ידע כל חילוני, אין הנאה רוחנית גדולה יותר, סיפוק נפשי אמתי יותר, שלוה מרגיעה יותר מלימוד דף גמרא. בימים אלה מתחילים מחזור חדש של לימוד דף יומי, כל יום דף גמרא. אין לך מושג, מה אתה מפסיד כשאתה לא לומד תלמוד. הנח לשעה-שעתיים את הסמארטפון הצידה. סגור את הטלוויזיה. שב ולמד דף גמרא. פתאם תרגיש  איכות חיים, מין אושר שקט שלא ידעת על קיומם.

ידע כל חילוני, תלמוד בבלי הוא יצירה מונומנטלית, שאין לו אח ודוגמה, לא בגודלה, לא בתוכנה ולא בכוח הישרדותה בשום דת, בשום אמונה  ובשום אומה. יצירה כבירה, שכתיבתה ועריכתה הושלמו במאה ה-500, שמסמלת, מייצגת ומבטאת את הדת היהודית ואת היהדות יותר מכל ספר אחר. מבחינה הלכתית יותר מהתנ'ך.  מעמדו המיוחד והיחודי של התלמוד כסמל ומהות היהדות היה הסיבה והגורם שכל כך התנכלו לקיומו. האפיפיורים הראשונים ראו בתלמוד את מקור העוצמה של הקיום היהודי. ברומא שרפו את התלמוד. גם בברצלונה התקיים טכס שריפת התלמוד. הנאצים ראו בתלמוד את הביטוי העליון והמרכזי של היהדות. הנאצים חיפשו, רדפו והשמידו כל זכר לספרי תלמוד.

למרות רוחבו של התלמוד, מספר דפיו, 2711 , המיגוון העצום של הנושאים והסוגיות הנידונים בעמודיו, השפה הארמית ששולטת בחלק בלתי מבוטל מהכתוב בו  - התלמוד הוא נגיש, פתוח ומזומן לכל. לא צריך להיות דתי, לא צריך להיות כפוף לאורח חיים של יהודי מאמין. צריך להיות יהודי סקרן רוחנית, צריך סקרנות לדעת ולהכיר את סוד קיומה  של היהדות, גם אם לא מסכימים עם המצוות, האיסורים וההמחויבויות שהיא תובעת. צריך שאיפה ורצון להכיר את עוצמתו הרוחנית של העם היהודי.

נכון, זה לא קל ולא פשוט ללמוד דף גמרא. במיוחד למי שלא למד ולא התוועד לתלמוד בנעוריו. אבל זהו קושי מאתגר, קושי שאם גברו עליו הוא משאיר תחושה נעימה של הישג, של נצחון. גם אם לא מבינים בדיוק מה שקוראים, זה תענוג נפשי לא להבין, זה נותן הרגשת מסתורין וסוד.

אבל  לא קשה היום ללמוד תלמוד ולהבין. יש תלמוד בבלי, מבואר מתורגם ומנוקד על ידי הרב עדין שטיינזלץ – מפעל ענקי בפני עצמו. כל הטקסט מנוקד, מבואר בעברית מדוברת ומוסבר באופן קל הבנה.

מוקדם בבוקר, או בערב שבו ללמוד ולעיין בדף גמרא. רצוי לקרוא בקול רם את הכתוב פעמים אחדות. השיטה הטובה והרווחת ללימוד דף גמרא היא בקבוצה קטנה עם מדריך הקורא את הכתוב ומסביר כמיטב יכולתו. אבל גם ללמוד ביחידות, על שולחן במטבח, או בפינת הסלון, מעניק ללומד שעה או שעה וחצי  של התנסות מיוחדת, שמשאירה טעם טוב וכוח לעמוד בבעיות ודרישות היומיום.