שיא חסר תקדים של כ-30,000 מלגות לסטודנטים בכל רחבי הארץ שמייצרות מיליוני שעות התנדבות במגוון תחומים בחברה הישראלית. לשם ההשוואה, בשנת תשע"ט העניק מפעל הפיס בשיתוף השלטון המקומי והרשויות המקומיות כ- 13,000 מלגות בשותפות עם כ 134 רשויות מקומיות, מתוכן 27 רשויות מהחברה הערבית להן הוענקו 2,050 מלגות, 4 רשויות דרוזיות להן הוענקו 295 מלגות ורשות חרדית אחת עם 130 מלגות.



בשנת תש"ף התרחב וגדל מאד שיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות, כאשר בשנה זו ישנן כ-217 רשויות מקומיות ששותפות במגוון מיזמים חברתיים, שכאמור מייצרות השנה יחד עם מפעל הפיס כ- 30,00 מלגאים ומיליוני שעות התנדבות בקהילה. בדרך זאת מייצר מפעל הפיס כח חברתי ענק שמשנה את פני החברה הישראלית.



מספר הרשויות מהחברה הערבית הכפיל את עצמו ועומד היום על 74 רשויות מקומיות עם 6,950 מלגות ומספר הרשויות הדרוזיות שילש את עצמו ועומד היום על 13 רשויות עם 1,220 מלגות. מהפך גדול חל גם ברשויות החרדיות כאשר שבע רשויות חרדיות נמצאות בתכניות המלגאים עם 1,340 מלגות.



תכניות הפעלה בתחומי הרווחה והבריאות


במהלך 2019 מפעל הפיס פתח לרשויות המקומיות יעדי סיוע חדשים הנוגעים לתוכניות הפעלה, המהוות חלק מהתקציב שמפעל הפיס מעניק לרשויות ומיועדות למיזמים בתחומי הרווחה, הקהילה והבריאות. במהלך שנה זו אושרו לרשויות מענקים המתמקדים בהשקעה בנוער בסיכון, הגיל הרך, אזרחים ותיקים, אנשים עם מוגבלויות וכן העצמה נשית.


  • מענקים להפעלת 6 מוקדים לשירותי רפואה דחופה בדגש על ערי הפריפריה: בית שאן, מגדל העמק, מצפה רמון, נתיבות, ערערה-בנגב וקריית שמונה.
  • 75 מענקים לרשויות המקומיות לטובת תכניות הפעלה בתחום הרווחה ובהן מיזמים בתחומי לגיל הרך, נוער בסיכון, אזרחים ותיקים, אנשים עם מוגבלויות, העצמת נשים ועוד.
  • 40 מענקים לרשויות המקומיות לתוכניות הפעלה לקידום נוער וצעירים בקהילה.

התכניות שאושרו שמו במרכז את פעילויות הרווחה ברשויות המקומיות והצליחו לייצר שינוי אמתי בקהילה תוך סיוע משמעותי לאוכלוסיות שזקוקות להן. הרשויות לקחו את הנושא בשתי ידיים ויצרו תכניות מופלאות למען תושבי הרשות.



תכניות חומש ברשויות המקומיות לשיפור איכות חיי התושבים


בשנת 2019 ניתנה לרשויות המקומיות האפשרות לבנות תכנית עבודה ל-5 שנים (2023-2019) במסגרת 'תכנית חומש' - עבור השלמת תקציב למיזמים קיימים וחדשים, זאת במטרה להגדיל את יכולת התכנון של הרשויות המקומיות לטווח ארוך ולמצות את פוטנציאל התקציב. תכניות החומש נועדו להקל על עבודת הרשות ולהיטיב עם תושביהם. בשנת זו אושרו לרשויות הקדמות מימון במסגרת תכנית החומש וסייעו לרשויות להוביל פרויקטים משמעותיים מאד עבור הקהילה.



