"אני קונה לכלבה שלי את מזון הכלבים הכי טוב", מספרת השפית הבינלאומית, דבי מצקין. "לפעמים אני אפילו מכינה פילה מיניון ונותנת לה חתיכות, או נותנת לה טעימה ממשהו טוב שאני אוכלת".

כל חייה היו למצקין כלבים. האחרונות היו שתי מלטזיות: מיה, שמתה לפני כארבעה חודשים בגיל 17; וקלואה, 16, שחיה כיום עם מצקין במגדלי אקירוב בתל אביב.

"כלבים נותנים את הנשמה שלהם ללא תנאים והם גם ממלאים לי את הנשמה עם כל האהבה שלהם", היא אומרת ומספרת על הפינוקים הנוספים שלהם זוכה קלואה, הקרויה על שם בית האופנה הצרפתי: "אני לוקחת אותה למספרה פעמיים־שלוש בחודש. אני מטפחת את עצמי, אז למה שלא אטפח אותה? למה שהיא לא תהיה נקייה? עכשיו, מכיוון שהיא זקנה, קניתי לה אפילו גרביונים עם גומי למטה, כדי שלא תחליק, כי כל הבית שלי חרסינה. יש לי גם חיתולים מיוחדים לכלבים. אצלי בממ"ד יש על הרצפה פלטה מיוחדת שעליה אני שמה את החיתול. קלואה עושה שם את הצרכים, ואז אני זורקת לפח" . 

קלואה זוכה גם לבגדים, למעילים ואפילו לתחפושות בפורים ובהאלווין. "יש לה גם שרשרת עם לב, אני קונה לה כל מיני צעצועים ומשחקת איתה", אומרת מצקין. "תמיד כשהייתי נוסעת לחו"ל, הייתי משלמת עבור שתי הכלבות כרטיס טיסה. עכשיו קלואה כבר מבוגרת. לטוס 14 שעות לארה"ב מאוד קשה לה. אז כשאני בחו"ל, אני לוקחת מישהו שיגור אצלי בבית וישמור עליה. קלואה אצלי מאז שהייתה בת חודשיים. היא חלק מהמשפחה". 

דבי מצקין והכלבות. צילום: אילנה מצקין
דבי מצקין והכלבות. צילום: אילנה מצקין

מצקין מעריכה כי מדי חודש היא מוציאה כ־800 שקלים עבור האוכל של קלואה ושאר הפינוקים. אבל היא בהחלט מודעת לעובדה שלא כל בעל כלב יכול להרשות לעצמו להוציא סכום נכבד כזה. "לא חייבים לקחת כלב בתכיפות למספרה ולקנות לו כל מיני גאדג'טים. הכי חשוב זה לתת אהבה, לחבק ולנשק", היא מדגישה. 

ביטוח רפואי

ואכן לא לכל בעל כלב יש אפשרות להשקיע סכום כזה מדי חודש. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (סקר הוצאות משק הבית 2017), ממוצע הוצאות של משק בית על קניית חיות והוצאות אחזקתן הוא 20.2 שקלים בחודש, ואילו הממוצע על קניית מזון לחיות מחמד הוא 19.7 שקלים. כיוון שבסקר השתתפו משקי בית שמחזיקים חיות מחמד וגם כאלה שלא, אז אם נתייחס בפועל להוצאות של מי שכן מחזיק כלב, כמובן שהן הרבה יותר גבוהות.

אז מהי בעצם העלות של כלב?
"נתחיל מסל אימוץ של כלב דרך אחת העמותות, שעלותו כ־750 שקלים", אומרת יעל ארקין, מנכ"לית עמותת "תנו לחיות לחיות". "הסל כולל עיקור או סירוס, חיסון משושה (או ארבעה חיסוני משושה, אם מדובר בגור), חיסון נגד כלבת, שבב, תילוע וחיסון תולעת הפארק. אצלנו גם מקבלים שק מזון של 3 ק"ג, קולר, רצועה ותג שם. בעצם מקבלים כלב שבשנה הקרובה לא צריך לעשות לו שום טיפול, חוץ מחיסון תולעת הפארק שעושים פעם בשלושה חודשים באזורים מסוימים בארץ. כמובן שישנה גם הוצאה על מזון: ממוצע של 100־150 שקל בחודש, תלוי בגודל הכלב. כמו כן, לפעמים, בתחילת שהותו של הכלב בבית, יכולה לצוץ הוצאה נוספת הקשורה בהתנהגותו. אז לוקחים מאלף שיעבוד איתו בתחילת דרכו, שיעור־שניים, בעלות 250־300 שקל. קורס אילוף יכול להגיע אף לאלפי שקלים". 

