צבי יחזקאלי, ראש הדסק לענייני ערבים של "החדשות 13" התראיין היום (שני) לתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניות, קאסם סולימאני, ומסע הלוויה הענק שנערך ברחבי עיראק ואיראן.

הלוויה הזו היא מעבר לכל מה שחשבנו שיכול לקרות באיראן, נכון?
"נכון, הייתי אומר שזה לא מסע הלוויה אלא העלאת דרגה של אדם רגיל למשהו שמימי, משיחי, הייתי אומר שגודל האדם, גודל הלוויה, גודל הטקס. מה שקרה זה שהם הקיפו עם ארון הקבורה שלו את כרבלא. דבר שהוא בעל משמעות ענקית בזרם השיעי. בעצם, אחרי שהנביא מוחמד מת חיפשו יורש שימשיך את דרכו, מכיוון שלא היה לו בן. עלי, שהיה נשוי לבת של מוחמד, הכריז על עצמו כיורש וקיבל ממנו אישור וחיבוק. שאר הנביאים, שחשבו שהם ראויים יותר, נלחמו בו והרגו אותו סמוך לכרבלא. בימים האחרונים אנחנו רואים ציורים של סולימאני מגיע לשמים ומחובק עם חומייני והנביא עלי, וזה אומר המון".

איך מנחמים שם? באיזה נוסח הם משתמשים?
"שלום ראשך, זה כמו להגיד ש'ייבדל לחיים ארוכים'. אתה נותן שלום לאלה שחיים ומבכה את המת. זה מתחבר גם לסיפור של השיעים, שנוהגים להכות את עצמם בחגים עד זוב דם. זה בעצם דת, או אדם שנולד לתוך סבל ועושק ומסכנות, וזה בדיוק מתחבר עכשיו על החיסול של סולימאני. אבל כגודל הלוויה, גודל הנקמה, צריך להגיד את זה".

אמרת לי שהוא בעצם הופך לקדוש או למשיח עכשיו?
"הוא נחשב למשיח השיעי. אני יכול להסכים לכך שחיסלו את המשיחיות השיעית באיזשהו מקום. כי סולימאני הוציא את החלום של השיעים לכבוש את המזרח התיכון. זה בן אדם שהייתה לו רשות לכבוש כל מדינה, כמו עיראק, תימן, סוריה ולבנון. והוא נחשב ממש למשיח. כמאל חטיב, מהתנועה האסלאמית בישראל, כתב 'אתה קאסם סולימאני שרצית למות על חומות ירושלים, נהרגת על חומות בגדד. היית כלב כופר. ירושלים תשוחרר על ידי הטהורים ואתה לא טהור כי ידיך מלאות בדם של מוסלמים'. זה בעצם מראה על המאבק הבסיסי בין הגישות של הסונים והשיעים".

"בכיר איראני שגם אם יביאו את הראש של טראמפ זה לא יספיק". המשיך יחזקאלי והוסיף כי "מישהו שמבין בעניינים של ניחום אבלים ונקמה בעולם המוסלמי, אמר לי שזה שהופכים אותו לקדוש זה יכול לדחות את הנקמה לעוד הרבה זמן, זה לא חייב להיות עכשיו. מצד שני, הם מסנדלים את עצמם לתגובה שבסוף הם יצטרכו לעמוד מאחוריה, ולא בטוח שיש להם את האמצעים לעשות זאת".