לפני כארבע שנים חברה הגבעטרון, להקת הזמר הוותיקה, לזמרת ירדנה ארזי. סיבוב ההופעות עם ארזי תוכנן למספר הופעות מוגבל, אך הפך לסיבוב חובק ישראל של למעלה משלוש שנים של מופעים סולד־אאוט.

האמן הבא שנכנס לנישה שפינתה ארזי הוא היוצר והזמר חנן יובל, שחתום, בין השאר, על שירים כמו "שהשמש תעבור עליי", "אתם זוכרים את השירים", "ואם השיר הזה נשמע לכם מוכר", "אני וסימון ומואיז הקטן", "פגישה חצי פגישה" ועוד רבים וטובים שנכנסו לקטגוריית נכסי צאן ברזל של הזמר העברי לדורותיו.

"הייתי בחופשה עם משפחתי, ופתאום קיבלתי הודעה שרוצים לברר אופציה לשיתוף פעולה עם הגבעטרון", משחזר יובל איך נוצר השידוך. "זה נשמע לי כיף אדיר, כי ראיתי את הסיבוב שלהם עם ירדנה, שקצר הצלחה מסחררת. אחרי משא ומתן ארוך וסגירת העניינים, התחלנו לעבוד על השירים. ברגע שזה קרה, פשוט הוקסמתי".

איך הכימיה ביניכם?

"אני כל שבוע נוסע לגבע לצורך החזרות, וזו חוויה מדהימה. זכיתי להכיר אנשים מדהימים, טובים, מקצועיים ובעלי מורשת. משום שאנחנו מבצעים שירים משותפים, הם צריכים ללמוד הרבה שירים והם עומדים בזה בקלות. יש שם אישה נפלאה, תמי בן משה, בת קיבוץ גבע ששרה עם הגבעטרון מההתחלה ב־1948, והיום נמצאת בבית אבות בנורדיה. היא מגיעה לכל חזרה ומשוטטת איתם ברחבי הארץ. מה שנקרא גרופית".

יצא לך לשתף פעולה עם הגבעטרון בעבר?

"אהוד (מנור) ואני כתבנו להם בסבנטיז שיר ("קורים של שמש"), אבל אף פעם לא שיתפנו פעולה ביחד בצורה הדוקה וחמה שכזו".

מה צפוי במופע?

"יש כחמישה שירים שחברי הגבעטרון מבצעים לבד - לא שירים שהם שרו בסיבוב עם ירדנה - למעט הקלאסיקות המזוהות איתם. אני שר חמישה משיריי המוכרים, ויש לנו כ־11 שירים שאנחנו שרים ביחד. בשיר 'ונתנה תוקף' (מילים: רבי אמנון ממגנצא. לחן: יאיר רוזנבלום) אני נכנס לנעליו הגדולות של חנוך אלבלק ז"ל, ואבצע אותו יחד איתם. בקיצור, יהיה מופע על הכיפאק".

"אחרי השילוב הכל כך מוצלח עם ירדנה ארזי, אך טבעי היה שנחפש שוב אמן־זמר שיתאים לסגנון שירינו ולגילנו", מסביר מנהל הגבעטרון יואל פרנס. "יחד עם חנן אנחנו שרים שירים שהפכו מזמן לנכסי צאן ברזל בחברה הישראלית. אני מבטיח חגיגה לכל אוהבי שירי ארץ ישראל היפה".

לצד העבודה עם הגבעטרון, יובל (73) ממשיך לטפח את קריירת הסולו שלו ובאחרונה הוציא שיר חדש, "אמרתי לך שיהיה כך ולא האמנת", שהלחין למילותיו של המשורר יהודה עמיחי, והקליט עם שמיניית "ווקאל", לקראת טקס פרס יהודה עמיחי לשירה שנערך החודש.

"יש לי בארסנל הרבה שירים חדשים שאני מחכה לרגע להלחין אותם", משתף יובל, "אבל הוצאת שיר זה מסלול מעייף ולכן אני דוחה את זה קצת, ועושה את זה בקצב שמתאים לי. אני מנוי לפלטפורמות מוזיקה שונות כמו 'פטיפון', ועוקב אחרי מה שקורה".

מה דעתך על השירים החדשים שיוצאים היום?

"לפי דעתי יש כישרונות וקולות נפלאים, וזה מרגש אותי כל פעם מחדש. עם זאת, אני מרגיש שמשהו ביצירתיות היום הולך לאיבוד, כי היום פחות מתמסרים למוזיקה כמו בעבר".

עד כמה המשבר הפוליטי המתמשך משפיע עליך כיוצר?

"אולי זה משפיע בדיעבד, אבל כשאני ניגש ליצירה אני לא חושב על פוליטיקה".

אתה צופה ב"הכוכב הבא לאירוויזיון"?

"לא. אני לא יכול לראות את הקרקס הזה של השופטים".

היית מוכן להיות שופט שם?

"לא הייתי רוצה לשפוט שם. השופטים עוטים על עצמם נוצות, ועושים הצגות מביכות. זה אולי מביא רייטינג, אבל זה ממש לא קשור למוזיקה. אני לא מתחבר לזה".

עם איזה אמן צעיר היית רוצה לשתף פעולה?

"אמיר דדון. זמר אדיר ומרגש מאוד, ומירי מסיקה, זמרת מעולה". 

3 בינואר, שישי, 21:00, אולם המופעים בגבעת ברנר