הליכוד הגיבו הערב (חמישי) להתפתחויות האחרונות בנושא מעורבותו של עורך הדין איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, בנושאים הקשורים לחקירות ראש הממשלה וסוגיית החסינות. במפלגה הגיבו גם לעצם העובדה שינון מופיע ברשימת העדים נגד ראש הממשלה ופרסמו את התגובה הבאה: "אחרי שהתברר שבת זוגו של אייל ינון הייתה ממגישי כתבי האישום נגד רה״מ, עכשיו מתברר שיועמ״ש הכנסת הוא עד תביעה בתיקי נתניהו. אייל ינון ובת זוגו נמצאים בניגוד עניינים חמור שמחייב אותם לפסול עצמם מיידית מטיפול בענייני ראש הממשלה נתניהו.

"אנו דורשים תשובות מיידיות: מאייל ינון - מדוע לא פסלת את עצמך מטיפול בבקשת החסינות בהיותך עד תביעה נגד רה״מ ולאור העובדה שבת זוגך תובעת בכירה בתיקי נתניהו? מעמית מררי - מדוע לא פסלת את עצמך מטיפול בתיקי נתניהו לאור העובדה שבן זוגך הוא עד מטעם התביעה? האם אתם באמת מצפים מהציבור להאמין שמעולם לא דיברתם על תיקי נתניהו כפי שהצהיר היועמ״ש לכנסת? הולך ומתברר שכל התהליך בכנסת פסול ומזוהם כחלק מהקמפיין של מפלגת כחול-לבן ״רק לא ביבי״. הליכוד מצפה לתשובתכם מיידית".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרסם את ההודעה הבאה: "בהמשך לפניות בנושא נבקש להבהיר כי שמו של היועץ המשפטי של כנסת ישראל, עו"ד איל ינון, נכלל ברשימת עדי התביעה בכתב האישום בעניינו של ראש הממשלה לנוכח העובדה שבתיק החקירה קיים מזכר תרשומת אודות שיחה שהתקיימה אתו בנוגע לסדרי עבודת הכנסת בשגרה. 

"מובן כי אין מדובר בעדות מהותית לתיקים, וממילא לא היה בדבר כדי למנוע בדרך כלשהי את מעורבותה של עו״ד עמית מררי מטיפול בנושא".

דובר הכנסת פרסם בשעות הערב המאוחרות הודעה נוספת, בה היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון הדגיש כי אין לו כוונה לטפל בבקשת החסינות של ראש הממשלה, אם וכאשר תגיע לדיון בכנסת. בהודעה נמסר: ינון מעולם לא העיד בתיקי רה"מ ושמו הוכנס לרשימת העדים בעקבות שיחת רקע לא פורמלית שהתקיימה לבקשת המשטרה

מוקדם יותר היום פורסם כי חוות הדעת של היועץ המשפטי של הכנסת שעתידה לקבוע, האם יו"ר הכנסת רשאי להטיל וטו על כינוס הועדה המסדרת, תוגש ביום ראשון, והאולטימטום של יו"ר כחול לבן נשאר על קנו. כזכור, בני גנץ דרש מהיו"ר, יולי אדלשטיין, לקבל החלטה עד יום חמישי השבוע, ואם זה לא יקרה, מפלגת כחול לבן תפעל להדחת יו"ר הכנסת מתפקידו. גם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ ליברמן, התבטא השבוע באופן דומה. 

בסביבת יו"ר הכנסת סבורים כי הלחץ הפוליטי לא משפיע על אדלשטיין. כמו כן, גורמים בליכוד אומרים למעריב ש"אדלשטיין יעמוד על שלו גם במחיר ההדחה. נראה את אנשי ישראל ביתנו מצביעים יחד עם המפלגות הערביות ומפלגות השמאל בעד הדחת איש ימין ואסיר ציון בעבר". 

במפלגת ישראל ביתנו אומרים בתגובה כי "אין שום קשר לדרישתם הלגיטימית לדון בהקדם במתן החסינות לרה"מ לבין המניפולציות בעלות אופי פוליטי ברור".

על רקע הויכוח סביב נושא החסינות וטענות הגורמים בליכוד לניגוד העיניינים שלו נתון יועמ"ש הכנסת,  שיגר ביום ד' עורך הדין אייל ינון מכתב ליו"ר סיעת הליכוד , ח"כ מיקי זוהר, בו דחה יועץ המשפטי של הכנסת בתוקף את האשמותיו של ח"כ זוהר לניגוד עניינים מצד ינון בשל תפקידה של בת זוגו.