אם בשנה הראשונה עמדה לרשותנו חבילת האימוץ, הרי שבשנה השנייה והלאה כבר נצטרך לדאוג בעצמנו לכל ההוצאות. ארקין מסכמת את שלל התשלומים: "חיסון משושה (160־170 שקל); אגרת רישיון וחיסון כלבת (על ידי העיריות לכלב מעוקר/מסורס: 52 שקל, לכלב שאינו מעוקר/מסורס: 372 שקל). בנוסף, ישנו חיסון תולעת הפארק (60־70 שקלים לפעם אחת. באזורים רבים החיסון נעשה כל שלושה חודשים)". 

ארקין מוסיפה ש"בדרך כלל, ממארס עד נובמבר, כלבים סובלים מפרעושים וקרציות. ישנו כדור חודשי שעולה 80־90 שקלים, או כדור שניתן לקחת אחת לשלושה חודשים (כ־200 שקלים). הוצאה נוספת שנתית היא על תילוע (כ־50 שקלים לכדור)".

להוצאות האלה יש להוסיף גם מיטה, צעצועים ואקססוריז למיניהם, שיש להם בלאי. "אם מחליפים אותם מדי שנה, זה יכול להגיע לכ־200־250 שקל בשנה" , היא אומרת ומוסיפה שיש גם הנוהגים לקחת את כלביהם למספרה, לחפיפה מפנקת ותספורת (כ־180־250 שקל, תלוי בגודל הכלב). 

מלבד חבילת הבסיס הזאת, ישנן כמובן גם הוצאות לא צפויות. "לפעמים עלולות להיות בעיות רפואיות, בדרך כלל בגילים המאוחרים יותר של הכלב", אומרת ארקין. "מדובר בהוצאות וטרינריות שיכולות להגיע גם לאלפי שקלים בשנה ואפילו יותר מזה. אם, למשל, לכלב יש סרטן - וכלבים סובלים מסרטן בדיוק כמונו - אז יש מי שבוחר לתת להם טיפולים כימותרפיים או ניתוח להסרת גידול, מה שיכול לעלות אלפי שקלים. רפואת מומחים עולה הרבה כסף. אצל כלבים מבוגרים, בדרך כלל מגיל 10, יכולות גם להיות הוצאות על טיפולי שיניים: ניקוי אצל וטרינר, לפעמים צריך לעקור איזה שן, מה שיכול להיות להגיע ל־400־500 שקל. יש גם משחות שיניים לכלבים, אבל הרוב עושים את הטיפולים אצל הווטרינר. בגיל מבוגר לחלק מהכלבים יש בריחת שתן והם מקבלים תרופת מניעה באופן קבוע, שעלותה כ־200 שקל לחודש". 

בדומה לבני אדם, ישנם גם ביטוחים רפואיים לכלבים, הנותנים כיסוי בגין הוצאות רפואיות וגם מפצים את בעל הכלב אם הכלב מת כתוצאה מתאונה.

ד"ר טל שפיצן. צילום: ימית שפיצן
ד"ר טל שפיצן. צילום: ימית שפיצן

ההוצאות שלנו על כלבנו האהוב קשורות גם באורח חיינו, שהשתנה בשנים האחרונות. למשל, בזכות טיסות הלואו קוסט אנחנו טסים לחו"ל הרבה יותר מאשר בעבר. זה אומר שאנו צריכים לשים את הכלב בפנסיון או להביא מישהו הביתה שיהיה איתו. "פנסיון - תלוי איזה, כמובן, עולה בממוצע 80 שקלים ביום", אומרת ארקין ומוסיפה שגם הקריירה שניצבת כיום בראש סדר העדיפויות אצל רבים מאיתנו, גורמת לכך שנוציא יותר כסף על הכלב. "אנשים רבים עובדים המון שעות ונעזרים בדוג־ווקרים, שמוציאים בצהריים את הכלבים לטיול. זה מאוד נפוץ, והמחיר לטיול לכלב אחד, בדרך כלל בחבורה של כלבים, עולה כ־20־25 שקלים". 

ארקין מסכמת ואומרת שההוצאה השנתית הבסיסית לכלב - הכוללת מזון, חיסונים, תילוע, טיפול נגד פרעושים, אגרת רישוי שנתית וביקור אחד במספרה - מסתכמת ב־2,500־3,000 שקל. זה כמובן ללא הוצאות רפואיות בלתי צפויות, הוצאות על צעצועים, בגדים (למי שקונה), דוג־ווקרים, שהות בפנסיונים ועוד. 

