מחליטים שלא להחליט: הדיון המקדמי שנערך היום (שלישי) בבג"ץ באולם 3, היה מלא מפה לפה. בתוך האולם בציפייה דרוכה ישבו רבים מהעותרים וחיכו למוצא פיהם, ובעיקר למוצא משפטי שאולי יביא מזור לפקק הפוליטי בו נמצאת המערכת המשפטית. גם תומכים שקטים עם תפילה חרישית למען נתניהו היו בפנים, אך המסה הייתה בהפגנת תמיכה שנערכה בחוץ, ובערבוב בין תמיכה בראש הממשלה לתלונות על "דיפ סטייט". אותם מפגינים מחו נגד שוד הדמוקרטיה עת עטו מדי פיראט.
אך בת קול לא יצאה היום מאולם בית המשפט. התחושה של "החליטו לא להחליט" ליוותה אותנו כבר כמה ימים קודם, עם דחייה אלגנטית בנימוקים שונים של היועץ המשפטי לממשלה, בדבר מה תיאורטי, ובמה שטרם הגיע זמנו. גם הוא לא הוציא את "הערמונים" מהאש, ומסרב לקחת על עצמו את התפקיד של חורץ הגורלות. 
בשיחות חרישיות מחוץ לאולם הדיונים הביעו תומכי העתירה ומגישה אופטימיות. הם דיברו על מוסר וערכים, וציפו כי אמירה ערכית על פי השקפתם תהדהד בבית המשפט. אחדים כבר ציפו שביום הזה יוחלט כי ישנם קשיים משפטיים ומוסריים בכהונתו של ראש ממשלה תחת כתב אישום, אחדים חשבו כי יוחלט על קיום דיון המשך בו תדחק השעה שלא תיצמד ללשון החוק בדבר "פסק דין חלוט". אחרים היו אופטימיים אף פחות. כאשר החל הדיון התחושה הייתה של צינה קרה, ולא של דחיפות לקראת הכרעה.

בג"ץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופטי העליון הקשו בשאלות, וניסו להבין על מה, אם בכלל, נדרשת התערבות. נראה היה שדעתם היא שאינם נכונו להכניס ידיהם "לאש". קולותיהם קינטרנו על שיקול דעתו של הנשיא, וציינו כי הוא משמעותי. עוד אמרו כי היועץ המשפטי לממשלה טרם הביע דעתו, ויכול להיות גם שהציבור חכם דיו לדעת "לבחור נכון". 
ערבוב המושגים ואופן ההליך השפיע גם על נציגי העותרים וגם על המשיבים מטעם ראש הממשלה נתניהו. הערה אחת שהוציאה את הנשיאה משלוותה הייתה רמיזה של עורכי דינו של נתניהו בדבר טענות שמקומן להליך העיקרי היה ויתקיים. הערה אחרת הייתה האמירה כי מצביעי הליכוד ואזרחי מדינת ישראל לא חד הם, ולעתים אינם שלובי אינטרסים. אם זאת הרוח שיצאה מבית המשפט, ככל הנראה שאין זו העת להתערבות השיפוטית. 
חלק משמעותי מהדיון הרי בכלל לא מתנהל בהיכל המשפט. נתניהו כבר ניסח במשפטים קצרים כי הבחירה היא של הציבור עבור הציבור. באי כוחו בעתירה פירטו מעט יותר. למעשה, כ-37 עמודים מנומקים ומנוסחים היטב. נראה שלפחות בסיבוב הזה העיניים יהיו נשואות הלאה, אל השני במרץ. לאחר מכן, אל בית הנשיא. נראה כי בסיבוב הזה לא תצא התשובה מבית המשפט, ונחזור שוב למעטפות ולפתקים.
בזוית המשפטית ישנה ציפייה דרוכה להחלטה שתתקבל בימים הקרובים: האם תידון העתירה לגופה? ובאיזה הרכב? או לחלופין, שזו תדחה על הסף. עדיין יש קושי להאמין שלאחר הדיון היום יצאו לגמרי העותרים ללא כלום. גם בית המשפט העליון ידע ויודע להפתיע ולחדש בפסיקותיו והחלטותיו.
משיחות שערכתי היום עם גורמים משפטיים שונים, מאחר ולכאורה יש חוק ברור המראה את השוני שבין ראש ממשלה לשרים האחרים (הרי הוא הראשון ביניהם), יהיה קשה מאוד להפוך את ההחלטה הקיימת, ולייצר מציאות משפטית חדשה. עם זאת, יש כאלו שעדיין מאמינים שמבחינתם הימנעות מקבלת החלטה בפן המשפטי משמעותה בחירות רביעיות, ולא רק שלישיות. במהרה בימינו.