מתיחות בצמרת הפוליטית: דוברת בית הנבחרים ננסי פלוסי הודיעה הערב (שני) כי המפלגה הדמוקרטית בראשותה, פועלת כדי למנוע מנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להמשיך לפעול צבאית נגד איראן. המפלגה הדמוקרטית תעלה להצבעת בית הנבחרים החלטה שתגביל את אפשרויות הפעולה של הנשיא, והסנאטור הדמוקרטי טים קיין יעלה להצבעת הסנאט הצעה דומה. אם תזכה ההצעה לרוב בקונגרס, לאחר 30 יום הממשל האמריקאי לא יוכל יותר לבצע כל פעילות צבאית עוינת נגד איראן מבלי לקבל לכך אישור מהקונגרס קודם לכן.

מהלך זה נובע באופן ישיר מהחלטת ממשל טראמפ לחסל את מפקד כוחות אלקודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני בעיראק שיצאה לפועל ביום שישי האחרון וגררה תגובות רבות בעולם הערבי והמוסלמי. המחלוקת מעלה את סף המתיחות לא רק במזרח התיכון, אלא גם בין הכוחות הפוליטיים שנמצאים בתהליך הדחה נגד הנשיא המכהן, קרי המפלגה הדמוקרטית מול המפלגה הרפובליקנית.

בתוך כך, שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו מסר לרשת "פוקס ניוז" את עמדתו, המצדיקה את חיסולו של סולימאני: "דיברנו מספיק עם המשטר האיראני. אי אפשר להפעיל כוח חיצוני ולצפות להישאר חסין ומוגן. אנחנו הולכים להגיב נגד כל מקבלי ההחלטות, האנשים שגורמים לרפובליקה האסלאמית של איראן להיות איום ממשי".

"איננו צריכים להביט מעבר לפעולותיו של סולימאני עד סוף חודש דצמבר האחרון, במהלכו הוא גרם למותו של אזרח אמריקאי, כדי לדעת באופן ודאי שהוא מהווה איום", הוסיף פומפאו. "הוא המשיך לתכנן ולהוציא לפועל פעולות שאיימו על חייהם של אמריקאיים. הנשיא טראמפ פעל כדי לצמצם את הסיכון הזה", אמר. 

המתיחות במתחם השגרירות בבגדד

במטרה למזער את הנזקים הדיפלומטיים שהתרחשו בימים האחרונים במהלך ההתקפות על ה"אזור הירוק" בבגדד, בו ממוקמת בין היתר שגרירות ארצות הברית, ראש ממשלת עיראק נפגש עם שגריר ארה"ב בעיראק, ואמר לו כי ממשלתו עושה כל שביכולתה על מנת למנוע הסלמה שתוביל למלחמה באזור. "על המדינות לעבוד יחד על מנת להוציא לפועל מהלך של נסיגת הכוחות", אמר.

בנוסף, ציין כי מדיניות הממשלה בראשותו עסקה מאז ומתמיד בחיזוק הקשר בין המדינות: "ממשלה עיראקית חזקה אמורה להיות אינטרס של כלל הצדדים. אנו מעוניינים בשיתוף פעולה, בכבוד הדדי ובהגנה על ריבונות המדינה". 

כמו כן, נרשמה התגייסות אירופית למזער נזקים, כשנציגי האיחוד האירופי צפויים להיפגש בבריסל ביום שישי הקרוב לישיבת חירום כדי לנסות להציל את הסכם הגרעין ששתי המדינות, הן איראן, והן ארצות הברית, ויתרו על מחויבויתיהם אליו.