טרנדים בריאותיים

כאמור, מזון הוא אחד המרכיבים המשמעותיים בהוצאה החודשית עבור כלב. בתחום זה, בדיוק כמו גם אצל בני אדם, ישנם כל הזמן חידושים וניסיון להתחקות אחר טרנדים בריאותיים.

על פי חברת פורינה לתזונת חיות מחמד, שוק המזון לבעלי חיים בישראל מוערך ב־800 מיליון שקל בשנה, עם גידול של 4%־5% בשנה. כמו כן, על פי מחקר שנערך במהלך אוקטובר האחרון על־ידי מכון רושינק, עבור יצרנית המזון הבינלאומית לכלבים וחתולים רויאל קנין, בעלי כלבים בישראל מוציאים בממוצע 158.34 שקל בחודש בעבור מזון לכלב שלהם. מדובר בהוצאה שנתית ממוצעת של 1,900 שקל. 34% מבעלי הכלבים הגדולים מוציאים על המזון בעבור הכלב שלהם למעלה מ־251 שקל לחודש, כלומר לפחות 2,661 שקל בשנה. ההוצאה הממוצעת על מזון לכלבים קטנים או ננסיים נמוכה משמעותית: 136.82 שקל בחודש, 1,641 שקל בשנה. 

נתון מעניין נוסף הוא העובדה שלהערכת למעלה מ־50% מהווטרינרים, שלוש הבעיות הנפוצות ביותר בקרב כלבים בישראל הן אלרגיות, בעיות גסטרו ועודף משקל. כשליש מהווטרינרים העריכו כי לפחות 51%־75% מהכלבים בישראל, סובלים מעודף משקל וכי תזונה נכונה היא חלק מרפואה מונעת. 

"מחקרים מדברים על עלייה בתוחלת החיים של כלבים, תלוי בגזע כמובן", אומר ד"ר טל שפיצן, וטרינר ויועץ מחברת פורינה. "אם, למשל, גזע של כלב קטן עד בינוני היה חי בממוצע 12 שנים, היום מחקרים מדברים על ממוצע של 14 שנים ויותר, שזו עלייה משמעותית. או אם בעבר כלבים גדולים היו מגיעים לגיל 7־8, אז היום הממוצע הוא 9־10 שנים ויותר. לא מזמן גם ניתחתי כלב בן 22". 

אחת הסיבות לכך, מסביר ד"ר שפיצן, היא ההתקדמות המאוד גדולה שעשתה הרפואה הווטרינרית בעשורים האחרונים מבחינת התמחות ואמצעים. "היום, אם בעל חיים מגיע למרכז וטרינרי גדול וצריך MRI, הוא מקבל זאת תוך כמה שעות, בעוד שבני אדם יכולים לחכות כמה חודשים", הוא אומר ומוסיף שגם התזונה שהתקדמה מאוד, משפיעה על תוחלת החיים של הכלב. "אם בעבר היו נותנים לכלב את שאריות האוכל שבבית - תזונה שלא הייתה מאוזנת, או את האוכל היבש הבסיסי שרובו מן הצומח - אז עם התפתחות הטכנולוגיה יש מזונות שנותנים לכלב כל מה שהוא צריך בביס". 

מה כוללים המזונות האלה?
שפיצן: "לתוך המזונות היבשים יודעים להכניס היום ויטמינים, חומצות אמינו, שהיו חסרות בעבר או שהכלב לא יכול היה לקלוט אותן ממקורות אחרים או לא בצורה יעילה. למשל, חומצת האמינו טאורין. קשה לה להיספג במערכת העיכול של הכלב והיא משפיעה בצורה דרמטית על בניית שריר הלב. כיום, מוסיפים אותה למזונות לכלבים. בעבר, זה לא היה נעשה והיינו רואים הרבה יותר פגיעות במערכת הלב".

ההתפתחות הטכנולוגית גם מעלה את מחיר המזון? 
"ככל שהרכיבים יותר טובים, אנחנו גם משלמים עליהם יותר. אם בעבר המזונות היו מורכבים בעיקר מדגניים וצומח, היום יש מוצרי סופר־פרימיום עם רכיבים שהם ממש בשר עוף. אז מן הסתם, העלות של מוצרים כאלה מול חומר מהצומח היא יותר גבוהה".

כיום, מסביר ד"ר שפיצן, ניתן לחלק את מוצרי המזון הקיימים בשוק עבור כלבים לשלושה סוגים: מזונות בסיסיים (מוצרים מלאים ומאוזנים, אבל רובם על בסיב הצומח, או עם אחוז נמוך של רכיבים מהחי); מזונות פרימיום ("מוצר שיש בו שילוב מהחי ומהצומח"); ומוצרי סופר־פרימיום, שבהם הרכיב הראשון יהיה מהחי. 

"בדרך כלל, העלות עולה ככל שעולים בדרגת המוצר", הוא אומר ומבהיר ש"היום, ההעדפה של אנשים היא לתת לכלב שלהם מזון ברמה גבוהה יותר. הנכונות להשקיע בכלב עלתה. יש הרבה יותר נטייה להפוך את הכלבים לסוג של ילד נוסף בבית".

ד"ר שפיצן מוסיף ומספר שבקרב מספר מותגים ישנה גם תזונה ייעודית לכלבים מבוגרים. "בדרך כלל תזונה זו מוכוונת לנושא של שמירה על מפרקים ורמת עיכול יותר גבוהה", הוא מסביר. "המוצרים האלה עשויים מחומרים המתעכלים בקלות יותר במעי, ובדרך כלל אחוזי השומן בהם יותר נמוכים. יש מותגים שגם הכניסו בהם דברים יותר מתקדמים, כמו רכיבים וחומצות שומן שבאים לשמור על מערכת העצבים המרכזית. בדרך כלל, העלות שלהם יכולה להיות מעט יותר יקרה, אבל לא ברמה ממש משמעותית".

עוגת יומולדת

הוצאה שנתית נוספת שאולי לא חשבתם עליה היא עבור חגיגת יום הולדתו של הכלב. כמובן שאין חגיגה בלי עוגה. "מדי שבוע יש לנו עשרות לקוחות שמזמינים לכלב שלהם חבילות יום הולדת, הכוללות עוגה עם שם הכלב, נר, בלון וכובע יום הולדת קלאסי בעלות 98־218 שקלים, תלוי בגודל העוגה", מספר עומר לבון, מבעלי מאפיית בריאות לכלבים, פומרי בייקרי, בשותפות עם איה גור־לביא.

הוא מכנה את שניהם דוג־קונדיטורים המייצרים מדי יום עוגות יום הולדת, חטיפי בריאות ומאפים מיוחדים לכלבים. "ניתן למצוא אצלנו עוגות ימי הולדת עגולות בעיצובים שונים. למשל, עוגה שבהיקף שלה יש חטיפי בריאות בצורת עצמות חומות וסרט", הוא מפרט, "או עוגה ללא גלוטן עם חטיפי עצמות צבעוניים. יש גם עוגה בצורת לב ובצורת עצם ענקית. כל העוגות עשויות מרכיבים המתאימים לבני אדם וגם לכלבים: קמח כוסמין מלא, זרעי פשתן, עשב חיטה, חרובים, חמאת בוטנים טבעית, קמח טפיוקה ואצות".

עוגה לכלב של פומרי בייקרי. צילום: חיה גולד
עוגה לכלב של פומרי בייקרי. צילום: חיה גולד

לבון מסכם: "אם בעבר הכלב היה קשור בחצר או עוד בעל חיים ליד הבית, הרי שבשנים האחרונות הוא נהיה חלק בלתי נפרד מהמשפחה. כמו שחוגגים יום הולדת לבני המשפחה, גם לכלב מגיעה החגיגה הזאת. יש לקוחות שחוגגים בגינות כלבים, עושים ממש מסיבה כלבלבית גדולה ומזמינים כלבים נוספים; ויש מי שמעדיפים לחגוג באופן אינטימי עם הכלב בבית".

לכבוד חצי מיליון כלבים

על פי נתוני המרכז הארצי לרישום כלבים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, נכון לשנת 2018, רשומים בישראל 235,929 כלבות נקבות ו־240,933 כלבים זכרים. ממוצע גיל הכלבים בישראל עומד על שש שנים וחצי, ולצד אלו, חיים בישראל כיום כ־6,000 כלבים בני 15 שנים. 

תל אביב נמצאת בראש רשימת בעלי הכלבים בישראל (36,076 כלבים), אחריה מדורגות ראשון לציון (כ־15,569 כלבים) וחיפה (15,194 כלבים). לעומת זאת: ביתר עילית  (24 כלבים), רכסים (חמישה כלבים) ומודיעין עילית (רק ארבעה כלבים) - נמצאות בתחתית הרשימה.