מחלת השפעת ממשיכה לגבות קורבנות קשים מאז תחילת החורף, והיום (חמישי) מת גבר בן 40 שחלה במחלה לאחר שאושפז במצב קשה. פרופסור אבישי אליס, מנהל פנימית בבלינסון ויו"ר איגוד רופאי הפנימיות שוחח עם אלון גל בתוכנית "איפה הכסף" ב-103fm על המצב הרפואי הלא פשוט.

"זה באמת מפחיד. לשפעת יש סיבוכים, חלקים קשים שיכולים לפגוע גם בשריר הלב ולעיתים זה נגמר בצורה טרגית. הבעיה היא לא השפעת עצמה אלא הסיבוכים".

זה ללא ספק משנה את כל ההסתכלות על חיסוני השפעת. עד השנה לא חשבתי להתחסן. זה משנה את התמונה.
"זה משנה את התמונה. אין כאן שום דבר חדש. אנחנו אומרים את אותם הדברים כבר שנים לא מעטות. גם לפני שנה בעת הזו התמותה הייתה במקרים טרגיים דומים. הלקח של כולם הוא להתחסן".

אנחנו רואים שאנשים מתחסנים אך השפעת מתגברת.
"לוקח זמן עד שהחיסון נכנס למלוא תוקפו כפי שלוקח זמן מרגע שנדבקת בשפעת עד הרגע שזה משפיע עליך. החיסון אף פעם לא יקטין את הסיכוי לחלות בשפעת לאפס".

רק 20% מהאוכלוסייה התחסן. ז"א שרוב האוכלוסייה לא מחוסנת.
"אני ניזון מהתקשורת בנתון הזה. אנחנו לא נגיע למאה אחוז אך חשוב שנגיע למאסה קריטית שתמנע להעביר את החיסון. אנחנו נמצאים עוד בעיצומה של עונת השפעת וכל חיסון שרק יגיע יסייע".

מה המצב במחלקה הפנימית.
"בתקשורת רגילים לדווח על מקרים הדרמטיים שמובילים לטיפול נמרץ אך יש עוד המון חולים שמתאשפזים במחלקות הפנימיות בגלל השפעת. בממוצע בחורף יש כ-3-4 שמצטרפים למחלקה הפנימית בעקבות שפעת כל יום. שוב, מרבית התחלואה היא בעקבות הסיכונים של השפעת. החולים הללו הם חולים מורכבים וזמני האשפוז שלהם ארוכים מהממוצע כשחלק מהם גם יורדים בתפקוד שלהם וזקוקים לשיקום. זה עומס בלתי נתפס על המחלקות הפנימיות".

להבא כשמתחילה העונה צריך פשוט ללכת ולהתחסן. אני מודה שהאוזניים שלי פקוחות לנושא בפעם הראשונה.
"הרפואה המונעת היא הטובה ביותר. גם כשזה נוגע לשפעת".