יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, פנה היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וביקש ממנו לפתוח בחקירה נגד הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, לאחר שטען בסרטון שפורסם ב-YNET כי רבים מעולי ברית המועצות לשעבר אינם יהודים.

ליברמן כתב במכתבו כי "יש לראות בחומרה דברים אלו היוצאים מפיו של היושב בראש מוסד הרבנות הראשית במדינת ישראל, ומכהן כרב ראשי בישראל. לאור דבריו האמורים ספק רב אם ביכולתו להמשיך ולכהן במשרה ציבורית זו".

מוקדם יותר, הרב יוסף הגיב לסערה שעוררו דבריו ואמר: "אמרתי ברורות ואני שב ואומר: לצד מרבית העלייה המבורכת של מאות אלפי היהודים מברית המועצות לשעבר שמסרו את נפשם שנים רבות למען שמירה על הגחלת היהודית, ישנם מיעוט עולים שאינם יהודים על פי ההלכה שהגיעו מכוח ׳סעיף הנכד׳ בחוק השבות המתיר למי שאביו ואימו אינם יהודים לעלות לארץ".

"בביקוריי בחודש האחרון בקהילות היהודיות הפורחות ברוסיה ובאוקראינה נחשפתי לביקורת החריפה הקיימת בקרב קהילות אלה על העלאתם של רבים שאינם יהודים לארץ. מי שמעלה המוני גויים לארץ דרך הסעיף הזה משיקולים זרים, נוהג בחוסר הגינות בראש ובראשונה כלפי אותם עולים ומעמיד אותם בכל שלב בחייהם בפני מציאות חיים בלתי אפשרית עבורם במדינה יהודית. תיקון חוק השבות הוא בראש ובראשונה אינטרס של העולים".

ליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"ברי כי לצד הביקורת, חובה עלינו כיהודים לקבל כל תושב בארץ הזו, להעריך את תרומתו לנו כחברה, תורתנו מלמדת אותנו לכבד כל אדם באשר הוא אדם כי בצלם אלוקים נברא. מצער מאוד, כי יש מי שחשים עצמם נפגעים מאופן הצגת הדברים תוך סילוף בוטה, על ידי גורמים פוליטיים אינטרסנטיים המסיתים כבר חודשים ארוכים כנגד מסורת היהדות וההלכה, וחשוב להעמיד דברים על דיוקם והאמת תורה דרכה".

בעקבות פרסום הידיעות על דבריו של הרב הראשי לישראל בענייי גיור והעולים מרוסיהף מסר דובר הרבנות הראשית, יעקב אלתר, כי מדובר בכותרות, ידיעות וציטוטים שקריים שמסלפים לחלוטין את דברי כבוד הראשון לציון הרב הראשי לישראל. ציטוטו של הרב המדויק בשיעורו לרבנים שעסק בעניין המורכבות והרגישות ההלכתית של נושא הגיור הוא: "מאות אלפים או עשרות אלפים של גויים באו לארץ בגלל חוק מיהו יהודי, יש כאן הרבה-הרבה גויים, חלק מהם קומוניסטים, עוינים את הדת, שונאי דת. הם לא יהודים בכלל, גויים". 

עוד מסר הדובר כי "הרב הראשי הדגיש במפורש בדבריו כי מרבית העולים הם יהודים גמורים וכי רק מיעוט מהם אינו יהודי, הצגת הדברים כאילו כלל העולים מרוסיה הם גויים שונאי דת חוטאת לאמת ומכפישה רבבות אלפי עולים על לא עוול בכפם".

כזכור, הבוקר פורסם ב-YNET סרטון בו נראה הרב יוסף כי "מאות-אלפים או עשרות אלפים של גויים באו לארץ בגלל חוק מיהו יהודי. יש כאן הרבה-הרבה גויים, חלק מהם קומוניסטים, עוינים את הדת, שונאי דת. הם לא יהודים בכלל, גויים. אחר כך מצביעים למפלגות שמסיתים נגד החרדים ונגד הדת". 

"העלו אותם פה לארץ שיהיה משקל נגד החרדים", הוסיף הרב הראשי. "שאם יהיו בחירות לא יהיה הרבה לחרדים. בשביל זה העלו אותם פה לארץ, גויים גמורים, ממש גויים גמורים. לצערנו הרב, אנחנו רואים את פרי ההסתה שהם עושים". בהמשך טען כי בחלק ממשפחות העולים אף יש כאלה ש"הולכים לכנסייה כל יום ראשון, הולכים למנזר".