כוחות הכבאות וההצלה פרסמו היום (ראשון) את פרטי התחקיר המבצעי לאחר אסון המעלית שהתרחש בשכונת התקווה בתל אביב, במהלכו נהרגו בני הזוג דין שושני וסתיו הררי, בני ה-25, לאחר שנלכדו במעלית שהוצפה בשל מזג האוויר הסוער אתמול. 

מהתחקיר עולה כי במהלך יום שבת, בו אירעה התקרית, התקבלו במוקד רשות הכבאות וההצלה אלפי שיחות מאזרחים שדיווחו על פגעי מזג האוויר באזור גוש דן, בין היתר הצפות של כבישים ובתי מגורים. בעקבות ריבוי השיחות ולאור התגברות הסערה וכמות המשקעים הרבה שירדה, בוצע תגבור נרחב בכוחות ההצלה החל משעות הבוקר המאוחרות, ונוספו צוותים לתחנת כיבוי האש בתל אביב. שלושה צוותים מיוחדים מיחידת להבה, המיומנים בתפעול פעולות חילוץ מורכבות ובצלילה, הוזעקו למקום. 

בשעות שקדמו להצפה, בחדר השליטה של כוחות ההצלה עבדו שלושה מוקדנים, בנוסף לתגבור של מספר ראשי מדור מבצעיים. בין השעות 12:00 ל-13:30, במהלכן התרחש האסון, התקבלו במוקד סך הכל 2735 שיחות של אזרחים. המוקדנים הצליחו לתת מענה ל-200 דיווחיים מבצעיים מתוך כלל השיחות שהתקבלו. מפרוטוקול השיחות שהגיעו למוקד, עולה כי הדיווח בנוגע להצפת המעלית תויג כקריאה שנפתחה בשוגג, מה שיכול להסביר את התנהלות הרשויות והגעתם המאוחרת יחסית לזירת האירוע. 

צוללני כיבוי האש (צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה)
צוללני כיבוי האש (צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה)

באותן השעות, פעלו בתל אביב 19 צוותי כיבוי והצלה, שנתנו מענה לעשרות אירועים מבצעיים שונים, הכוללים הצפות וקיום פעולות חילוץ באזורים שונים ברחבי העיר, חלקם סמוכים לאזור בו אירע האסון.  ברחוב סמוך למוקד ההצפה, חילצו לוחמי האש באותה עת נערה כבת 16 שנמצאה על סף טביעה ובמצב של היפותרמיה. 

לוחמי האש הגיעו לזירת האסון בשעה 13:08, והבינו מספר דקות לאחר מכן כי כל קומת הלובי בבניין מוצפת וללא יכולת גישה, וכי קיים חשש ללכודים במעלית. החל מהשעה 13:51, החלו הכוחות בזירה, ביניהם צוללנים, בפעולת חילוץ הלכודים. הפעולה נמשכה זמן רב בשל סביבת העבודה המורכבת והמים העכורים בזירה שהקשו על כוחות ההצלה.  

בתחקיר שפורסם הודגש כי מדובר באירוע מקומי שלא ניתן היה לחזות מראש. בנוסף, הודגש כי כמויות הגשם שהורגשו אתמול היו חריגות, עד כדי שהביאו לקריסה מוחלטת של מערכת הניקוז באזור האירוע. 

כזכור, גורמים שונים, ביניהם כוחות ההצלה וגם עיריית תל אביב, ספגו ביקורת קשה מצד גורמים שונים בעקבות האירוע. דיירים רבים שהיו עדים להתנהלות הכוחות בזירה, הטיחו האשמות וטענו להתנהגות רשלנית לצד היענות מאוחרת מצד כוחות ההצלה.

אילנית גד, בעלת הבניין מוכה האסון, התראיינה לאחר המקרה לתחנת "כאן ב'" וסיפרה את גרסתה מדקות האימה המחרידות: "לא היה ניתן להשיג את כיבוי אש והמשטרה, כל הקווים קרסו. לקח יותר משעה עד שהם הגיעו לזירה. יותר מזה, היה חילוץ של בחורה נוספת שנתקעה בקומה מינוס 1 בבניין אחר. כל האזור שם הוצף. יש פה רשלנות משולבת, גם של עיריית תל אביב וגם של כוחות ההצלה, והבחורים האלה שילמו את המחיר. זה חבל ועצוב מאוד".

"בעלי היה באירוע ברחוב האצ"ל, המקביל לשם. הוא רץ לכיבוי אש ואמר לכבאי שהוא חייב להגיע, כי אנשים לכודים במעלית, אבל הכבאי אמר שהם באירוע אחר. חברת המעליות של שינדלר הגיעו אחרי שעה, כמו ליצנים, בלי סוללת גיבוי. הם הגיעו כשהם חסרי יכולת לתרום באירוע הזה", אמרה גד.