על רקע המתיחות בין איראן לארצות הברית לאחר חיסול מפקד כוח קודס בשבוע שעבר, שר האוצר האמריקאי, סטיב מנוצ'ין, הצהיר היום (שישי) על סנקציות נוספות שיוטלו על בכירים במשטר בטהרן כתגובה על ירי הטילים על הבסיסים האמריקאים שבוצע השבוע. "אנחנו מכריזים על סנקציות נוספות על המשטר באיראן", אמר מנוצ'ין בהצהרה שמסר בבית הלבן יחד עם מזכיר המדינה מייק פומפאו.

בין הבכירים עליהם יוטלו הסנקציות נמצאים יו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי עלי שמחאני ומפקד מיליציית הבאסיג'. עוד ציין מנוצ'ין כי הסנקציות יוטלו על ענפי התעשייה, הטקסטיל, הכרייה וענפים נוספים בכלכלה האיראנית. לדברי מזכיר המדינה פומפאו, "אין ספק שלאיראן הייתה כוונה מלאה להרוג חיילים אמריקאים במסגרת מתקפת הטילים".

מנוצ'ין ופומפאו. צילום:  REUTERS/Kevin Lamarque
מנוצ'ין ופומפאו. צילום: REUTERS/Kevin Lamarque

ברפובליקה האסלאמית אותתו אתמול כי הנקמה על חיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני לא הושלמה במתקפת הטילים על בסיסים אמריקאיים בעיראק השבוע. בכיר במשמרות המהפכה, עבדאללה ארגהי, הזהיר אתמול: “נקמה עוצמתית יותר תגיע בקרוב”.

עם זה, בטהרן נשמעים גם קולות אחרים. מוקדם יותר אתמול הכריז שוב שר החוץ האיראני מוחמד ג’וואד זריף כי פעולת הנקם הסתיימה. מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר עלי חג’יזאדה, אמר אתמול על מתקפת הטילים האיראנית: “המטרה שלנו הייתה להרוס את חדר הפיקוד המרכזי בבסיס עין אל־אסד - וזה מה שעשינו”. הוא אמר כי תשעה מטוסים אמריקאיים פינו את הפצועים מהבסיס לישראל, לירדן ולאחד מבתי החולים בבגדד והוסיף: "טראמפ מצהיר שאין פצועים בקרב האמריקאים? שיפתח את שערי הבסיס להראות זאת”.

בעקבות המתיחות באזור שוחחו שלשום בלילה נשיא ארה”ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בטלפון על אודות "סוגיות אזוריות קריטיות”. השיחה התמקדה בהתפתחויות האחרונות בכל הנוגע לאיראן. בהודעה קצרה שפרסם הבית הלבן בעקבות השיחה נמסר כי שני המנהיגים דנו ב“סוגיות קריטיות הנוגעות לאזור וליחסים ההדדיים בין המדינות”. אמש דיווחה סוכנות רויטרס כי עובדים בשדות התעופה בדמשק ובבגדד שיתפו פעולה עם הצבא האמריקאי ומסרו מידע על מיקומו של סולימאני לפני החיסול.