפים היטב גם בהשוואה בין 2017 ל-2018 בגודל המעמדות בישראל לפי הכנסה פנויה – העשירים והעניים כאחד מתרבים על חשבון מעמד הביניים. המעמד הנמוך והבינוני-נמוך עלו מ-16% מהאוכלוסייה ל-16.4%, המעמד הגבוה והבינוני-גבוה עלו מ-23.2% מהאוכלוסייה ל-23.5% ואילו מעמד הביניים ממשיך להישחק והוא ל-60.1% מהאוכלוסייה בהשוואה ל-60.8% שנה לפני כן.  
ראש הממשלה בנימין נתניהו המכהן גם כשר העבודה והרווחה אומר על הנתונים הקשים של עוני הקשישים: "הממשלה קידמה רפורמות חשובות למען הקשישים שעדיין לא באו לידי ביטוי במלואן ב- 2018, ובהן גם הגדלה של קצבאות הנכות והסיעוד. כפי שהבאנו לירידה הדרמטית בנתוני העוני של הילדים במהלך העשור האחרון מ- 36% ל- 30% ולירידה בשיעור העניים מ- 25% ל- 21%, נמשיך לצמצם את העוני בכל שכבות האוכלוסייה ונפעל למען הגדלת הקצבאות של אוכלוסיית הקשישים".

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, מוסיף: "יש עוד עבודה רבה לפנינו. הממשלה מחויבת להמשיך ולהשקיע מאמצים במטרה להוביל לצמצום ממדי העוני באופן משמעותי בדגש על האזרחים הוותיקים. הביטוח הלאומי תומך בהצמדת קצבאות אזרח ותיק לשכר הממוצע במשק ולא למדד כפי שקורה היום. השינוי מתבקש בעיקר לנוכח תוחלת החיים העולה, בעבור כמיליון אזרחים ותיקים שמחובתנו כחברה לוודא שהם חיים בכבוד".

"הממשלה נטשה את הקשישים"

יו"ר שדולת הגמלאים ויוזם החוק להעלאת קצבאות הזקנה, ח"כ איציק שמולי (העבודה) אמר בתגובה לדוח: "הממשלה נטשה את הקשישים ובאשמתה ורק באשמתה רבים מהם טובעים מתחת לקו העוני. בזמן שנתניהו חי כמו מלך על חשבון אחרים, כל מה שממשלתו הוסיפה לקשישים זה 6 שקלים עלובים ודנה רבים מהם לעוני מחפיר. כל מה שמעניין את נתניהו וממשלתו זה חסינות מפני אישומים פליליים ולעזאזל האזרחים. לו הצעת החוק שלי להעלאת הקצבאות היתה עוברת במקום ליפול על חודו של קול אחד היינו רואים היום נתונים הפוכים ומצב אחר לחלוטין. בכוונתי להמשיך ולהיאבק עבור האוכלוסייה המבוגרת, אין שום פתרון אחר חוץ מהפתרון הזה".

ח"כ מירב כהן (כחול לבן), אמרה: "השיפור ברמת החיים פסח על אוכלוסיית הקשישים. הנתון המצער הזה צריך להדליק אצל כולנו נורת אזהרה. אוכלוסיית הקשישים גדלה בקצב מסחרר ומחובתנו לאפשר להם להזדקן בכבוד. על מנת להקטין את העוני גם בקרב קשישים אנחנו חייבים בקדנציה הקרובה לקדם את הצעדים הבאים: העלאה הדרגתית של קצבת הזקנה והבטחת הכנסה של קשישים, ביטול הסנקציות הכלכליות המוטלות על גמלאים שיוצאים לעבוד ("דיסריגרד"), עידוד מעסיקים להעסיק אנשים מבוגרים ועוד. כלומר, חייבים לגוון את מקורות ההכנסה של מבוגרים באמצעות יצירת משרות המותאמות עבורם, אחרת אם הם יסתמכו על קצבאות בלבד הם לעד ינועו בסביבת קו העוני. צמצום העוני בקרב קשישים צריך להיות יעד לאומי"

יו"ר מפלגת גשר, חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס: "הדוח הוא תעודת עניות, תעודת נכשל למדינה, לממשלה, לכולנו הוא מציג את הרשעות והאטימות של מדיניות ממשלות ישראל. מחר נקום בבוקר לכותרות גדולות ושחורות בעיתונים, אבל בעוד כמה ימים כבר כולם ישכחו ויתעסקו במשחקים פוליטיים וספינים של בחירות, כאלו המסתירים את הבעיות האמיתיות של מדינת ישראל, של אזרחיה".

מנכ"לית המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדמן על הנתונים: "העליה בתחולת העוני בקרב ילדים היא מראה לכשלונה של מדיניות כלכלית חברתית ועדות אילמת לשקיפותם של קבוצות שלמות של ילדים בעיניהם של קובעי המדיניות. זו התוצאה של החידלון הממשלי של השנה האחרונה המעמיק את הפערים והחסרים הגדולים ממילא. חייב לחול שינוי דרמטי במדיניות החברתית כלכלית אותה נקטה מדינת ישראל בשנים האחרונות, אשר גוזרת על כמעט אחד מכל שלושה ילדים מחסור בבריאות, בחינוך, ברווחה ופוגעת בכבודם כבני אדם. מדובר במחסור בהווה, שיהיו לו גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת על החברה בישראל בעתיד. החידלון הממשלי של השנה האחרונה מעמיק את הפערים והחסרים הגדולים ממילא.
 
"הנתונים הללו צריכים להטריד מאוד את ממשלת ישראל ולהדיר שינה מעיני כולנו. כמו גם העובדה שבמדד ההשוואה למדינות המפותחות ישראל לא מצליחה להיחלץ מתחתית הרשימה. המפלגות כולן  צריכות להתחייב היום בפני ציבור הבוחרים בכלל ובפני ציבור הילדים בפרט, שהן ילחמו למענם בכנסת הבאה ויעשו הכל בכדי להבטיח קיום בכבוד לכל אחת ואחד מילדי ישראל".