אתמול הודיע משרד הביטחון על פריצת דרך טכנולוגית המאפשרת ליירט טילים באמצעות טכנולוגיית לייזר. בשנה הקרובה ייערך ניסוי כולל של היכולת שפותחה בשיתוף פעולה בין התעשיות הביטחוניות של רפאל ואלביט. מערכת הביטחון חשפה אתמול כי היכולת הוכחה בסדרה של ניסויים בעשור האחרון וכי המטרה היא להפוך אותה למבצעית בתוך שנה וחצי. אלוף (במיל') פרופ' יצחק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית וראש מרכז סייבר באוניברסיטת תל אביב התייחס היום לנושא בתוכנית 'הקבינט' ב-103FM.

"במערכת הביטחון החליטו להפוך את פרויקט הלייזר לאחר הפרויקטים המרכזיים במערכת הביטחון אחרי שהשתכנעו שפריצות הדרך מאפשרות לעשות היום נזק לייזר, מה שלא היה ניתן לעשות לפני 30 שנה", אמר בן ישראל.

איך זה ייושם?
"השימוש הראשון הוא הגנה מפני טילים, חלקם יתרונות כלכליים, כשמחיר הירי הוא זהה למחיר חשבון החשמל ולכן הוא קטן מאוד, זול יותר פי אלף מהטילים הכבדים שאנחנו משתמשים בהם כנגד רקטות, ובמיוחד ממלא את הפער של לוח הזמנים לשגר יירוט נגדי. כאן מדובר בקרן אור שנעה במהירות האור. כל המהלך של הפלת הרקטה יהיה בסך הכל שתי שניות, נוכל עם אותה המערכת להפיל כמות טילים אחת אחרי השנייה. למערכת יש גם חסרונות, מכיוון שזו טכנולוגיה המבוססת על אור, אז בימים מעוננים כמו אלה המערכת תוכל להפיל מטרות רק לאחר שירדו מתחת לעננים".

המערכת הזו תהיה לצד כיפת ברזל ולא במקום?
"נכון. אם מבחינה מבצעית תהיה לך את האפשרות לבחור בין ירי כיפת ברזל לירי הלייזר – עדיף את הלייזר כי הוא זול יותר מבחינה כלכלית. הגנה מפני טילים מבוססת על שכבות וכאן מדובר על עוד שכבה ולא כתחליף לאחת מהמערכות האחרות. מלבד להגנה מפני טילים למערכת יהיו עוד שימושים, ניתן להציב אותה על מטוס וגם אם יורים עליך רקטה ביום מעונן, המטוס יכול לעלות מעל לעננים וליירט את הרקטות. יתרה מכך, במטוס הלייזר יכול לשמש כנשק. אגב, הלייזר גם יאפשר להפיל מטרות רכות יותר כמו בלוני התבערה והמזל"טים. ניתן אף לצרף את מערכת הלייזר לכוחות הקרקעיים במלחמה כזו או אחרת ולהגן נגד פצמ"רים וטילי נ"ט לדוגמא".

בשנה הקרובה ייערך ניסוי כולל של היכולת שפותחה בשיתוף פעולה בין התעשיות הביטחוניות של רפאל ואלביט. מערכת הביטחון חשפה אתמול כי היכולת הוכחה בסדרה של ניסויים בעשור האחרון וכי המטרה היא להפוך אותה למבצעית בתוך שנה וחצי.

בשלב זה, יכולת המערכת מכוונת לפעול נגד רקטות עד לטווח 40 ק"מ וכן נגד פצצות מרגמה לטווחים קצרים, טילי נ"ט שונים וכלי טיס זעירים לסוגיהם.