נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיע לדמשק במפתיע בביקור עליו לא דווח קודם לכן ונפגש עם נשיא סוריה בשאר אסד, כך פורסם היום (שלישי) בתקשורת הסורית. זהו ביקורו הראשון במדינה מאז 2017. "עשינו מהלך גדול בבניית המדינה הסורית ובשמירה על הריבונות שלה", אמר אסד.

בנושא אחר, הממשל האמריקאי הכחיש אמש כי הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בהובלת צבא ארה"ב הודיעה במכתב שהעבירה לצבא עיראק כי החליטה לסגת משטח המדינה. במכתב, שפורסם ברויטרס ובסוכנות הידיעות הצרפתית, שעליו חתום בריגדיר גנרל ויליאם סילי, מפקד כוח המשימה בעיראק, נאמר כי "מתוך כבוד לריבונות עיראק, ולפי בקשת הפרלמנט וראש הממשלה, הקואליציה הבינלאומית תציב מחדש את כוחותיה לאורך הימים והשבועות הבאים כהכנה לקראת המשך התנועה". סילי ציין כי הפעילות תלווה בתנועת מסוקים מוגברת מעל בגדד, אך הכוחות ישתדלו למזער את ההפרעות לציבור.

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

מנגד, מזכיר ההגנה האמריקני מארק אספר הכחיש את עצם הנסיגה. "לא התקבלה שום החלטה לעזוב את עיראק", אמר לכתבים. "אני לא יודע באיזה מכתב מדובר. אנחנו מנסים לגלות מאיפה זה בא, אבל לא התקבלה שום החלטה לעזוב את עיראק. נקודה".

גורמים אירופאיים דיווחו אמש כי כוחות אמריקאיים אכן יצאו מאזור בגדד לכיוון כווית. עם זאת, בארה"ב דחו גם את הטענות הללו וטענו כי מדובר: "בפריסה מחדש של כוחותינו בעיראק ובאזור". שלשום הצביע הפרלמנט העיראקי בעד סילוק הכוחות האמריקאיים מהמדינה בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני בבגדד בשבוע שעבר. על פי הדיווח ברויטרס, במכתבה הודיעה הקואליציה כי היא תיסוג ותפרוס מחדש את כוחותיה "מתוך כבוד לריבונותה של עיראק".

במקביל נערכה אתמול ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני בירושלים שבה קיבלו השרים תדרוך מהגורמים הביטחוניים. בדיון עלתה ההערכה כי לא נשקף איום מיידי על ישראל מצד איראן בעקבות חיסולו של סולימאני.  ראש הממשלה בנימין נתניהו התיר לשרים שהשתתפו בישיבת הקבינט להתראיין, אך הבהיר כי המדיניות הישראלית היא להשאיר את האירוע במגרש האמריקאי, ללא מעורבות של ישראל בפרשה. גורמים ביטחוניים אישרו כי אכן ההערכה היא כי קיימת סבירות נמוכה עד נמוכה מאוד לתגובה איראנית ישירה בעת הזו.


עם זאת, מהערכת המצב של המכון למחקרי ביטחון לאומי, שהוגשה אתמול לנשיא המדינה ראובן ריבלין, עולה כי בשנת 2020 עולה הסבירות למלחמה בצפון. הערכת המצב עודכנה וכוללת את ההשלכות האפשרויות לחיסולו של סולימאני. לפי הערכת המכון, האיום החמור ביותר הוא למלחמה עם איראן, חיזבאללה, המשטר הסורי ומליציות פרו־איראניות.
"חיסול סולימאני מעניק משקל כבד יותר להערכתנו בדבר האפשרות להסלמה והצורך לגבש אסטרטגיה ישראלית חדשה", נאמר במסמך.

חיסול סולימאני, טוענים במכון, טומן בחובו פוטנציאל לתפנית אסטרטגית, שאת היקפה וממדיה מוקדם עדיין לחזות.
באשר לאיראן, החוקרים מניחים כי היא בוחנת כעת את אפשרויות התגובה שלה על מבצע החיסול האמריקאי ואת משמעות היעלמו של סולימאני, שהיה האופרטור המרכזי בזירת הטרור באזור. לפי החוקרים, מצב שבו וושינגטון וטהרן בוחנות את צעדיהן לקראת ההמשך מגביר את רמות אי־הוודאות, אי־היציבות והנפיצות, שממילא היו גבוהות מאוד במזרח התיכון, עוד לפני החיסול.
ישראל, מוסיפים במכון, צריכה להיות ערוכה לתרחיש שבו - במקרה של הסלמת המצב עד לעימות נרחב בין ארה"ב לאיראן - גם ישראל עלולה להיות מעורבת.


במדרג האיומים לשנה הקרובה מציבים אנשי המכון מלחמה בצפון כתרחיש החמור ביותר. לפי המסמך, הסלמה כזו עשויה לבוא לידי ביטוי בשני אופנים עיקריים: מלחמת לבנון השלישית עם חיזבאללה, שתהיה נרחבת והרסנית בהרבה ממלחמת לבנון השנייה; או מלחמת הצפון הראשונה, נגד חיזבאללה בלבנון ובמקביל נגד כוחות בסוריה ובעיראק ואולי גם באיראן.

לגבי תוכנית הגרעין האיראני, טוענים במכון כי הסבירות שבשנה הקרובה תבצע איראן פריצת דרך לקראת ייצור פצצה גרעינית היא נמוכה. עם זאת ישראל צריכה להיערך לשני תרחישים אפשריים: חזרה למסלול המשא ומתן של איראן עם ארה"ב והמעצמות או זחילה איראנית לסף הגרעין. בשתי האפשרויות הללו נדרשות הבנות קרובות ותוכנית פעולה משותפת בין ישראל וארה"ב.

בתוך כך שגרירות ארה"ב פרסמה אתמול התרעה לאזרחים אמריקאים על אפשרות למתקפת טילים על ישראל. "השגרירות מעודדת את אזרחי ארה"ב להישאר ערניים ולנקוט צעדים מתאימים להגברת המודעות הביטחונית שלהם, שכן אירועי ביטחון, כולל ירי טילים, מתרחשים לעתים קרובות ללא אזהרה", נאמר בהודעה.