התקיפה האמריקאית השבוע, שכוונה נגד חמישה בסיסים בעיראק ובסוריה, שבהם פועלת המיליציה השיעית כתאיב חיזבאללה, הנתמכת בידי איראן, כמו גם ניסיון הפריצה האלים לשגרירות ארצות הברית ובגדד ביום שלישי, היא התפתחות משמעותית ואפשרות לשינוי כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה. תקיפת ארצות הברית הגיעה כתגובה לשיגורי רקטות של המיליציה יומיים קודם לכן, לעבר בסיס שבו שכנו כוחות אמריקאים בעיר כירכוכ, בצפון עיראק. במתקפה נהרג קבלן אמריקאי ונפצעו מספר חיילים אמריקאים ועיראקים.
 
אין זו הפעם הראשונה שבה כוחות אמריקאים מותקפים על ידי מיליציות שיעיות בעיראק. מאז מאי האחרון בוצעו עשרות אירועים של שיגורי רקטות לעבר בסיסים ומוסדות שבהם שוהים כוחות או אזרחים אמריקאים. אולם, עד כה לא נפצע אף אזרח או חייל אמריקאי, וארצות הברית הסתפקה באיומים עמומים בלבד. אפשר כי התגובה נגד כתאיב חיזבאללה מסמנת את תום הסבלנות מצד ארצות הברית, וניתן להעריך שמעתה האמריקאים יחלו להגיב להתקפות עליהם מצד גרורותיה של איראן, קל וחומר באירועים עם נפגעים או הרוגים.
 
לתקיפה האמריקאית יש משמעויות גם באשר להתמודדות נגד איראן עצמה, שעד כה זינבה בארצות הברית ללא תגובה. היעדר התגובה האמריקאית לשיגורי הרקטות לעבר כוחותיה בעיראק הצטרף להכלה של ארצות הברית במקרים נוספים של התגרויות איראניות, כמו לאחר הפלת המל"ט האמריקאי מעל מצרי הורמוז במפרץ הפרסי על ידי כוחות משמרות המהפכה של איראן ביוני האחרון. אל אלה אפשר לצרף את תקיפת מתקני הנפט של בעלת בריתה של ארצות הברית, ערב הסעודית, בספטמבר האחרון, וכן שורת פיצוצים בספינות, התגרויות והפרעות לחופש השיט במפרץ הפרסי, ככל הנראה בידי איראן.
 

המסר בתקיפה האמריקאית האחרונה מכוון בעיקר לטהרן. זו הסיבה שארצות הברית לא הסתפקה בתקיפה בעיראק – משם הותקפו כוחותיה – אלא תקפה יעדים המזוהים עם איראן גם בסוריה, שגם בה איראן מנסה להתבסס. בכך יש שינוי אפשרי של כללי המשחק והזדמנות להשגת יתרון אסטרטגי על איראן. התקיפות האיראניות הלא־ישירות – רובן באמצעות שליחים הנתמכים על ידה – הוגברו בשנה האחרונה, ועצימותן התחזקה. זאת, על רקע רצונה של איראן להחזיר את ארצות הברית לשולחן המשא ומתן בנושא הסכם הגרעין, תוך הסרת או צמצום משטר העיצומים הכלכליים נגדה.

איראן חישבה כי תקיפות לא־ישירות בעצימות נמוכה יחסית לא יובילו לתגובות אמריקאיות. כעת, אם יש בתקיפה האמריקאית האחרונה שינוי של כללי המשחק מצד ארצות הברית, איראן תצטרך לחשב מסלול מחדש.
 
אולם, בשינוי כללי המשחק של ארצות הברית – לפחות בעיראק – יש משום סיכון ולא רק הזדמנות. כך למשל, הישנות תקיפות אמריקאיות בעיראק נגד יעדים שלא עומדים בבסיס המנדט שעל פיו פועלת ארצות הברית במדינה בהזמנת עיראק (קרי, יעדים שהם לא פעילי טרור ונכסים של המדינה האסלאמית) עשויה להוביל למתיחות ומחלוקות ביחסים בין עיראק וארצות הברית. בנוסף, המשך התקיפות עשוי לסכן את הניסיון להוביל לשינוי פנימי במערכת הפוליטית בעיראק, שעד כה הייתה חצויה בין תומכי המעורבות האיראנית במדינה, לבין מתנגדיה.

בחודשים האחרונים נערכות במדינה הפגנות עממיות המוניות, שבהן מונפים שלטים ומושמעות הצהרות והתבטאויות נגד מעורבותה והשפעתה של איראן בעיראק. אולם, אפילו מתנגדי איראן רואים בתקיפות אמריקאיות מסוג זה פגיעה בריבונות העיראקית. אם יימשכו התקיפות האמריקאיות נגד יעדים איראניים, קיים חשש מ"ציפוף השורות" והתכנסות לאחדות בקרב המחנה השיעי בעיראק בעד מעורבותה של איראן – מהלך שכמובן מנוגד לאינטרס האמריקאי ובעלות בריתה באזור. 
 
הכותב הוא חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון