האשמות בצל הסערה: מזג האוויר החורפי עדיין כאן, אך עוד בטרם התפזרו ענני הגשם כבר החלה הסקת המסקנות מהאירוע הקשה אמש בשכונת התקווה בת"א. הבוקר (ראשון) התראיינה אילנית גד, בעלת הבניין מוכה האסון לרדיו "כאן ב'" וסיפרה את גרסתה מדקות האימה המחרידות: "לא היה ניתן להשיג את כיבוי אש והמשטרה, כל הקווים קרסו. לקח יותר משעה עד שהם הגיעו. יותר מזה, היה חילוץ של עוד בחורה שנתקעה בקומה מינוס 1 בבניין אחר. כל האזור שם הוצף".

העירייה אומרת שכשיש גשמים כאלה מערכות הניקוז לא יכולות לעמוד בלחץ. 
"אז כל פעם שיהיה גשם ימות מישהו? יש פה רשלנות של עיריית תל אביב, והבחורים האלה שילמו את המחיר. זה חבל ועצוב מאוד. בעלי היה באירוע ברחוב האצ"ל המקביל לשם. הוא רץ לכיבוי אש ואמר לכבאי שהוא חייב להגיע, כי אנשים עוד שנייה מתים, אבל הוא אמר שהוא באירוע אחר. חברת המעליות של שינדלר הגיעו אחרי שעה, כמו ליצנים, בלי סוללת גיבוי. הם הגיעו כשהם חסרי יכולת לתרום באירוע הזה". 

מפקד מחוז דן בכיבוי אש: "ללא נחישותינו היו עוד הרוגים"

טפסר רונן מכתייב, הגיב לטענות אשר הופנו לכוחות החילוץ וההצלה מצדם של דיירי השכונה:  "מדובר באירוע קיצון של מזג האוויר, חריג בעוצמתו עם ממטרים עזים מאוד בין 11:00 ל-13:00. אנחנו עדיין נמצאים בשלבי בדיקה בנוגע לשיחות שהתקבלו במוקד. היו אלפי שיחות, לחלקן הצלחנו לתת מענה, והיו חלק שנפלו, ולא הצלחנו. בסביבה של נדב 2 היו עוד כמה אירועים במקביל עם סכנת חיים. הייתה אישה שנמצאת במצב של היפותרמיה, וללא הנחישות של לוחמי האש כנראה שהיינו מדברים עכשיו על עוד הרוגה. אנחנו כרגע בודקים את כל מה שקשור לנושא הקשר, אם זה בטלפונים הסלולריים ואם במערכת הקשר שלנו". 

נאמר שהצוללנים שלכם לא היו מצויידים לעבודה במים עכורים.
"אני לא אתייחס לטענה הזו, כי אני לא יודע על מה מדובר. אני יכול לומר שבמבחן התוצאה הצוללנים הם אלו שחילצו את הגבר, ולאחר מכן בפעולה משולבת הוצאנו גם את האישה. למרבה הצער, לא הצלחנו להוציא אותם בחיים. הנסיבות הן קשות, מדובר במים עכורים, מזג אוויר קשה מאוד. אם הצוללנים לא היו מצויידים בציוד הנדרש הם לא היו מגיעים לאותו גבר שחילצו אותו". 

האחריות גם על העירייה?
"אני לא מעביר אחריות לאף גורם אחר, כל אחד צריך לבדוק בביתו, וגם העירייה צריכה לעשות את זה. בסופו של דבר נגיע למסקנות. מדובר באירוע קיצון וחריג בעוצמתו שצריך ללמוד ממנו".

כזכור, אמש טבעו למוות במעלית גבר ואישה בשנות ה-30 לחייהם, לאחר שמערכות הניקוז של הבניין ברחוב נדב קרסו וקומת החניון כמו גם המעלית הוצפו לחלוטין. הדיירים המתגוררים בבניין ובסמוך אליו מיהרו להזעיק את כוחות החילוץ, אולם טענו כי לא התקבל מענה טלפוני מיידי והצוותים התעכבו בהגעתם.