בסיום המכתב כתב ינון : "לא אוכל שלא להתייחס לעיתוי שבו בחרת לטעון את טענת "ניגוד העניינים". כזכור, ביום 2/1/2020, ימים ספורים לפני פרסום חוות הדעת, אתה בעצמך פנית אליי בכתב וביקשת להעלות בפניי את טענותיך הענייניות והראויות בקשר לסוגיות העומדות על הפרק (שאליהן אף התייחסתי בחוות הדעת). העלאת טענה של ״ניגוד עניינים״ רק לאחר פרסום מסקנת חוות הדעת, על אף שהעובדות הרלוונטיות לטענת "ניגוד העניינים" ידועות לך זה מכבר, מעלה תהייה באשר לכנותה של טענה זו ואכמ"ל".

בתגובה ח"כ זוהר העביר ליועמ"ש הכנסת את מכתב התגובה, בו הוא דוחה את תשובתו של היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, אליו בעניין עיסוקו של ינון בכינוס ועדת כנסת שתדון בחסינות נתניהו. זוהר קורא לינון "עדיין לא מאוחר לתקן את המעוות. טוב אם היית נמנע ממתן חוות הדעת".

זוהר כתב היום לינון כי בעצם העובדה שינון החליט שלא להשתתף בדיון בועדת הכנסת בחסינות נתניהו "גם הינך מנוע מלעסוק בכל סוגיה שיכולה להשפיע על ענייניו המשפטיים של רה"מ שנוצרו עקב הלטת היועמ"ש להגיש כתב אישום נגד נתניהו".

לדברי זוהר בחוות דעתו ינון התעלם ינון מעיקרון יוסד חוקתי ראשון במעלה לחוק יסוד חופש השפיטה שלפיו "אין להקים בית משפט או בית דין למקרה מיוחד". הרציונל שמאחורי קביעה חקיקתית זו הוא ניסיון למנוע את קביעת התוצאה בעצם הקמת המוסד השיפוטי המיוחד. כידוע ועדת הכנסת מקיימת דיון מעין שיפוטי ועיקרון יסוד זה מחייב שהדיון "בהקדם האפשרי" יהיה לאחר הבחירות ולא כפי שקבעת". 

זוהר קבל מדוע לא התעורר הצורך בהקמתה של ועדת הכנסת בבקשתו לחסינות של ח"כ חיים כץ (ליכוד).

עוד הוסיף זוהר כי "ברור ונהיר שהקמת ועדת כנסת תסכל את בקשת חסינותו של רה"מ, תואמת את רצון אנשי היועץ המשפטי לממשלה, בהם בת זוגך עמית מרר. מכל מקום העובדה שאין ליועץ המשפטי לממשלה כביכול עמדה בסוגייה זו, לא מרפאת את פגם ניגוד העניינים".

לדברי ח"כ זוהר תגובת עו"ד ינון לפנייתו טרם התקבלה.

נוכח העיכוב המסתמן במתן חוות הדעת של יועמ"ש אייל ינון בנושא הוטו של יו"ר הכנסת על הקמת ועדת הכנסת, דוברת הכנסת קיבל שאלות רבות של אנשי התקשורת וענהלכולם באופן מרוכז . בהודעתו שפירסם דובר הכנסת ביום ה' כתוב : "בתשובה לשאלות כתבים בדבר חוות דעתו של יועמ"ש הכנסת בנושא סמכויות יו"ר הכנסת הנוגעת לבקשתו של יו"ר הוועדה המסדרת להקים את ועדת הכנסת". דובר הכנסת הוסיף כי "היועץ המשפטי עדיין עובד על הכנתה, ועם השלמתה, ביום ראשון, היא תוגש ליו"ר הכנסת ותפורסם".

לשכת אדלשטיין הגיבה להודעת הדובר דקות ספורות אחרי פירסומה והודיעה : "נוכח הודעתו של היועץ המשפטי לכנסת, אנחנו שבים ומדגישים כי כפי שנאמר כל העת גם בעבר- בכוונתו של יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין למסור את החלטתו זמן קצר לאחר שיקבל את חוות דעתו של היועץ המשפטי לכנסת - עו"ד איל ינון"/