מיזמים בתחום התרבות והאמנות ששימשו לקידום התרבות הישראלית בכל חלקי הארץ בדגש על ערי הפריפריה החברתית והגאוגרפית

  • בימות פיס – התקיימו כ-210 מופעים של מיטב יוצרי המוזיקה בישראל בכל רחבי הארץ במחיר של עד 30 ₪ לכרטיס.
  • פסטיבלים - תמיכה בכ-160 פסטיבלים בתחומי התרבות והאמנות בכל רחבי הארץ.
  • פסנתרי רחוב – במסגרת הפרויקט הוצבו כ-40 פסנתרי בטון במרחב הציבורי ברשויות המקומיות ברחבי הארץ מתוך הבנה שמוסיקה מחברת בין אנשים ויש בכוחה לגבש את הקהילה. הפסנתרים עמידים לתנאי מזג האוויר ומוצבים לרווחת התושבים הנהנים מהם לאורך כל השנה.
  • הנגשת קולנוע בשיתוף האקדמיה לקולנוע – הקרנת סדרות וסרטים ביישובים שאין בהם או בקרבתם בתי קולנוע בהשתתפות שיח עם היוצרים. הפרויקט בכ- 46 רשויות ברחבי הארץ.
  • "ינשופים" – פרויקט הכולל סדרת מפגשים של מיטב היוצרים בתחומי האמנות השונים בבתי ספר יסודי לתלמידים בכיתות ד' + ה'. הפרויקט מתקיים ב-54 רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ.

פרויקטים לאומיים

  • מיזם הדפיברילטורים של מפעל הפיס בשיתוף מד"א - הצבת מכשירי החייאה בכל 610 דוכני מפעל ברחבי הארץ במטרה להציל חיים במרחב הציבורי.
  • הקמת קרן הלוואות של מפעל הפיס - דירקטוריון מפעל הפיס אישר הקמת קרן הלוואות להתקנת מערכות אנרגיה סולארית ברשויות המקומיות במטרה לייצר חשמל ירוק ולייצר לרשויות מקור הכנסה נוסף בתום החזר ההלוואה.
  • זמן מגרש – חווית כדורגל וכדורסל: 18,000 ילדים מיישובי הפריפריה החברתית והגאוגרפית נהנו מחוויית צפייה במשחקי כדורגל וכדורסל במגרשים ובאולמות בכל רחבי הארץ. מפעל הפיס מימן את ההשתתפות במשחק והסעות מאורגנות מהיישובים למגרשים. הפרויקטים הנ"ל התקיימו בשיתוף פעולה עם מנהלת הליגות בכדורגל ומנהלת ליגת העל בכדורסל . שיתופי פעולה אלה יימשכו גם בשנת 2020 ובהם ישתתפו 27,000 ילדים.

לצד הפעילות הענפה בתחומי החברה והרווחה מפעל הפיס המשיך גם בשנת 2019 להשקיע בהקמה ובשיפוץ מבנים שמשרתים את הקהילה ובהם: ספריות, אצטדיוני ספורט, טיפות חלב, מרכזים לבריאות המשפחה, מעונות יום, גינות ציבוריות ועוד. בנוסף מימן מפעל הפיס ציוד וריהוט למוסדות החינוכיים ולמבני הפיס ברשויות והכל לרווחת הקהילה ולשיפור איכות חייהם של תושבי הרשויות ברחבי הארץ.



יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי: "לצד הפעילות המבורכת של הקמת מבנים למען רווחת הקהילה, מפעל הפיס נגע השנה ביותר אנשים על ידי העמקה משמעותית של המשאבים בתחומי הרווחה, ההתנדבות והמעורבות החברתית. אנחנו בונים פה כח חברתי משמעותי שישפר את איכות חייהם של תושבי מדינת ישראל בכל רשות מקומית. מגמה זאת תלך ותתעצם בשנים הקרובות. אני מבקש להודות לראשי הרשויות ולחברי דירקטוריון מפעל הפיס על שיתוף הפעולה הפורה שמניב מיזמים חשובים מאין כמותם למען החברה הישראלית בדגש על ערי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית".