הסערה ששטפה השבוע את הארץ מצפון לדרום, במפלי גשם שהפכו לנהרות שוצפים ומסוכנים, אינה אירוע שאפשר לצפות בהכרח את ממדיו והיקפו מראש, ובכך למנוע לחלוטין תאונות וכשלים שמסתיימים בטרגדיות. מדי פעם בפעם אנו שומעים על סופות שזורעות מוות וגובות מאות קורבנות באזורים שונים בעולם - גם במדינות מפותחות בעלות משאבים, שלכאורה מצופה מהן להיות ערוכות להתמודדות עם רוחות סוחפות וזרמי מים שמאיימים להטביע את כל מה שניצב בדרכם.

זה נכון לגבי אזורים שונים באמריקה, באירופה ובאסיה, ורק בימים אלה אנו רואים כיצד שטחים אדירים באוסטרליה עולים באש ונזקים כבדים נגרמים לרכוש ולחיי אדם. השריפות הללו אינן אירוע חד־פעמי או חריג. מדי שנה נשרפים באוסטרליה שטחים נרחבים, לעתים בפאתי הערים הגדולות, ומדינה עשירה ומפותחת זו נראית חסרת אונים.

לנוכח האירועים הללו ברחבי העולם, אין מקום להפריז בהלקאה העצמית על מחדלים, הזנחה, רשלנות ואדישות כשמדובר באירועים דומים, גם אם קטנים בהרבה, המתרחשים אצלנו. ובכל זאת, קשה לעבור לסדר היום אחרי האסון שובר הלב שהביא למותם של סתיו הררי ודין שושני ז"ל בסוף השבוע שעבר בתל אביב.

נכון, הסופה הייתה עוצמתית בהרבה מהממדים שאנו רגילים אליהם, כמות הגשם הייתה חסרת תקדים, עוצמת הממטרים הייתה מדהימה. אך קשה להתעלם מהנחיתות של האזור הדרומי של תל אביב, בכל הקשור לפיתוח תשתיות שהולמות את העיר העשירה בארץ. ואולם פרשה זו איננה רק סוגיה של תשתיות. היא בראש ובראשונה סוגיה של ערנות, מוכנות ויעילות של השירותים שחייבים להיות ערוכים לטיפול במצבים כמו אלה.

אי אפשר לפטור את עיריית תל־אביב-יפו מאחריות לתשתיות הרעועות בשכונות הדרומיות. אני מעריך מאוד את רון חולדאי. הוא ראש עירייה מעולה והישגיו רבים, אך לא המהגרים ומחפשי העבודה הגרים בצפיפות רבה בדרום העיר הם האחראים להיעדר תשתיות ראויות. זו אחריותה של העירייה.

יש לה משאבים מספיקים כדי לשפר את הכבישים ואת מערכת הניקוז, ואין שום גורם אחר שאפשר לתלות בו את האחריות למחדל. נושא זה הוא באחריות מלאה וכוללת של העירייה, גם אם בדברים מסוימים יש למשרדי הממשלה חלק בה.

הקריסה של דרכי הגישה לאצטדיון בלומפילד המחודש גם היא עדות למידה של חוסר תשומת לב מספקת לתשתיות באזור. צודק חולדאי באומרו שמספר ימי הגשם הסוערים בתל אביב אינו רב. אולי הוא צודק בכך שלא הייתה סיבה לכסות בגגונים את יציעי האצטדיון, ששופץ וחודש בעיקר מכספי העירייה. אך אין זה מצדיק בשום אופן את ההזנחה של התשתיות ברחובות הסמוכים, שנשטפו בזרמי מים והפכו למסוכנים לא רק לבאי האצטדיון - אלא גם לתושבי הסביבה.

עסק מקומי

אך הכישלון המרכזי של אירועי סוף השבוע הוא בהפעלת מוקדי החירום. אין מנוס - יש להעביר את כל מוקדי החירום לניהולו של גורם אחד, וגורם זה צריך להיות העירייה ולא משרד ממשלתי או כמה משרדי ממשלה. לא מתקבל על הדעת שמתוך יותר מאלפיים קריאות טלפוניות בזמן מסוים, נענו 7% בלבד. 

אינני רוצה להציע מסקנה בנוגע לאשמה במותם הטרגי של בני הזוג הצעירים. ייתכן שהיה כאן צירוף מקרים בלתי נשלט ובלתי צפוי, ואין אשמים. ייתכן. אך חוסר היעילות של המוקדים, במיוחד במצבי קיצון כפי שאירעו בסוף השבוע שעבר, הוא תופעה מוכרת החוזרת על עצמה בתכיפות שאי אפשר להתעלם ממנה. אין זו הפעם הראשונה שבה מספר המוקדנים במרכזי החירום קטן באופן מיוחד בהשוואה לצרכים הנגזרים ממשבר צפוי או בלתי צפוי. זה אירע בעבר לא פעם.

כל מוקדי החירום - מכבי האש, המשטרה, שירותי הבריאות וההצלה, גורמי האכיפה, הפיקוח - צריכים להיות מרוכזים במקום אחד וכפופים לרשות אחת ומופעלים ממטה אחד. אין זו הצעה לפרק את המסגרות הארגוניות השונות הללו ולהקים ארגון אחד שייצג את כל הפונקציות השונות; אך צריך שיהיה מספר טלפון אחד בלבד שאליו מתקשרים במצבי משבר, ומהם זורמת התגובה של כל השירותים הנדרשים בהתאם למצוקה, מיקומה, אופייה וממדיה.

אין לי ספק, על סמך ניסיוני במגוון של תפקידים הן כראש עיר והן כשר וכראש ממשלה, כי עירייה יעילה תמיד תהיה יעילה יותר גם ממשרד ממשלתי הפועל כהלכה. עיריית תל־אביב-יפו בוודאי הוכיחה לא אחת את יעילותה במצבים שדרשו קבלת החלטות מהירה, המבוססת על היכרות עמוקה עם צורכי התושבים. העירייה צריכה לקבל את כל סמכויות ניהול מוקדי החירום בכל התחומים: לרכז אותם, לכוון אותם ולצייד אותם. 

אין להטיל את האשמה כאמור על צפיפות המגורים בדרום העיר ועל המהגרים הגרים שם. צריך לשפר את התשתיות ולהפוך את שכונות דרום תל אביב למקומות בטוחים, מוגנים ומשגשגים. העירייה יודעת ויכולה לעשות זאת, ויש לה האמצעים הדרושים לשם כך.

אילו רק הייתה לנו ממשלה שיכולה ורוצה לעסוק בענייני היומיום של אזרחיה, יכולנו לחולל שינוי גם בתחומים אלה. נכון - אין הם קשורים בהצלת המדינה מפני איומים מדומים מבחוץ - אך שינויים בתחומים אלה, בסופו של דבר, מגדירים את איכות החיים של תושבי הארץ. הממשלה הזו לא תעשה כן, כי היא עסוקה בלגונן על מי שעומד בראשה. העירייה, כל העיריות, יכולות ומסוגלות לעשות כן. יש להטיל עליהן את האחריות והסמכות ולהעמיד לרשותן את האמצעים.

[email protected]