"אין הוראת חוק שמונעת מנתניהו להתמודד בבחירות. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו תוצאות הבחירות, אבל אחר כך הכדור עובר לנשיא המדינה. יש שם צומת שהנשיא יצטרך להתמודד איתו". כך קבעה אתמול נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, בדיון בעתירה שעסקה בשאלה אם ראש הממשלה יוכל להרכיב ממשלה חדשה לאחר הבחירות שייערכו בחודש מרץ הבא, למרות שלושת כתבי האישום שהוגשו נגדו. בסיום הדיון הוחלט כי ההכרעה בנושא תידחה למועד אחר.
 
בעתירה, שהגישו 67 אנשי רוח ואנשי ציבור, נתבקש בג"ץ לאסור את האפשרות להטלת הרכבת ממשלה חדשה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות הנושאות קלון. קרי, נגד נתניהו. דפנה הולץ־לכנר, פרקליטת העותרים, ציינה בפתח דבריה כי "נקלענו למצב בו הוגש כתב אישום חמור ביותר בנוגע לשלוש פרשות שונות. ההתנהלות הנלמדת היא קשה ביותר עבור נבחר ציבור". עו"ד הולץ־לכנר הוסיפה כי נדרשת הכרעה ברורה מחמת הבחירות הקרובות: "המערכת הפוליטית כבר דרוכה. נדרשת ודאות משפטית. זו סוגיה נורמטיבית עקרונית. אנחנו מבקשים הכרעה. העובדות המופיעות בכתבי האישום פוגעות באמון הציבור ועובדי הציבור, במיוחד שהן מבוצעות על ידי מי שמעמדו השלטוני הוא הרב ביותר".
 
מנגד תהתה נשיאת העליון חיות על עיתוי הגשת העתירה ושאלה: "למה לדון עכשיו ולא בצומת הבא?". השופט מלצר, שותפה להרכב השופטים בדיון, החזיק גם הוא בדעתה ותמה: "עדיין לא ברור מדוע להתערב כעת ולא כאשר שיקול הדעת יהיה בסמכות הנשיא?".
 

נציגו של ראש הממשלה בדיון, עו"ד מיכאל ראבילו, הסביר: "אנו לא דוחים את העתירה כי היא מוקדמת אלא כי זה להכניס את בית המשפט למשחק הפוליטי. בית המשפט יקר לנו לא פחות מלעותרים".
 
עו"ד אבי הלוי, היועץ המשפטי של הליכוד, הוסיף: "כל העתירה מבוססת על 'הלכת דרעי־פנחסי', הלכה מלפני 25 שנה שכבר אבדה מן העולם". הנשיאה חיות הקשתה: "למה אדוני קובע שהיא אבדה מן העולם?". עו"ד הלוי: "משום שעבר חוק יסוד: הממשלה. גם אם היא מתקיימת - צריך לאבחן את הנושא הנוכחי מהנושא שלנו. שם - דובר על שר ועל הסמכות של ראש הממשלה לפטרו. כאן מדובר על סמכות הנשיא למנדט להרכיב ממשלה. מדובר בהתערבות בשיקול דעתו של נשיא המדינה".
 
הנשיא עצמו, ראובן ריבלין, התייחס בהרחבה לכל הסוגיות המדוברות בהופעתו בוועידת התחזיות לשנת 2020 של העיתון כלכליסט. בפתח דבריו אמר הנשיא: "הבנתי שהנושא הזה יכול להישאל ואמרתי לעצמי 'אז מה אני אענה?', אם כי אני חושב שיש לי דעה. יש לנו בהחלט בעיה בין חוק למוסר, בין ערכים לבין רצון העם, אלה דברים שצריך לדון בהם בכובד ראש. בסופו של דבר, הדמוקרטיה היא רצון העם - אבל העם צריך לרצות נכון".
 
שעת חצות היום היא המועד האחרון לבקשת החסינות של נתניהו, כששתי השאלות הפתוחות היא האם הוא יבקש אותה והאם מתגבש רוב בכנסת בעד חסינותו. בכירי מפלגתו הליכוד התחמקו אתמול ממתן תשובה ברורה לשאלות אלה והסתפקו בניסוח המעורפל "כאשר נידרש לקבל החלטה - נשקול, נדון בנושא ונחליט". לעומתם, התייחס יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, לסוגייה במהלך ראיון במסגרת ועידת כלכליסט ואמר: "אני מקווה שראש הממשלה לא יגיש בקשת חסינות".