בכל שנה קופצים לביקור טרנדים חדשים. חלקם מגיעים עם קשר ישיר לטרנד קיים, ולאחרים זוהי הופעת הבכורה. הטרנדים הלוהטים והנכונים ייחשפו לרוב בתערוכות עיצוב ועל ידי חברות בינלאומיות, דוגמת פנטון העולמית. “בעולם העיצוב והאופנה הטרנדים מושפעים באופן ישיר מהנעשה בעולם. לאירועים באותה השנה תהיה השפעה מכרעת על הבחירה בטרנד שיככב אצלנו בבית”, אומרת טרנדולוגית העיצוב נתלי יצחקוב. לדבריה, כדאי לדעת שיש הבדל עצום בין טרנד לגחמה, שנקראת בשפה המקצועית - FAD. “בעוד גחמה היא משהו חולף ורגעי, הרי שלטרנד יש אבולוציה, והוא פה כדי להישאר איתנו לזמן ממושך יותר. 

השימוש השחוק במילה טרנד גורם להרבה מחובבי העיצוב לשנוא טרנדים”, מאבחנת יצחקוב. בין הטרנדים הבולטים שיקפצו לבקר בשנת 2020, נגלה את הגוון ורוד הפודרה המעודן, העיצוב הטבעוני והבר קיימא וצבעי אבנים יקרות דומיננטיים, דוגמת ירוק אמרלד, אדום רובי וכחול ספיר. העיצוב הסקנדינבי, שנחשב לטרנד אהוב, ממשיך איתנו גם בשנה הקרובה. “העיצוב הסקנדינבי פרץ מזמן את גבולות הצפון ונחשב לאחד האהובים בעולם המערבי, ובפרט בישראל החמה”, אומרת נירית פרנקל, מבעלות משרד האדריכלים FRENKEL ARCHITECTURE+INTERIOR. “על רקע המציאות האינטנסיבית והגודש הוויזואלי, מציע הקו הסקנדינבי חלופה צנועה, אלגנטית ונקיה, שנאמנה לסביבה ולטרנד האקולוגי עוד לפני שהחל לצבור תאוצה והפך לטרנדי. יישום נכון של הסגנון מצריך שמירה על איזון ושקט מבלי ליצור תחושת ריחוק או קרירות במרחב”. 

טפט מקליפות עץ בננה ושורש פרחי נופר וקיר אחורי עשוי טפט רפיה, גולדשטיין גלרי טפט. צילום: יח"צ
טפט מקליפות עץ בננה ושורש פרחי נופר וקיר אחורי עשוי טפט רפיה, גולדשטיין גלרי טפט. צילום: יח"צ

קיימים הבדלים ברורים בעיצוב הסקנדינבי, ובכל אחת מהארצות הוא בא לידי ביטוי באופן קצת שונה. כך למשל, הסגנון הפיני גס וארצי, ולעומתו הדני מסוגנן ומעודן יותר. הקו שקישר בעבר בין העיצובים במדינות השונות היה החורף הקשה והקור העז, שהצריכו תכנון פרקטי שנאמן לקיימות עוד הרבה לפני העיצוב. לדברי פרנקל, לא מדובר במגמה חולפת אלא באמירה ברורה, שמתייחסת לאופן שבו אנשים רואים, צורכים ומדמיינים את חוויית המגורים. “הישראלים מתחברים מאוד לקו הסקנדינבי, כי הוא שימושי, פשוט ונגיש, והוא מתאפיין בקווים נקיים שאידיאליים למדינה חמה כמו שלנו, שבה סגנון כבד ועשיר פחות מתאים. בעיצוב סקנדינבי נעשה שימוש בחומרים בהירים וטבעיים, כמו עצי ליבנה ואשוח, תוך מתן דגש על סביבה מזמינה וביתית”. 

טרנד העיצוב האקולוגי, שזוכה לפריחה בשנים האחרונות, מקבל פרשנות חדשה ונקרא גם עיצוב טבעוני ובר קיימא. “העיצוב המודע לסביבה, או בשמו החדש העיצוב הטבעוני, כולל שימוש בחומרים מתכלים וממוחזרים לצד קידום אג’נדה חברתית וסביבתית בייצור. תפיסת המגורים בשנת 2020 תתמקד בשילוב פריטים ואלמנטים ברי קיימא, וזאת כחלק מהמגמה האקולוגית שממשיכה לצבור תאוצה”, אומרת ברברה ברזין, מעצבת הפנים ובעלת בית ספר ללימודי עיצוב פנים. “אחת הדרכים הנכונות והמפתיעות ליישם זאת היא בעזרת פריטי עיצוב, טפטים וחיפויי קיר שעשויים מחומרים טבעיים, ממוחזרים ומתכלים”. החומרים הפופולריים יהיו לרוב קש האורז, הבמבוק, נייר האורז, אבן המיקה, בדי הרפיה, אם הפנינה, קליפות עצי בננה וצמיגים ממוחזרים. הרעיון הוא להשתמש בחומרים מבלי להזיק לסביבה או להשתמש בחומרים שהטבע משיל באופן עצמאי.

טרנד צבעי האבנים היקרות, בהם כחול ספיר, אדום רובי וירוק אמרלד, נחשב לאחד הטרנדים הבולטים ב-2020, והוא תוצר של השאיפה המתמדת לייצר focal points ספציפיים עם צבע דומיננטי, שניתן להחליף בקלות יחסית, כמו פריטי ריהוט קטנים, אקססוריז וטקסטיל, והאמיצים יפגשו בהם בחומרי מעטפת כמו אריחים וחיפויים. “השתמשו בהם במינון ובטקסטורה הנכונים, והקפידו לוודא שהאור נופל על הפריטים באופן שישמר את צבעם הטבעי”, אומר מעצב הפנים ניצן הורוביץ. “אלה גוונים דומיננטיים, לכן הימנעו מקרנבל צבעים מוגזם ובחרו את הגוונים שישתלבו בהרמוניה בחלל”. גוון ורוד פודרה הולך לככב בכל חדרי הבית, ולא רק בחדרי ילדות במראה נסיכותי.

חיפוי קיר אדום רובי, עילית הלבשה לבית. צילום: arte studio
חיפוי קיר אדום רובי, עילית הלבשה לבית. צילום: arte studio

“בטונים הבהירים שלו הוורוד נותר מאוד עוצמתי. זהו צבע שנכנס ללב ומעורר בנו רגשות רבים”, אומרת מירי בלבול, מומחית הום סטיילינג ובעלת בית הספר סקולה. “דווקא בשל כך כדאי לרתום אותו לעיצוב, כי הרי זה בדיוק מה שאנחנו מחפשים: להפעיל רגשות על ידי עיצוב החלל. אנחנו עדיין רואים כיצד משתמשים בו באופן מגדרי, במיוחד בחדרי ילדות או בחללים מסחריים שפונים לקהל הנשי, אבל ממש לא רק. כיום נגלה יותר חיפויי קיר, רהיטים ואלמנטים עם דוגמאות ורודות או רקעים ורודים שנתפסים כקונצנזוס, וטוב שכך. עובדתית הוא מצליח לנחם, להרגיע, לא לאיים, והוא מספק השראה. הוא מרגיע את האנרגיות הרגשיות שלנו, מקל על תוקפנות וכעס, ומעל לכל - הוא פשוט יפה”.