"עמיר פרץ לא טיפש, הוא לא ייתן למרצ להיעלם במשמרת שלו", אומרים מקורביו של יו"ר העבודה גשר, "הוא מבין את המצב מצוין. המהלך שלו הוא סוג של ניסיון לצאת מהקופסה הקבועה שלנו ולייצר אווירת מהפך. צריך לתת לזה צ'אנס. אם זה לא יילך, בשבוע הבא תוך 48 שעות אפשר ללכת לאיחוד בין מרצ לעבודה. הכל בסדר", זה המסר הבוקע ביממה האחרונה מסביבתו של פרץ.

הכותרת פשוטה: פרץ מאמין באיחוד הגדול, אבל לא ישבור עליו את הראש. מטרתו בהצגת המתווה שלו באותה מהדורת חדשות בערוץ 12 הייתה לטלטל את העץ בתקווה שיפלו ממנו פירות חדשים. לבדוק בסקרים מה עושה גוש מרכז-שמאל אחד גדול ומאוחד. אם התוצאות לא יהיו דרמטיות עד יום ראשון, חוזרים למשבצת הראשונה ומסתערים על האיחוד עם המחנה הדמוקרטי.

פרץ נפגש אתמול עם יו"ר כחול-לבן בני גנץ. הפגישה הוגדרה טובה. אני מוכן לרדת מהרעיון של איחוד גדול, אמר פרץ לגנץ, על פי גורמים שנחשפו לתוכן המפגש, אבל האם אתה מוכן להצהיר שלא תשב עם הליכוד? או לפחות שלא תשב עם בנט וליברמן? גנץ, על פי אותם גורמים, ענה בשלילה. אני לא פוסל אף אחד, אמר. אני לא מתחייב. הבעיה היא, אומרים מקורבי פרץ, שגנץ לא רוצה לשבת עם מרצ. אז מה איתנו? אם אנחנו מתאחדים עם מרצ, גנץ יפסול גם אותנו? איך אפשר לעבוד ככה?.

עמיר, על פי אותם מקורבים, הציע לגנץ הצעה פרקטית: אתה יכול לשתוק. לא חייב להתייחס לזה. תן לנו לרוץ יומיים-שלושה עם הרעיון של הגוש הגדול. תן לזה צ'אנס. צא מהקופסה. יכול להיות שזה יעיר את השטח. יחזיר אמונה לאנשים באפשרות לנצח באמת. לא לנצח בכאילו, עם אותם 56 מנדטים. להביא את הגוש הגדול ל-46-47 מנדטים, יחד עם הערבים זה גוש חוסם ובינגו. מהפך. ואם לא? שאל גנץ. אם לא, נלך על התכנית הקטנה, אמר פרץ.

אז למה פרץ רץ לחשוף את המתווה שלו בערוץ 12 במקום לעבוד עליו בשקט מול גנץ ולערוך סקרי עומק? כי הוא חשש שכל דרך אחרת תאפשר ליאיר לפיד לחסום את הרעיון מלכתחילה. כך או אחרת, הסקרים שנעשו עד עכשיו לא טובים. אנשי פרץ מדברים על 43-44 מנדטים. אצל גנץ אפילו המספרים האלה מוגזמים. "איחוד של שלושת המפלגות", אמר אחד ממקורבי גנץ, "מבריח הרבה יותר אנשים מאשר מקרב. השמאלנים יברחו בגלל האגף הימני של כחול-לבן, אנשי הימין לא יגיעו בגלל השמאלנים. הסיפור הזה לא בקלפים, יש לו אפס היתכנות".

ומה עונים אצל פרץ? מצוין. אם יוכח שזה לא עובד, אנחנו מתאחדים עם מרצ ותוקפים את גנץ משמאל. זה יתן לגנץ דחיפה חזקה ימינה. העובדה שסירב להתאחד איתנו תייצר לו אמינות בימין והוא יוכל להביא יותר קולות ימין ממה שהביא בפעם הקודמת. בכל מקרה, מה שעמיר פרץ עשה זה וין-וין. הוא לא נולד אתמול. תנו לו לעבוד. צאו מהקופסה. אל תיבהלו מרעיונות שונים.

גורלו של השמאל יוכרע בתחילת השבוע הבא. אם אכן פרץ יבין שמתווה האיחוד הגדול אינו אפשרי, הוא מתכוון ללכת לאיחוד עם מרצ. בשלב הזה, יהיה צורך לגשר על פערי האגו. בסביבת פרץ מדברים על זה ש"מרצ יצטרכו לרדת מהענן עליו הם יושבים". פירוש הדבר: בעשירייה הראשונה 6 יהיו מהעבודה-גשר ו-4 ממרצ. זה הסיפור כולו. מה יגידו במרצ? נגיע לעבודה-גשר, ונעבור אותה.

הטור המלא יופיע מחר במעריב סופהשבוע