סקר מנדטים שנערך עבור "מעריב־סופהשבוע" על רקע בקשת החסינות שהגיש ראש הממשלה ומנהיג הליכוד בנימין נתניהו לכנסת, מורה כי מפלגת כחול לבן פותחת פער של 6 מנדטים על הליכוד, הנחלשת בכוחה. עם זאת גוש הימין דווקא מתחזק, משום שרשימת המחנה הדמוקרטי אינה עוברת את אחוז החסימה.

על פי ממצאי הסקר שנערך שלשום, 1 בינואר, על ידי מנחם מנחם לזר, מנהל תחום פאנלס פוליטיקס בקבוצת המחקר פאנלס, אילו הבחירות לכנסת ה־23 היו מתקיימות היום, כחול לבן בראשות בני גנץ הייתה מזנקת ל־36 מנדטים (לעומת 33 בכנסת הנוכחית) - 6 מנדטים יותר מאשר לליכוד, שיורדת ל־30 מנדטים (לעומת 32 בכנסת הנוכחית). תוצאות אלה עשויות ללמד על כך שבשלב זה הציבור אינו  "קונה" את "קמפיין הגעוואלד" שמנהל ראש הממשלה סביב נושא החסינות.

שאר המנדטים מתחלקים כדלקמן: הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה שומרת על כוחה ומקבלת 13 מנדטים; ש"ס בראשות אריה דרעי מאבדת מנדט ויורדת ל־8 מדטים; ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן שומרת על יציבות עם 8 מנדטים; יהדות התורה בראשות יעקב ליצמן יציבה אף היא עם 7 מנדטים. רשימה של הבית היהודי, עוצמה יהודית והאיחוד הלאומי תקבל במשותף 7 מנדטים, לעומת 6 לימין החדש בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד. בשמאל, העבודה־גשר בראשות עמיר פרץ ואורלי לוי־אבקסיס מאבדת מנדט ומקבלת בסקר 5 מנדטים בלבד. 

הבשורה הקשה לגוש המרכז־שמאל היא כאמור שרשימת המחנה הדמוקרטי, בראשות ניצן הורוביץ, אינה צולחת את אחוז החסימה. במחנה הדמוקרטי מתקשים להגיע להסכמה בין מרצ למפלגה הירוקה, שבראשות סתיו שפיר, על הליכה משותפת, ועל פי הסקר, המחנה - שקיבל בכנסת היוצאת 5 מנדטים אינו מצליח לעבור את אחוז החסימה ומקבל 2.9% בלבד. הנהגת כחול לבן מפעילה לחצים על העבודה־גשר ועל המחנה הדמוקרטי לאחד כוחות לקראת הבחירות, ומזהירה כי אם לא יהיה איחוד בשמאל - אחת המפלגות תישאר מחוץ לכנסת.

מבחינת הגושים, גוש הימין מוביל עם 58 מנדטים וגובר על גוש המרכז־שמאל - שנחלש בגלל נפילת המחנה הדמוקרטי מתחת לאחוז החסימה וצובר 54 מנדטים בלבד - מה שמותיר את ישראל ביתנו ואביגדור ליברמן בעמדת לשון המאזניים עם 8 מנדטים.

בסוגיה מי משני האישים המועמדים לראשות הממשלה הוא המתאים ביותר לתפקיד, נראה כי הפער שהיה קיים עד כה לטובת נתניהו מול בני גנץ כמעט נמחק לגמרי. מהסקר עולה כי 41% מהציבור סבורים שראש הממשלה הנוכחי מתאים יותר, לעומת 40% שצידדו ביו"ר כחול לבן.

במקרה שבו יחליט ח"כ גדעון סער להקים מפלגה חדשה, היא תזכה, לפי הסקר, לשישה מנדטים. במצב כזה, כחול לבן תמשיך להוביל עם 34 מנדטים, כאשר הליכוד אחריה עם 28 מנדטים, הרשימה המשותפת עם 13 וש"ס עם 8. בהמשך הרשימה נמצאות יהדות התורה, ישראל ביתנו ורשימה מאוחדת של הבית היהודית, עוצמה יהודית והאיחוד הלאומי עם 7 מנדטים לכל אחת מהן, הימין החדש עם 6 והעבודה-גשר עם 4, כאשר המחנה הדמוקרטי לא עוברת את אחוז החסימה. למעשה, הרשימה שלו גורעת מכוחו של הליכוד שני מנדטים אבל מחלישה עוד יותר מכך את כחול לבן. כתוצאה מכך משיג מחנה הימין את הרוב הנדרש – 62 מנדטים, גם ללא ישראל ביתנו.

צירוף של איילת שקד לגדעון סער מוסיף לרשימה המשולבת 3 מנדטים לכדי 9. הם באים ברובם מהימין החדש שמגיע לסף אחוז החסימה. גוש הימין מתחזק ל-63 מנדטים אבל כל זה בערבון מוגבל לאור העובדה שגם הימין החדש וגם העבודה-גשר נמצאות בסכנת ממשית של ירידה מתחת לאחוז החסימה.

בסקר השתתפו 520 חברים בפאנל הפוליטי של Panel4all לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. הסקר בוצע באמצעות  מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, יהודים וערבים. טעות הדגימה המרבית היא 4.4%.

שאלת החסינות

סקר פאנלס פוליטיקס שנערך שלשום, 1 בינואר, עבור "מעריב־סופהשבוע", מעלה כי קרוב למחצית מהציבור בישראל, 47%, מתנגדים לדרישתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להעניק לו חסינות מפני העמדה לדין פלילי. זאת לעומת 35% התומכים בחסינות.

בחלוקה למפלגות ניתן להבחין היטב בקשר שבין תשובות הנשאלים לנטייתם הפוליטיות: 90% ממצביעי העבודה־גשר, 86% ממצביעי כחול לבן ו־53% וממצביעי ישראל ביתנו מתנגדים להענקת חסינות לנתניהו, וכן 37% ממצביעי הימין החדש, 26% מהבית היהודי, 9% ממצביעי יהדות התורה, 6% ממצביעי הליכוד ו־4% ממצביעי ש"ס. 

בסקר שנערך על ידי מנחם לזר, מנהל תחום פאנלס פוליטיקס בקבוצת המחקר פאנלס, בולט בקרב התומכים בבקשת החסינות שיעור מצביעי הליכוד, 77%, וכן מצביעי ש"ס 76%. שיעור תמיכה גבוה נרשם גם בקרב מצביעי יהדות התורה, 72%.
בקרב מצביעי העבודה־גשר נרשם 0% תמיכה בבקשה, לעומת 9% בקרב מצביעי כחול לבן ו־25% בקרב מצביעי ישראל ביתנו.
בשאלה מי מבין האישים – בנימין נתניהו או בני גנץ, מתאים יותר לתפקיד ראש הממשלה, הקרב הוא צמוד ביותר. 41% מהנשאלים השיבו – נתניהו, 40% - גנץ, 19% השיבו – אין דעה.