נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים הלילה (ראשון) כי אם איראן תתקוף יעדים אמריקאיים בתגובה לחיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני - ארה"ב תתקוף אתרים "בעלי חשיבות גבוהה לאיראן במהירות ובעוצמה קשה מאוד".

טראמפ כתב את הדברים בחשבון הטוויטר שלו והוסיף כי "יש לנו 52 מטרות איראניות שמסמלות את מספר השבויים האמריקאיים שנפלו בידי איראן. ארה"ב לא רוצה לקבל עוד איומים".

בתוך כך דווח, כי מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו ייפגש עם שר החוץ הבריטי דומיניק ראאב בבירת ארה"ב וושינגטון, כדי לדון בחיסולו של סולימאני ובהשלכותיו.

אתמול נחשף כי באמצע חודש אוקטובר נפגש סולימאני עם מנהיגי המיליציות העיראקיות בווילה שעל גדות נהר החידקל, לא הרחק מהמתחם שבו שוכנת שגרירות ארה"ב בבגדד. מפקד כוח קודס הנחה את בעל בריתו הבכיר ביותר בעיראק, אבו מהדי אל-מוהנדס, ומנהיגים אחרים להגביר את התקיפות נגד מטרות אמריקאיות במדינה, באמצעות כלי נשק חדישים שסיפקה להם איראן - כך אמרו לרויטרס  שני מקורות ביטחוניים שתודרכו על המפגש.

המפגש האסטרטגי, שלא דווח עליו בעבר, התקיים על רקע מחאות ההמונים נגד האחיזה הגוברת של אירן בעירק שצברו תאוצה באותה העת ושמו את אירן במוקד תשומת הלב.

עוד נחשף, כי סולימאני תכנן לתקוף כוחות אמריקאים במטרה לגרור את ארה"ב להגיב ובכך להסיט את כעס ההמון לעבר האמריקנים. ההתגרות של מפקד כוח אל קודס של משמרות המהפכה הובילה למתקפה האמריקאית ולחיסולו יחד עם מוהנדיס ובכירים נוספים מהמיליציה העירקית.

קאסם סולימאני. צילום: AFP
קאסם סולימאני. צילום: AFP

לפי מפקדי המיליציות והגורמים הביטחוניים העיראקיים, שבועיים לפני הכינוס באוקטובר, הורה סולימאני למשמרות המהפכה להעביר כלי נשק מתוחכמים יותר - כמו משגרי קטיושות וטילי כתף שבאמצעותם ניתן להפיל מסוקים - דרך שני מעברי גבול עם עיראק.

בפגישה בבגדד סולימאני הורה לנוכחים להקים כוחות מיליציה חדשים שיפעלו בפרופיל נמוך ושאינם מוכרים לגורמי הביטחון האמריקנים. הכוחות הללו היו אמורים להשתמש בכלי הנשק החדשים לביצוע מתקפות נגד הכוחות האמריקאים בבסיסים בעיראק.

סולימאני הורה ל"גדודי חיזבאללה", שאותם הקים מוהנדיס, להוביל את התוכנית החדשה. "יהיה קשה לאמריקנים לאתר אותם", אמר לנוכחים על פי הגורמים שצוטטו בסוכנות הידיעות.

לדברי מפקד ב"גדודי חיזבאללה", סולימאני בחר במיליציה זו להוביל את ההתקפות על הכוחות האמריקאים באזור משום שלה הייתה היכולת להשתמש במל"טים כדי לחפש מטרות להתקפות של טילי קטיושה. לדברי אנשי המיליציות, בין כלי הנשק שסולימאני סיפק לארגונים הפרו-איראניים בעיראק בשנה שעברה היו מל"טים שטהרן פיתחה ושיכולים לשבש את הפעילות של מערכות מכ"ם. "גדודי חיזבאללה" השתמשו במל"טים כדי לאסוף צילומי אוויר מאתרים שבהם הוצבו כוחות אמריקאים.