במהלך פורום שיזם המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, פורסם היום (שני) כי משרד הבריאות יקציב כ-30-35 מיליון ש"ח למחלקות הפנימיות בבתי החולים ברחבי הארץ, וכי המשרד יפעל להוספת 700 מיטות לטיפול המשכי בשלוש השנים הקרובות.

ההודעה נמסרה במהלך כנס בו השתתפו בכירים במערכת הבריאות בישראל, ביניהם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, וכן גורמים בכירים בעולם הרפואה, יו"ר המדעי של המכון שיזם את הכנס, פרופ' חיים ביטרמן, פרופ' רן טור-כספא, יו"ר הוועדה לשיפור תנאי אשפוז במחלקות הפנימיות ופרופ' אבישי אליס,  יו"ר איגוד הפנימאים. 

"אי אפשר להשלים עם המצב כמו שהוא במחלקות הפנימיות. למרות הסיטואציה הפוליטית המורכבת, צריך לדאוג לחולים. אנו מכוונים להוסיף למעלה מ-700 מיטות חדשות לטיפול המשכי, המהוות כ-20% מכלל המיטות הפנימיות במשך תקופה של שלוש שנים", אמר מנכ"ל משרד הבריאות. 

"בראייה שלי, קיבלנו החלטה אסטרטגית, והיא לטפח את המחלקות הפנימיות בבתי החולים. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. צריך לשנות את התפיסה. אי אפשר יותר לאשפז חולים במסדרונות. צריך לקבוע את זה כמטרה וכיעד של עד חמש שנים. בקרוב נצא בהכרזה שאומרת שאין יותר אשפוז במסדרונות, ונקבע אבני דרך בדרך לשם", אמר המנכ"ל.
 

בנוסף, התייחס לשינויים נוספים שהמשרד צפוי להחיל בתקופה הקרובה: "אם במהלך שנת 2019 הושקעו  70 מיליון ש"ח לצורך מבחני התמיכה לטיפולי בית, בשנה הנוכחית יוקצו 200 מיליון שקלים, ואנו מצפים מקופות החולים זאת בדרכן ובתנאים שלהן".

"לאחר השינויים, נוכל להגיע ל-140% תפוסה במחלקות הפנימיות" (צילום: פלאש 90)
"לאחר השינויים, נוכל להגיע ל-140% תפוסה במחלקות הפנימיות" (צילום: פלאש 90)

נושאים נוספים אליהם התייחס מנכ"ל המשרד כללו הליכי משא ומתן עם הסתדרות האחיות, תוספת תקנים לרופאים במסגרת הסכם הרופאים, תוספת כוח אדם ותקציבים לצורך שיפור כולל של המערכת, בדגש על המחלקות הפנימיות בפרט. 

לדברי משתתפים אחרים בפורום, החלטות הוועדה לשיפור תנאי המחלקות הפנימיות היו בבחינת קונצנזוס. "הגענו למסקנה שיש לשים סוף לאשפוז שלא בחדרי אשפוז. אסור להסכים לקבל יותר את המצב של הזקנה במסדרון. צריך להוסיף תקנים, לחזק את הרפואה ולשפר את הציוד במרפאות. לרפואה הפנימית אין תחליף", אמר פרופ' רן טור- כספא, שעמד בראש הוועדה. 

מבחינה אופרטיבית, נאמר כי מסקנות הוועדה העלו כי מעתה יש לבנות את המחלקות בבתי החולים באופן מודולרי, תוך בניית חדרים נוספים מראש, בהם ניתן יהיה לשכן חולים, כך תהיה אפשרות להגיע למצב של 140% תפוסה במחלקות, ותוך כך לנתב ביעילות את העומסים שעשויים להווצר.

ד"ר אבישי אליס, יו"ר איגוד הפנימאים, אמר: "האשפוז במחלקה פנימית הוא צומת חשוב. לא מטפלים בבעיה בלבד, אלא מעריכים את החולה שמגיע למחלקה באופן מקיף. זהו הבסיס המוצק של מערכת האשפוז, אין לזה תחליף. אנו ערים למשבר הפוליטי הקשה, ויודעים כי קיימים קשיים בקבלת ההחלטות בעת הזו. עם זאת, בהחלט ישנם דברים שניתן לבצע בפרק זמן קצר יחסית. המנהיגות הרפואית העתידית צריכה וחייבת לבוא מתוך רופאי המחלקות הפנימיות".