"אנחנו העוגן של הילדים האלה": אורי מזרחי ואריאל הרציגר הם שני מתנדבי שנת שירות (ש"ש) בני 18 שבחרו להקדיש את השנה שבין סיום התיכון לגיוס לצה"ל להיות "אחים בוגרים" לילדים ובני נוער בסיכון הגדלים בפנימייה, ולעשות זאת מסביב לשעון. אורי מספר: "אני ממש כמו האח הגדול שלהם 11 שעות ביום בממוצע. הקשרים שנוצרים הם מאוד עמוקים. בזכותנו, האווירה בפנימייה יותר שמחה עבור הילדים שבאים ממקומות מאתגרים ומבתים קשים. אנחנו באים לתת את המקום המלטף והאוהב. זאת המהות של ההתנדבות שלי".

אריאל מוסיפה: "יש חניכים שאנחנו העוגן שלהם. אף אחד לא יגיע אליהם ולא ירגיע אותם, אם אנחנו לא נהיה. אנחנו לא תופסים מקום של אנשי טיפול, אבל אנחנו דמות מקשרת. יש עלינו מעמסה רגשית לא פשוטה, כי אנחנו עוגן של הילדים האלה, ולכן אנחנו זקוקים לדמי מחיה - כי אנחנו מקדישים את כל הזמן רק עבורם".

כעת, כך אנחנו מפרסמים לראשונה, מקומם בפנימיות כבר אינו מובטח. בימים אלה מפרסם משרד הרווחה מכרז חדש להפעלת הפנימיות, ובמסגרת התעריף המוצג במכרז - נעלמו המתנדבים. התקנים שלהם לא תוקצבו, ולשאלה שהציגו ראשי הפנימיות למשרד בנושא, הם נענו באופן מפורש כי "בשלב זה אין דרישה לבנות שירות וש"שים, ובהתאם אין תמחור לכך". עד כה משרד הרווחה אפשר במשך שנים ארוכות להפעיל כל מתנדב כזה במחיר שליש מתקצוב התקן למשרת מדריך שכיר אחד.

מנהל שירות אזרחי-לאומי. צילום: סוזאנה ז'אנקו, פלאש 90
מנהל שירות אזרחי-לאומי. צילום: סוזאנה ז'אנקו, פלאש 90


התקצוב הוא בגובה 2,500 שקל בערך. כיום מצויים במערכת הארצית כ־1,200 מתנדבים, שתוקצבו על ידי המשרד בסך של 36 מיליון שקל בשנה. הכסף משמש את הש"שים ובנות השירות הלאומי לתשלום שכר דירה, נסיעות, מזון, הוצאות אחזקת בית ודמי כיס. הפנימיות עוד הוסיפו עד כה מצדן מימון לפעילויות הכשרה ופעילויות חברתיות עבור המתנדבים, אבל הן לא יכולות לעמוד לבדן בהמשך הפרויקט ללא תמיכה ממשלתית. 

מאות בני הנוער המתנדבים בפנימיות לנוער בסיכון ברחבי הארץ תורמים תרומה משמעותית לטיפול ולשיקום של החניכים. נוכחותם ידועה זה שנים כקריטית, משום שהם הקרובים ביותר לחניכים בגיל מחד, ומאידך - מהווים חוליה חיונית בשרשרת הצוות הטיפולי. 

יואב אפלבוים, מנכ"ל כפר ילדים ונוער "אהבה", יו"ר העמותה לקידום ילדי פנימיות הרווחה וסגן נשיא FICE ישראל, אמר ל"מעריב": "התוצאות של ההחלטה הן מרות גורל לילדי הפנימיות. כל החלק האיכותי של פעילות חינוכית חברתית, אשר לו כל כך זקוקים הילדים, ייכחד באופן דרמטי. הקשר האיכותי בין הילדים לדור הצעיר והאיכותי של המתנדבים התורמים להעצמה האישית ולהתפתחותם של ילדי הפנימיות - ייעלם. מבחינה כלכלית, הפנימיות - שגם ככה נאבקות על עצם קיומן - לא יוכלו לשאת בנטל הכבד".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "הרפורמה במערך הפנימיות של המשרד מגדילה את תקציב המסגרות ב־130 מיליון שקל בשנה, המהווים 15% מתקציב הפנימיות הכולל. התוספת נועדה עבור תקנים לפונקציות מקצועיות חדשות, כגון רכזי לימודים ורכזי בוגרים, ולהקטנת מספר הילדים בכל קבוצה. המשרד ביקש למנוע מצב שבו מפעילי מסגרות יעסיקו מתנדבי שירות לאומי במקום מדריכים מקצועיים בתקן. עם זאת, המשרד רואה חשיבות רבה בתרומת מדריכי השירות הלאומי ברמה המקצועית והערכית. ההליך המכרזי עדיין לא הסתיים, והנושא יקבל התייחסות במסגרת סבב התשובות הצפוי בשבועיים הקרובים".