הסבירות למלחמה עולה והאיום החמור ביותר הוא בגזרה הצפונית - מול איראן וחיזבאללה, כך עולה מהערכת המצב של המכון למחקרי ביטחון לאומי לשנת 2020, שהוגשה היום (שני) לנשיא המדינה ראובן ריבלין. ההערכה עודכנה לאחר חיסולו של מפקד כוח אל קודס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני.

כאמור, לדברי חוקרי המכון, בשנה שהחלה זה לא מכבר, עולה הסבירות למלחמה, כאשר האיום החמור ביותר הוא מלחמה בזירה הצפונית, מול איראן חיזבאללה, המשטר הסורי ומליציות פרו איראניות. "חיסול סולימאני מעניק משקל כבד יותר לאפשרות להסלמה והצורך לגבש אסטרטגיה ישראלית חדשה", נכתב, ולדברי החוקרים, הוא טומן בחובו פוטנציאל לתפנית אסטרטגית, שאת היקפה וממדיה מוקדם עדיין להעריך.

הערכת המצב מבוססת על המתח המרכז שבין עוצמתה של ישראל והצלחותיה הצבאיות המרשימות לבין אפשרות שמצב עניינים זה יתגלה כזמני ושברירי, בין היתר בגלל שככל שישראל מצליחה יותר, הצד השני מנסה להגביר את יכולותיו. המכון מונה שורה של גורמים שעלולים להוביל למלחמה בשל אופן התנהלות של ישראל מול כמה אתגרי ביטחון לאומי מהותיים: הראשון הוא התגברות הנחישות והתעוזה האיראנית גם בתחום הגרעין וגם במאמצים להתבסס בסוריה ובמקומות נוספים ולהציב בהן יכולות פעולה מול ישראל.

אתגר נוסף הוא פעילותיהם של הארגונים שפועלים בשליחות איראן: מאמצי חיזבאללה להשיג יכולת תקיפה מדוייקת בהיקף נרחב ומאמצי חמאס להביא להקלה על עזה ומאמצי ההסדרה. במכון מוסיפים כי האתגרים האלה מקבלים משנה תוקף על רקע המשבר הפוליטי המתמשך בישראל שמקשה על גיבוש אסטרטגיה עדכנית.

"חיסול סולימאני הגביר את הנפיצות"

עוד בהקשר של חיסול סולימאני, אומרים במכון כי השאלה המרכזית היא האם הוא מעיד על שינוי יסודי במדיניות האמריקאית לעבר מערכה והפעלת כוח צבאי מתמשכות נגד הפעילות האיראנית באזור, או שמדובר בפעולה נקודתית, שמטרתה ותכליתה מניעה והגברת ההרתעה.

לגבי איראן, סביר להניח כי היא בוחנת כעת את אפשרויות התגובה שלה לפעולה האמריקנית ואת משמעות היעדרו של סולימאני, שהיה האופרטור המרכזי באזור. "מצב שבו ארצות הברית ואיראן בוחנות את צעדיהן בהמשך מגביר את רמת אי הוודאות, אי היציבות והנפיצות, שכך גם הייתה גבוהה מאוד במזרח התיכון, גם לפני החיסול".

הערכת המצב מציגה מגוון תרחישים שאליהם צריכה ישראל להיות מוכנה, בהם הסלמה שתוביל בסופו של דבר לעימות רחב היקף בין ארצות הברית לאיראן, שבו גם ישראל עלולה להיות מעורבת. 

"ישראל צריכה להיות ערוכה לתרחיש של עימות בין ארה"ב לאיראן". חמינאי וטראמפ. צילום: saul loeb, AFP/GettyIMages
"ישראל צריכה להיות ערוכה לתרחיש של עימות בין ארה"ב לאיראן". חמינאי וטראמפ. צילום: saul loeb, AFP/GettyIMages

האיום המרכזי - מלחמה בצפון

במדרג האיומים לשנה הקרובה מציבים אנשי המכון למחקרי ביטחון לאומי את מלחמת הצפון הראשונה כתרחיש החמור ביותר. הסלמה כזו, נכתב במסמך, יכולה לבוא לידי ביטוי בשני מתארים עיקריים: מלחמת לבנון השלישית עם חיזבאללה שתהיה עצימה והרסנית בהרבה ממלחמת לבנון השנייה, ומלחמת הצפון הראשונה עם חיזבאללה בלבנון, אך גם מול כוחות בסוריה ובעיראק ואולי גם באיראן. הסלמה מסוג זה עשויה גם להתרחש גם לאחר תגובה איראנית נגד מטרות ישראליות בעקבות חיסול סולימאני.

לצד חיסולו של סולימאני, ישנו גם האיום הגרעיני האיראני. במכון למחקרי ביטחון לאומי טוענים כי הסבירות שבשנה הקרובה טהרן תבצע פריצה לעבר פצצת אטום היא נמוכה, אך אומרים שישראל צריכה להיערך לשני תרחישים אפשריים:

1. חזרה למסלול המשא ומתן עם ארצות הברית והמעצמות, אפשרות שפחתה בעקבות התפתחות האירועים האחרונה והחיסול האמריקני.

2. זחילה איראנית לסף הגרעין.

בשני התרחישים הללו נדרשות הבנות קרובות ותוכנית פעולה משותפת בין ישראל וארצות הברית, נאמר בהערכת המצב.

האיום החמור ביותר - מלחמה בצפון. כוח חיזבאללה בסוריה. צילום: רויטרס
האיום החמור ביותר - מלחמה בצפון. כוח חיזבאללה בסוריה. צילום: רויטרס

פוטנציאל התלקחות גבוה בדרום

למרות שמרב תשומת הלב מופנית צפונה, לסוריה וללבנון, ומזרחה - לאיראן, הערכת המצב לא שוכחת את הנעשה בדרום - ברצועת עזה. אנשי המכון טוענים כי למרות מאמצי ההסדרה מול חמאס, פוטנציאל ההתלקחות נותר גבוה מאוד: "אם ישראל וחמאס לא יגיעו להבנות בדבר הפסקת אש ממושכת ויישמו אותן, תעלה הסבירות לעימות צבאי רחב היקף ברצועת עזה, שיהווה למעשה הסלמה בלתי רצויה ששני הצדדים אינם מעוניינים בה".

בדבר דרך הפעולה הצבאית המומלצת, כתבו החוקרים כי ישראל צריכה להפתיע את חמאס, תוך הפעלת תמרון קרקעי. עוד נאמר כי ישראל צריכה לפעול באופן ממוקד כנגד חמאס מבלי להתחשב בחמאס ככתובת אותו צריך לשמר ליום אחרי. בנוסף, הם כותבים, יש לסיים את העימות, אם יבוא, ללא כיבוש הרצועה, אלא במהלך מדיני להסדרה.

"חשש להסלמה ששני הצדדים לא רוצים". מנהיג חמאס יחיא סנוואר. צילום: AFP
"חשש להסלמה ששני הצדדים לא רוצים". מנהיג חמאס יחיא סנוואר. צילום: AFP