נשיא פולין, אנדז'יי דודה, הודיע היום (שלישי) באופן רשמי, כי לאחר התלבטות, החליט שלא להשתתף בפורום השואה העולמי החמישי שייערך בישראל ב-23 בינואר, לציון 75 שנים לשחרור אושוויץ, זאת לאחר שהוזמן על ידי נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. סירובו של דודה מגיע בצל היחסים המעורערים בין פולין לרוסיה, ובעיקר לאור העובדה כי אחד האורחים המרכזיים בטקס שייערך ב"יד ושם" יהיה פוטין, שהוזמן באופן רשמי על ידי ראש ממשלת ישראל עוד בספטמבר, ואף יתכבד לשאת דברים במהלך האירוע.

לפי ציוץ שפרסם דודה בטוויטר, סירובו מגיע לאחר שנודע לו כי לא ניתנת לו אפשרות לנאום במהלך האירוע, זאת על אף שמנהיגים אחרים שהוזמנו יישאו דברים במהלכו. בנוסף, הבהיר דודה כי התנאים שהציב להשתתפותו בפורום שיתקיים בסוף החודש, ידועים זה ארבעה חודשים לרשויות בישראל. 

בתגובה להחרמת האירוע מצידו של דודה, פרסמו גורמים מדיניים בישראל הצהרה לפיה "נשיא פולין הוזמן להשתתף באירועי 75 שנה לשחרור אושוויץ שיתקיימו בירושלים, וההזמנה בעינה עומדת. נציין כי להחלטתו של נשיא פולין שלא להגיע, אין כל קשר ליחסים בין פולין לישראל".

גם ביד ושם הגיבו להחלטתו של הנשיא הפולני ופרסמו הצהרה בנושא: "נשיא פולין לא ביטל את הגעתו לפורום השואה העולמי, היות ועד כה כלל לא אישר הגעתו. אנו שמחים שלמעלה מ-40 ממנהיגי העולם הבינו את חשיבות הפורום ואישרו הגעתם לאירוע הייחודי שעוסק בזיכרון השואה ובמאבק העולמי באנטישמיות. הנואמים באירוע הנם ראשי מדינות שהיוו את מעצמות בעלות הברית, שהובילו לשחרור אירופה והעולם מעול הכיבוש הנאצי".  

במשרד החוץ אמרו מוקדם יותר היום למעריב כי מעל 40 מדינות שהוזמנו לפורום כבר אישרו את השתתפותן. לדברי הגורמים, לא קיים "דד ליין רשמי" לאישור הגעת מנהיג מדינה, כך שבאופן תאורטי, פולין יכלה לעדכן את משרד החוץ הישראלי גם ברגע האחרון על הגעתה, ממש לפני תחילת הפורום. בפועל, בוורשה החליטו להחרים את האירוע ולהימנע משליחת גורמים ממשלתיים רשמיים אליו.

סוכנות החדשות הרוסית "ספוטניק" פרסמה הבוקר ידיעה לפיה בימים אלה פולין מכינה טיוטת החלטה נגד "הפרשנות הרוסית להיסטוריה", זאת בכוונה לאסור אותה לחלוטין. המסמך הזה מגיע על רקע שערורייה שפרצה סביב התבטאות של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שכינה את שגריר פולין (מתקופת מלחמת העולם השנייה) "חזיר", מה שעורר סערה.  

נזכיר כי התקרית המדוברת התרחשה ב-24 בדצמבר, כאשר נשיא רוסיה השתתף בישיבה של גורמים בכירים במערכת הביטחון הרוסית, שם כינה במהלך נאומו את שגריר פולין בגרמניה הנאצית, יוזף ליפסקי, "חזיר אנטישמי". לפי מסמכי הארכיון אותם ציטט פוטין בדבריו, היטלר נפגש עם אותו שגריר פולני ושיתף אותו בתכניתו לגרש את כלל יהודי גרמניה לאפריקה בכוונה להשמידם. 

בעקבות דברי היטלר, כתב ליפסקי: "עניתי להיטלר כי אם וכאשר הוא יוציא את תכניתו לפועל, נברך אותו על כך ונקים אנדרטה מפוארת לכבודו במרכז וורשה".