נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נאם הערב (שישי) בעקבות חיסול הצבא האמריקאי את מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, ואמר כי ארצות הברית לא ביצעה את החיסול על מנת לפתוח במלחמה עם איראן אלא על מנת למנוע מלחמה, וכן כי היא אינה מעוניינת בשינוי הממשל במדינה.

מוקדם יותר צייץ טראמפ בטוויטר: "איראן לעולם לא ניצחה במלחמה, אבל אף פעם לא הפסידה במשא ומתן", כתב הנשיא האמריקאי בטוויטר. מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, התייחס גם הוא בראיון ל"פוקס ניוז" לחיסול סולימאני ואמר כי "הסיכון באי נקיטת פעולה היה עצום". כזכור, סולימאני חוסל במהלך מתקפה אמריקאית בשדה תעופה בבגדד.

בהמשך פרסם טראמפ ציוץ נוסף בטוויטר, בו כתב כי קאסם סולימאני היה אחראי למותם של מפגינים רבים באיראן, במסגרת המחאה נגד המשטר. "הוא היה שנוא גם בארצו, היה צריך היה להיות מחוסל כבר לפני שנים", כתב.

פומפאו הוסיף כי "התקיפה הייתה חוקית", וציין: "אנחנו לא מעוניינים במלחמה עם איראן, אך לא נעמוד מהצד כשחייהם של אמריקאים בסכנה". בתוך כך, אלפים יצאו להפגנות זעם בבגדים שחורים ברחבי איראן בעקבות החיסול. 

מפגינים באיראן. צילום: רויטרס
מפגינים באיראן. צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנמצא כעת בביקור ביוון, החליט להקדים את חזרתו לארץ, והורה לשרים לא להתראיין ולא להתבטא בנושא החיסול. טרם המראתו ארצה הוא התייחס לחיסול סולימאני, ואמר לכתבים כי "סולימאני אחראי למותם של אזרחים אמריקאים וחפים מפשע רבים אחרים, והוא ארגן פעולות התקפיות נוספות. כפי שלישראל יש את הזכות להגנה עצמית, לארצות הברית יש את אותה הזכות בדיוק". נתניהו הוסיף כי "הנשיא טראמפ ראוי לכל ההערכה על שפעל בנחישות, בעוצמה ובמהירות. אנחנו עומדים לחלוטין לצידה של ארצות הברית במאבקה הצודק לביטחון, לשלום ולהגנה עצמית".

סולימאני. צילום: AFP
סולימאני. צילום: AFP

מוקדם יותר, המנהיג הרוחני של איראן, עלי חמינאי, הודיע כי הוא מפקיד את משמרות המהפכה בידיו של אסמאעיל קאא'ני, "מי שהיה בין המפקדים הבולטים ביותר של משמרות המהפכה, ופעיל שנים רבות בכוח קודס".

קאא'ני הצטרף למשמרות המהפכה בשנת 1982, ונלחם ונפצע במלחמת איראן-עיראק. באמצע שנות ה-90 הוא מונה לראש החיל האזורי של כוח קודס, האחראי על אפגניסטן ופקיסטן. מאז סוף שנות ה-90 הוא שימש כסגן מפקד הכוח, זאת במקביל לתפקידים אחרים, בהם ראש חטיבת אבטחת המידע של כוח קודס.