סולטאן עומאן, קאבוס בן סעיד אל־סעיד, ששלט בה מאז 1970, הלך לעולמו הלילה (שבת) בגיל 79. לפי דיווח ב"אל-מיידין", הופסקה העבודה הרשמית למגזר הציבורי והפרטי למשך שלושה ימים. לפני מעט יותר משנה אירח את ראש הממשלה בנימין נתניהו בארמונו. לפי דיווח של רשת אלג'זירה, השליט החדש במדינה צפוי להיות חית'ם בן טריק אל-סעיד.

קאבוס נולד ב-18 בנובמבר 1940, לשושלת בת מאות השנים אל-סעיד ששולטת במחוז דרומית לבירה סאלאלה. הוא נשלח להתחנך בבריטניה, באקדמיה הצבאית המלכותית בסנדהארט וסיים את לימודיו בשנת 1962. לאחר לימודיו הצטרף לחיל הרגלים הבריטי בגרמניה, ולאחר מכן חזר לעומאן.

נתניהו וקאבוס בעומאן. צילום: רויטרס
נתניהו וקאבוס בעומאן. צילום: רויטרס

ב-1970 תפס את השלטון בהפיכה שביצע בתמיכת בריטניה נגד אביו, הסולטן סעיד אבן טיימור. הוא חולל כמה שינויים משטריים במדינה, כגון הקמת מועצת שרים, כינון חוקה וקיום בחירות, אך הותיר בידיו את מרבית הכוח השלטוני.

לקאבוס אין ילדים או יורש מוצהר, אך לפי חוק שנחקק בשנת 1996, נקבע כי על משפחת המלוכה לבחור תוך שלושה ימים יורש חדש בעת הצורך. אם ייכשלו לעשות כן, רשאים יועצים צבאיים וביטחוניים, בית המשפט וראשי שתי אסיפות רשאים למנות את האדם ששמו הוזכר בצוואת הסולטן. 

באוקטובר 2018 נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו עם הסולטאן, במהלך ביקור רשמי וחשאי. בתום הביקור נמסרה הודעה משותפת, כי בפגישה נדונו הדרכים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון וכן נדונו מספר נושאים בעלי עניין משותף למען השגת שלום ויציבות במזרח התיכון.

קאבוס יצר קשרים דיפלומטיים עם שכנותיה של עומאן, הוביל אותה להצטרף לליגה הערבית ולאו"ם, והנהיג מדיניות חוץ של קרבה למערב. הוא שמר על מדיניות של נייטרליות לגבי העימותים באזור המזרח התיכון, ולא נקט עמדה בנושאים כגון הגרעין האיראני ומלחמת האזרחים בתימן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה לאחר היוודע דבר מותו של קאבוס: "אני שולח תנחומים לעם בעומאן ומשתתף בצערו הכבד על לכתו של הסולטאן קאבוס בן סעיד. לפני כשנה הוא הזמין את רעייתי ואותי לביקור חשוב ומרגש מאין כמוהו, בו הציע את סיועו לקידום השלום והיציבות באזור. הוא היה מנהיג דגול שפעל ללא לאות למען קידום השלום והיציבות באזורנו. תחת מנהיגותו, עומאן הפכה למדינה מרכזית ומתקדמת.  אני מברך את הסולטאן החדש הית'ם בן טארק על מינויו ועל דבריו כי מדיניות החוץ של עומאן ופעילותה למען השלום באזור ימשכו".

שר החוץ ישראל כ"ץ מסר כי הוא "משתתף בצער העם העומאני על אובדן הוד מעלתו, הסולטאן קאבוס בן סעיד. מנהיגותו היא דוגמה ומופת למי שפעל כל חייו למען עמו ולמען השלום. הסולטאן היה מנהיג אמיץ ואיש של שלום ופיוס שפעל רבות למען ארצו ועמו ולמען ביטחון ויציבות האזור כולו. מחזקים את ידי העם בעומאן ואתכם באבלכם".