גרטה מאחורייך: האם חברה ישראלית הפועלת מרמת גן תוכל להציל את כדור הארץ מההתחממות הגלובלית? אם שואלים את רן רוט, מנכ"ל ומייסד סנסיבו אז התשובה היא "חד משמעית כן". הוא הסביר: "התחלנו להתעסק ולחקור את תופעת ההתחממות הגלובלית עוד הרבה לפני שהיא הייתה באופנה, הבנו די מהר שהגורם הראשי לתופעה זו הוא שימוש הולך וגובר במזגנים".

רוט, שייסד ביחד עם שותפו עומר ענבר את סנסיבו לפני כשש שנים ציין כי "המזגנים מזהמים כתוצאה משני גורמים עיקריים: הראשון הוא צריכת האנרגיה הגבוהה שהמזגן צורך – שליש מכמות האנרגיה המיוצרת בכדור הארץ – המזגנים צורכים את כמות האנרגיה שצורכים כל כלי התחבורה הנוסעים ברגע זה בעולם. הגורם השני – הגז בתוך המזגן  - זה שכולנו מכירים בשל הצורך למלא עוד ועוד ממנו לאורך השנים – הוא גז חממה  - הגז הכי מזיק והכי מזהם. כמות הגז במזגן אחד שקולה לנסיעה יומית מחיפה לירושלים ובחזרה במשך 3 שנים. בעולם פועלים כיום 1.5 מיליארד מזגנים  ועד 2050 המספר יגדל פי 2".

צילום: סנסיבו
צילום: סנסיבו

לדבריו, באופן פרדוקסלי - ככל שיהיה יותר חם האוכלוסייה בעולם תשתמש יותר ויותר במזגנים – דבר שיחמיר עוד יותר את תופעת ההתחממות הגלובלית וחוזר חלילה. המנכ"ל ציין כי הם הבינו שאיש לא יוותר על המזגן - אז החליטו לפתח פתרון שיפחית את הזיהום. "פיתחו יחידה קטנה שבעצם הופכת כל מזגן רגיל למזגן חכם", הסביר, "היחידה מחליפה בעצם את השלט הרחוק, כאשר תולים אותה בגובה של מטר ולאחר סנכרון עם האפליקציה שלנו ניתן לשלוט באמצעותה במזגן באמצעות הסמארטפון וגם להתריע כאשר צריך להחליף פילטר". הוא הדגיש כי "ניתן לקבוע בין היתר את הטמפרטורה, כדי למנוע מצב שכולם קפואים, או סובלים מחום. בנוס, ניתן לתזמן את הפעלת המזגן לפי שעות, או מיקום גאוגרפי". לדברי החברה, המערכת יודעת לכבות את המזגן כאשר החדר ריק וניתנת לשליטה גם באמצעות עוזרות קוליות כמו אלקסה של אמזון וסירי של אפל. 

החברה נוסדה לפני שש שנים ע"י עומר ענבר ורן רוט, בוגרים 8200 שחיפשו להקים מיזם שגם יצליח עסקית וגם יעזור לעולם. כאשר נחשפו בצורה מקרית לכך שהמזגנים הם המקום הראשון בעולם בחימום הגלובלי החליטו להתמקד בתחום ולנסות לשפר את המצב, מתוך הבנה שגם שיפור קל של אחוזים בודדים הוא משמעותי מאוד. החברה גייסה לאורך השנים 4.5 מיליון דולר ומתכננת בעתיד סבב גיוס נוסף