"חזרו אלינו מהמשטרה רק אחרי שעה"

דניאל לוטין, חבר של דיירי הבניין ואורון דמרי התייחסו גם הם למקרה המצער בתכנית של אילה חסון ב-103FM, וטענו כי "חזרו אלינו מהמשטרה רק אחרי שעה". 

"הייתי בבניין בזמן האירוע", סיפר לוטין. "ירד גשם חזק ובאיזשהו שלב אחד השכנים דפק על הדלתות בבניין וקרא לכולם לרדת לחניון שהוצף להוציא את הרכבים. ירדתי לחניון, ראיתי שהמים בגובה הברך, חששתי להיכנס וחזרתי לדירה של החברים שלי, המתגוררים בבניין. בשלב מסוים שמעתי דפיקות חזקות מתוך המעלית עם צעקות. דפקתי בחזרה ושאלתי אם יש שם מישהו וענו לי בצעקות. קראתי להתקשר למשטרה, למכבי האש ולחברת המעליות 'שינדלר' ואך אף אחד לא ענה לנו".

אף אחד לא ענה?
דניאל לוטין: "רק אחרי שעה המשטרה חזרה אלינו ואמרו שניסינו להשיג אותם. מיותר לציין שזה כבר לא היה רלוונטי".

כל אותו הזמן שמעתם את הזוג זועק מתוך המעלית?
דניאל לוטין: "שמענו אותם כעשר דקות. אנשים ניסו לעזור ולחלץ. אנחנו, הדיירים, שברנו את זכוכית השריפה והתחילה האזעקה בבניין בשביל להזעיק עזרה".

באיזו קומה הייתה המעלית?
דניאל לוטין: "ככל הנראה הדיירים ירדו להזיז את האוטו בקומה התחתונה, במפלס החניון. אני יודע שמדובר בדיירים חדשים בבניין, זוג צעיר ששהה כאן כחצי שנה. לא שמעתי אם יש להם ילדים. ברגע שהגיעו הכוחות הגיע גם חבר טוב שלהם, בהתחלה הוא לא הבין שמדובר בזוג. הוא שאל מי נתקע במעלית. סיפרתי לו שמדובר בדיירים מהקומה מעליי ובאותו רגע הוא נשכב על הרצפה והפך להיות חיוור. הבנתי אז שהוא כנראה מכיר את הדיירים".

יודעים מה הייתה התקלה ומדוע הבניין הוצף?
דניאל לוטין: "מדובר בניין יחסית חדש שעומד במשך שנה. כניסת המים החלה מהרחוב. הרחוב צף והמים חדרו לבניין. נכון שהיו גשמים והמוקד היה מוצף בבקשות אך זה לא אומר שלא צריך לתגבר אותו בימים כאלה. אני קורא לכל האזרחים כשיש שריפה או הצפה לא להיכנס למעליות. השתמשו בחדר המדרגות".

מה קרה שם במכבי האש שאיש לא השיב?
אורון דמרי: "אני רוצה להעביר את התנחומים למשפחות. אתמול היה יום קיצון מבחינת כמות המשקעים. יחידת להבה היא יחידה מיוחדת לחילוצים מורכבים כמו זה שראינו אמש. אתמול לוחמי המשמרת פעלו בכמה זירות. היינו באירוע חילוץ אחר, במרחק שני רחובות משמה, ברגע שקיבלנו את ההודעה הגענו למקום והבנו את המורכבות של האירוע".

מה ניסיתם לעשות כשהגעתם למקום?
אורון דמרי: "ברגע שהבנו שיש חשש לנעדרים נכנסו לפעולה מאוד מורכבת שני צוללות לטמפרטורת מים מאוד נמוכה ועם ראות מאוד נמוכה במטרה לבצע חיפושים. מעבר למעלית ידענו שיש עוד חלל גדול וחתכנו את גג המעלית. הצוות הראשון הצליח להגיע ללכוד הראשון במעלית".

הוא היה בחיים?
אורון דמרי: "הוא לא היה בהכרה. העברנו אותו למד"א להמשך טיפול ובהמשך נקבע מותו. בהמשך סרקנו את השטח כדי לנסות לאתר אנשים נוספים. פעולות הסריקה שלנו נמשכו עד השעות הקטנות של הלילה".