היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, העניק היום (ראשון) אור ירוק להקמת ועדת כנסת שתוכל לדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו גם בפגרה בעקבות מערכת הבחירות. אדלשטיין מצדו נפגש עם יועמ"ש הכנסת ויו"ר הוועדה המסדרת ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן ביקש מינון חוות דעת נוספת לגבי כינוס הוועדה בנושא. "חוות הדעת דומה בעיקרה לזו שהוציא יועמ"ש הכנסת לפני מספר שבועות. יו"ר הכנסת אדלשטיין ביקש מינון חוות דעת משפטית באשר לסמכותו על עצם כינוס הוועדה המסדרת. לאחר קבלת חוות הדעת היו"ר יודיע על החלטתו", מסר אדלשטיין.

בחוות הדעת מפרט היועץ המשפטי לכנסת את הקשיים שבקיום דיוני חסינות בתקופת הבחירות, ובעיקר העובדה שבתקופה זו הכנסת אינה נוהגת לעסוק בעניינים שנויים במחלוקת. עם זאת, מסקנתו היא כי התנהלותה הרגילה של הכנסת בפגרת הבחירות, שטעם רב בבסיסה, אינה יכולה לאיין את הסמכות של ועדת הכנסת ומליאת הכנסת לדון בבקשת חסינות ולגבור על הוראת המחוקק לעשות כן "בהקדם האפשרי".

"לפיכך, על אף הקשיים השונים שאכן מתעוררים בקיומם של דיוני חסינות לאחר שהכנסת החליטה על התפזרותה והיא מצויה בפגרת בחירות, ועל אף התקדימיות שבכך, עמדתו היא כי אין בכל אלה כדי לקבוע שוועדת הכנסת ומליאת הכנסת מנועות מלדון ולהכריע בבקשות חסינות בעת הזו", מסרו בכנסת על חוות דעת היועמ"ש.

 היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, אמר בתגובה לחוות דעת יועמ"ש הכנסת: "החלטת יועמ״ש הכנסת היא לא פחות מהזויה, החלטתו לאפשר לכנסת להיות כלי משחק פוליטי בידי השמאל בפגרת בחירות זה אבסורד ענק. ברור לכולם שאותו יועמ״ש לא היה מאפשר לליכוד לקדם את חוק להעלאת קצבאות הקשישים והנכים בתקופת בחירות בדיוק כפי שהתנגד לחוק המצלמות כדי למנוע שימוש בכנסת לצרכים פוליטיים בתקופת פגרת בחירות. זו פשוט בושה וחרפה לכנסת וליועמ״ש הכנסת שתיזכר לנצח".

בכחול לבן ובישראל ביתנו, המתנגדות לבקשת החסינות של נתניהו ותומכות בהקמת ועדה שתדון בכך ותסיר את הבקשה מסדר היום, מפעילים לחצים על אדלשטיין להסכים לכינון ועדת הכנסת ורומזים כי אם יו"ר הכנסת ישתמש בסמכותו כדי למנוע את הדיון, הם ישקלו לפעול להדחתו ברוב של 61 ח"כים.

מכחול לבן נמסר: "אסור לאדלשטיין לבזות את קודש הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו קוראים לו לאפשר את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות שמבקש נתניהו. אסור לאפשר את הפיכתה של כנסת ישראל לעיר מקלט של נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. אדלשטיין - נבחרת ליו"ר הכנסת ולא ליו"ר מטה נתניהו בכנסת. עליך לפעול בהתאם".