מזג האוויר הסוער והגשום בימים האחרונים הביא עמו לא מעט נזקים, למרבה הצער לא רק ברכוש, אלא גם בנפש. ברקע צצות לא מעט שאלות, ביניהן הגדולה מכולן: האם ניתן היה למנוע את אסון המעלית? סביר להניח שכן, בסבירות גבוהה. 

נכונה היא הטענה שלא ניתן לייחס כל נזק באופן גורף לרשלנות כלשהי, אלא שהפעם, כך עולה מהעדויות עד כה, הכתובת הייתה על הקיר, ובאופן ברור. לא מעט גורמים אשמים פוטנציאליים נזרקו לחלל האוויר, ביניהם המשטרה, כוחות הכיבוי וההצלה, מכבי האש, עיריית תל אביב, ועוד גורמים שלא זה המקום לנקוב בשמם. 

כמה צפוי זה היה? 
אז כלפי מי באמת ניתן להפנות אצבע מאשימה באופן שיקים פיצוי מבחינה משפטית? התשובה, בחלקה, טמונה במידת הצפי של האירוע. כלומר, הגורם שיכול היה לצפות את הנזק בקלות, ובשל כך יכול היה למנוע אותו מבעוד מועד - הוא ככל הנראה בעל האחריות לקרות הנזק. 

הרציונל בבסיס הצפיות נובע מהסיבה הפשוטה שמבחינת המזיק הנזק היה צפוי, אך למרות זאת - הוא לא נקט צעד כדי למנוע אותו. כך לדוגמה, נשמעו טענות כנגד עיריית תל אביב אשר מכירה ויודעת על בעיות הצפה חוזרות ונשנות באזור בו קרה האסון.

עיריית תל אביב, מתוקף היותה רשות מוסדית, גם חבה בחובת הזהירות כלפי תושבי העיר, ומוטלת עליה אחריות לדאוג לביטחונם, רווחתם ושלומם של תושביה. 

על מי חלה חובת הזהירות? 
האם הפרה עיריית תל אביב את חובתה במקרה דנן? האם צוותי הכבאות וההצלה הפרו אף הם את חובתם כלפי המשוועים לעזרה שחזרו וקראו להצלה? סביר להניח שאכן כן, ולצורך העניין בית המשפט יכריע עד כמה גדול חלקו של כל אחד מהגופים בקרות הנזק.

היכן הקשר בין הרשלנות לבין הנזק הדוק יותר? גם זו שאלה שיש לשאול, שכן טרם החיוב בפיצוי בעבור הנזק, מן ההכרח לקבוע קשר סיבתי ישיר ומוכח בין הרשלנות לבין קרות הנזק. מקום בו ידע המזיק כי צפוי היה להתרחש אסון, ולא עשה ככל שלאל ידו בכדי למונעו – מקים אחריות לרשלנות הנטענת. 

אסונות קטנים ואסונות גדולים
חשוב לדעת שנזק בכל קנה מידה, גם כזו הפחותה בהרבה ממוות, עשוי להעמיד פיצוי מקום בו אכן אירעה רשלנות. כך למשל מקום בו אבני מדרכה בולטות גרמו לנפילת אדם ולפציעתו – מהווה עילה לתביעת רשלנות כנגד העירייה שלא דאגה לתקן את המדרכה ולהסיר מפגע זה מרחובותיה. 

כמו כן בור פעור על אם הדרך, אתר בנייה שאינו מגודר כהלכה, דוחק בלתי סביר באירוע המוני – כולם מקרים המצריכים בחינה יסודית. מקרים אלו בהחלט יכולים להוות עילה לתביעה משפטית מאחר שהתרחשות הנזק צפויה לחלוטין ועל הגורמים האחראיים היה לתת על כך את הדעת בטרם עת. 

עורכת הדין אורלי זפרני לביא עוסקת בנזקי גוף, בעלת משרד המתמחה בייצוג לקוחות שנפגעו בתאונות רחוב, תאונות דרכים, תאונות עבודה ורשלנות רפואית. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לנזקי גוף ותאונות LawGuide.