חיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס האיראני, באמצעות כלי טייס בלתי מאויש בשדה התעופה בבגדד הוא אירוע דרמטי בכל קנה מידה. בהחלטה אחת החליט נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על שינוי כיוון מוחלט בדרך הפעולה של האמריקאים - מתגובה מאופקת והימנעות מהפעלת כוח צבאי כנגד האיראנים, גם לאחר טרור שהפעילו האיראנים, גישה שעוררה אכזבה גם בצמרת הביטחונית אצלנו, ועד לביצוע החיסול הלילה, שהוא בבחינת נקיטת אחד הצעדים החריפים ביותר שבהן ניתן היה לנקוט עד הכרזה על עימות צבאי או יציאה למבצע מול האיראנים. מלחמה שניתן להניח שגם עכשיו האמריקאים אינם מעוניינים בה.

מההשלכות המיידיות האפשריות על המצב באזור, בהתאם להחלטות שתתקבלנה באיראן כיצד להגיב ועד להשלכות אפשרויות גם לטווח רחוק יותר, חיסולו של קאסם סולימאני הוא מהחיסולים הממוקדים הדרמטיים ביותר מאז ומעולם. הוא נבדל אפילו ממגה חיסול נוסף, כחיסולו של אוסאמה בן לאדן, מנהיג אלקאידה שחוסל ב-2011 על ידי הקומנדו האמריקאי.

במקרה הזה הפעולה לא הייתה כנגד ראש נחש של ארגון טרור, שחי בצללים, אלא פעולת חיסול כנגד אולי הדמות הצבאית החשובה ביותר ברפובליקה האסלאמית של איראן. סולימאני היה גנרל שמקורב לשלטון ובשנים האחרונות היה האיש המשמעותי ביותר בהפעלת הכוח הצבאי וטרור האיראני מחוץ לרפובליקה עצמה, כחלק מהתפיסה האידאולגית האיראנית בייצוא רעיון המהפכה האיראני, לאזורנו ומדינות אחרות בעולם, לא רק כרעיון אלא גם בבניית היכולות הצבאיות במדינות רבות באזור. ההגמוניה שלו בצמרת הביטחונית האיראנית לא הייתה מוטלת בספק.

זירת החיסול של קאסם סולימאני. צילום: רשתות ערביות

גם מבחינה אופרטיבית לחיסול מסוג כזה יש משמעות. יחד עם זאת, משמרות המהפכה וכוח קודס האיראני הם גופים מסודרים ומאורגנים היטב כך שגם חיסלו של סולימאני לא צפוי לשתק את המשך פעילותם, לאחר שלב ההתאוששות והיציאה מההלם של החיסול הדרמטי, אבל מדובר מבחינתם במכה קשה מאוד.

חיסול סולימאני. צילום: רויטרס
חיסול סולימאני. צילום: רויטרס

חיסול אפשרי של קאסם סולימאני היה רעיון שבמשך שנים נשקל גם בקרב הצמרת המדינית ביטחונית אצלנו. ב-2008 חוסל בדמשק בפיצוץ במכוניתו עימאד מורניה, קצין המבצעים של חיזבאללה והאיש החזק בארגון הטרור אחרי המזכ"ל חסן נסראללה. החיסול הזה יוחס לישראל שלא לקחה אחריות על האירוע, אך לא גרר את האזור למלחמה. לצד מספר קווים והדרמטיות גם של החיסול שבוצע אז, ההבנה בישראל שחיסול של קאסם סולימאני היא כבר פעולה בסדר גודל אחר עם השלכות גם לאפשרות של עימות ישיר מול איראן וגם מורכבות מדינית מצד מדינות נוספות בעולם ולכן טוב התגלגל מבחינתה של ישראל כי הפעולה הזו בוצעה על ידי המעצמה החזקה בעולם, שעומדת באופן גלוי ומוצהר מאחורי החיסול ועומדת מאחוריו באופן בלעדי.

טוב תעשה ישראל אם תשמור על פרופיל נמוך, תוך שניתן להניח כי יהיו גורמים שינסו להכניס את ישראל לתוך האירוע בהאשמות שונות.

לצד זאת, עד התבהרות התמונה, התקופה הקרובה צפויה להיות מתוחה במיוחד. כיצד יגיבו האיראנים לחיסול מוקדם להעריך וגם המודיעין הישראלי יהיה עסוק בכך מאוד בימים הקרובים, כאשר גם אפשרויות של פעולות כנגד ישראל באמצעות המילציות השיעיות הפועלות בסוריה נלקחות בחשבון וכצעד ראשון בצה"ל לא לקחו הבוקר סיכונים וסגרו את אתר החרמון לגולשים.

גם בהסתכלות רחבה יותר מוקדם לדעת כיצד ישפיע האירוע הזה על המצב הביטחוני באזור. כך למשל על המשך הפעולות הישראליות בסוריה, האם יובילו לנקיטת קו צבאי התקפי יותר מצד איראן, כאשר המצב בשלב זה מתוח במיוחד. אלה בדיוק הסוגיות הרלוונטיות כרגע בהערכת המצב של מערכת הביטחון, מתוך אינטרס כרגע שישראל לא תהיה מעורבת.