האלוף במיל' גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי וראש אגף מבצעים בצה"ל, התראיין הבוקר (חמישי) ב-103FM לחברי 'הקבינט' אלון בן דוד, רוני דניאל ויואב לימור, ודיבר על הימים שלאחר חיסול סולימאני והשפעתם על עתיד המזרח התיכון.

לקינו בהערכת יתר של האיראנים?
"ייתכן, מצד שני אני לא חושב שהאיראנים ויתרו על אף אחד מהיעדים האסטרטגיים שלהם כמו להגיע לגרעין ולסלק את האמריקאים מעיראק. לפי דעתי הם עושים הפרדה בין תגובה איראנית בולטת ומוצהרת לבין עידוד פיגועים נגד האמריקאים בעיראק".

מצפים ברצינות שטראמפ יבלע התנהלות כזו ויאפשר להם להמשיך?
"טראמפ הוא בלתי צפוי ולכן זה יוצר מצב שקשה להם להעריך מה יקרה. ארגון טרור אוהב לפעול באופן מכאיב, אך לא יותר מדי כדי לא לגרום לצד השני לצאת למהלך גדול. הם יעשו זאת בפרופיל כזה שארה"ב תדע לחיות עם זה. זה לא שהשלווה ירדה על עיראק עכשיו, מה שקורה בעיראק זה דבר מוזר שאין כמוהו, יש מדינה ריבונית שהזמינה כמעט בו זמנית את ארה"ב ואת איראן לעזור לה להילחם נגד דאע"ש. נגמרה המלחמה נגד דאע"ש ועכשיו צריכים להסתדר ביניהם. זה מצב מאוד מוזר".

כשטראמפ מזהיר את האיראנים הוא תמיד משאיר את הדלת פתוחה למשא ומתן. איראן פתוחה למשא ומתן על הסכם גרעין חדש?
"לא. כל מה שארה"ב עשתה מולה בנושא הגרעין זה היה חד צדדי, לא הוגן, אי קיום הסכמים והשפלה. בראייתם הם הלכו עד קצה הדרך בוויתורים לארה"ב ולא יכולים לוותר יותר".

צה"ל בשבוע הבא צריך להציג הערכת מודיעין שנתית לקבינט והשבוע הוא כבר תיקן אותה אחרי החיסול של סולימאני. האם החיסול הוא תפנית אסטרטגית או שמדובר באירוע חד פעמי?
"התשובה השנייה יותר נכונה. איראן לא תיזום מערכה נגד ישראל ולא תיזום את הפעלת חיזבאללה נגד ישראל עד שלא תשיג את אחת משלושת המטרות שלה: גרעין, הקמת מליציה בסוריה הדומה לזו שבלבנון או ציוד חיזבאללה בכמות גדולה מאוד של טילים מדויקים. ישראל פועלת כתמונת ראי נגד שלושת הדברים הללו".

ועד אז איראן תעמוד מן הצד? 
"יש להם סבלנות. עד אז הם לא יזמו מהלך כולל נגד ישראל כי מבחינתם זה סיכון מיותר מדי. ישראל תפעל למנוע את הדברים האלה ומהבחינה הזו, המציאות לפני ואחרי סולימאני היא אותו הדבר".

הוצאת סולימאני מהמשוואה מבשרת איראן פחות נועזת בעתיד?
"אני לא חושב. הוא אמנם היה מוציא לפועל מאוד יעיל שגם דחף את הבוס שלו לעמדות יותר קיצוניות אך מי שבסופו של דבר מייצג את העמדה נגד ישראל הוא חמינאי שנשאר אותו אדם. אני מסכים שהעובדה שהוא נעלם זו הזדמנות אדירה, והיא לאו דווקא במישור הצבאי.

"בלבנון יש כרגע משבר פוליטי כתוצאה ממשבר כלכלי קשה וכתוצאה מיחס חוב-תוצר. כשתוקם ממשלה חדשה בלבנון, הדבר הראשון שהיא תעשה זה לפנות לעולם בבקשה להלוואות כדי להתחיל להחזיר חובות. זו הזדמנות שהעולם יסכים לתת לה הלוואות בתנאי שיגבילו את חיזבאללה מלייצר נשק מתקדם על אדמת לבנון ואסור לו לייבא נשק חדש נוסף ללבנון תוך הקמת מנגנון בקרה שיפקח".