היערכות נכונה תמנע אסונות נוספים: האסונות שפקדו אותנו בשרשרת במהלך הימים האחרונים בעקבות השיטפונות, נובעים מכמה סיבות, והראשונה שבהן היא חוסר תרבות ומודעות לבטיחות, בהיעדר חינוך מתאים והכשרה ראויה. הסיבה השנייה נובעת מהיערכות לא מספקת לאירועים שפקדו אותנו. הרי היו התרעות למזג אוויר סוער באופן קיצוני ולשיטפונות. היכן היו הגורמים המקצועיים שהיו אמורים לבצע ניהול סיכונים, להעריך את חומרת הסכנה ולהגדיר את אמצעי המניעה הנדרשים? סיבה נוספת היא שמערכות הניקוז לא היו מסוגלות לתת מענה למשקעים בעוצמות ובכמויות שהן לא רגילות להתמודד איתן, והתוצאה היא שורת הנספים שמוטלת לפנינו.

הגבר שקיפח אתמול את חייו בנהריה ניסה לסייע למשפחה אחרת שנקלעה למצוקה בשיטפון הגדול. הרצון הטוב שלו, כמו גם חוסר ההבנה של המשמעות הטמונה בצעד המסוכן הזה, גרמו לו לאבד את חייו. גם שני האסונות ביום ראשון השבוע, שבהם נסחפו ומצאו את מותם שני גברים בשיטפונות בבנימינה וברמות מנשה, נבעו מחוסר ידע, חוסר הבנה והיעדר ניסיון. הם טעו לחשוב שניתן לחצות את זרמי המים העזים מבלי להעריך קודם את עוצמתם. לפיכך, על גופי החירום והרשויות מוטלת, במצבים כאלה, החובה לסגור צירי תנועה שיש בהם סיכון מוחשי לחיי אדם.

וככלל, להיערכות מראש יש אחריות מכרעת ליכולת ההתמודדות עם מצבי חירום שמתהווים, וכן היכולת לנהל ולשמור על בטיחות הציבור באופן הנדרש והראוי. ההיערכות חייבת לכלול גיוס כוחות מקצועיים ומיומנים שתורגלו להתמודד עם מצבים קיצוניים. במקרים כאלה, יש לשלב גם את פיקוד העורף בשל האמצעים המוגברים שיש בידיו, כדי לתת מענה למצבים האלה.
אסון המעלית מצוי בחקירה, אבל מהמידע שיש עד כה - הוא נבע מחוסר מודעות והבנה שאסור להשתמש במעליות במצבי חירום כמו שריפה בבניין, הצפה או רעידת אדמה. עם זאת, הסיבות להצפת החניון בבניין והפסקת פעילות המעלית, לצד הזמן הממושך עד לתחילת פעולות החילוץ, צריכים להיחקר ביסודיות בשל האובדן המיותר של חיי אדם והחשיבות למניעת אירועים עתידיים כאלה.

זה מביא אותנו לרשויות, שלא משקיעות מספיק משאבים במערכות הניקוז. הרי אחת לכמה שנים ערוץ נחל הגעתון בנהריה עולה על גדותיו בכל פעם מחדש. גם ערוץ נחל האיילון הוצף בעבר שנה אחרי שנה, ובעקבות כך: נעשתה הערכה מחודשת: דפנות תעלת הניקוז הוגבהו ומספר ההצפות ירד פלאים. אולי הגיע הזמן שגם בעיריית נהריה יעשו מעשה - יגביהו את הדפנות בנחל הגעתון וירחיבו סוף־סוף את ערוץ הנחל החוצה את העיר.

הכותב הוא מומחה בתחום הבטיחות ומרצה במחלקה להנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל