חזאי 'חדשות 13', דני רופ, שוחח הערב (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על רקע הסערה שהכתה היום בצפון הארץ, הביאה להצפות כבדות ולהרוג שנסחף בזרם בניסיון לחלץ לכודים ברכב. לקראת מחר, מעדכן החזאי, מערכת הגשמים תשוב להכות במרכז הארץ.

"אני חשוב שהקדוש ברוך הוא החליט שעד שלא תהיה כאן ממשלה הוא יכה עלינו מכות. במקום ברד, גשם. מאז שבת מישהו עצבני שם".

כמה שנים אתה חזאי?
"30 שנה בטלוויזיה ועוד שלוש שנים בצבא"

אתה זוכר ברזומה שלך אירוע כזה בסמיכות?
"בשנת 1991, כשפתחו את סכר דגניה, היה מגע אירוע. אז החזאים קיבלו את החותמת שהם כשרים, עד אז צחקו עלינו שהעבודה שלנו לומר שמחר יהיה ללא שינוי. זו הייתה הפעם הראשונה שאיילון, שהיה יחסית בחיתוליו, עלה על גדותיו. מנכ"ל נתיבי איילון ציין שזה אירוע נדיר שקורה פעם בחמישים שנה ואחרי שבועיים זה קרה עוד פעם".

יש סיכוי שגם השנה יפתחו את סכר דגניה?
"הכנרת נכון להבוקר רחוקה 2 מטרים ו-53 סנטימטרים מהקו האדום העליון. אחרי האירוע של היום אני מאמין שיתווספו עוד איזה 10-15 סנטימטר לכנרת".

כמה היא מקבלת בשנה גשומה?
"שנה שעברה התחלנו את העונה כשהיא הייתה 5 וחצי מטרים מתחת לקו האדום העליון ומאוד קרובה  היא לקו השחור. היינו אחרי חמש שנות בצורת והפסיקו את השאיבה. יצאו בקמפיינים שישראל שוב מתייבשת ואין מים ואז הגיעה שנה יחסית ברוכה בגשמים ונוספו כ-2 מטר לכנרת.

"מתחילת החורף כבר נוספו 55 סנטימטרים של מים, ועם האירועים הפסיכיים במזג האוויר שיש היום הכל יכול להיות. אני כל הזמן נזהר בדבריי. היו המון אנשים שאמרו לי שביקשו מהאנשים לעבוד מהבית. עניתי להם שהם קצת השתגעו".

מה הולך לקרות ביממה הקרובה? אנחנו יושבים בגבעתיים. מה יקרה בגוש דן?
"כל הבוקר הגשם היה בצפון. נהריה מוצפת לגמרי ואנחנו רואים מראות קשים. תזכרו שלכל אחד יש טלפון היום ויכול לתעד וזה נראה כאילו כל המדינה מוצפת וכל אחד שולח. בשעות האלה הגשם הולך ומדרים. לפי המפות מחר יהיה יום מאוד גשום, הפעם גם במרכז וגם בחלקים בדרום. מה שלא היה במערכת הקודמת.

"זה לא אומר שאי אפשר לצאת מהבית ושצריך להיכנס לממ"דים אך יהיה יום פעיל ופקוק מאוד עם סכנה אמיתית להצפות. אל תכנסו לתוך שלוליות ותנהגו בחוכמה, הטבע יותר חזק מאיתנו. כשיורדות כאלה כמויות של גשם שום מערכת ניקוז או נהר לא יכולים לשאת את זה. אין למים לאן ללכת".

כל החגיגה על חולדאי וראשי העיר היא מטופשת.
"אני חושב שזה מוגזם ובושה שעושים את זה. למרות שלפעמים מתעוררים רק כשיש אסונות לצערי. אנחנו לא יודעים שהגעתון כל פעם עולה על גדותיו ומציף את נהריה? למה לא עושים משהו? יש מה לעשות".

שקי החול שמפוזרים כעת בתל אביב יעילים?
"זה יעיל, זה עובד בהוריקנים לפעמים. זה לא אוטם לחלוטין אך מוריד את האחוזים שיקרה משהו. תמיד צריך להיערך כאילו זו סערת המאה, ומצד שני גם לנהוג בפרופורציות כי איבדנו אותם קצת".