הפלת המטוס האוקראיני: מפקד חיל האוויר האיראני לקח אחריות, ארה"ב העבירה "מידע חשוב" לזילנסקי

מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה של איראן, אמיר עלי חאג'יזאדה, קיבל היום (שבת) את האחריות המלאה על הפלת המטוס האוקראיני, בעקבותיו נהרגו 176 בני אדם, לאחר שהמריא משדה התעופה הבינלאומי "אימאם חומייני" בטהרן, והודה שכבר ביום רביעי דיווח על שיגור מוטעה של טיל.

לדבריו הטיל גרם לשריפה במטוס, ששב על עקבותיו לשדה התעופה והתפוצץ בעת הנחיתה. "הייתי מעדיף למות - ולא לחזות בתאונה שכזאת", אמר מפקד חיל האוויר. "אני לוקח אחריות מלאה על הטעות ומוכן לכל החלטה של האחראים". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, האשים את את ארצות הברית וכתב בחשבון הטוויטר: "טעות אנוש בעת משבר שנגרם בגלל ההרפתקנות האמריקנית".

סוכנות הידיעות האיראנית 'פארס' דיווחה כי המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר כי המידע בנושא חקירת התרסקות המטוס צריך להיות פומבי. חמינאי אמר את הדברים לאחר פגישה של מועצת הביטחון העליונה במדינה, שבמהלכה עודכן על התאונה בה הופל המטוס.

בנוסף, דווח כי מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, הציע לנשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, את עזרתה של ארה"ב בחקירת התרסקות המטוס. הוא כתב בטוויטר כי "אנחנו עומדים לצד אוקראינה ומוכנים להציע את עזרתנו בחקירה שמתנהל".

שר החוץ האוקראיני, ואדים פריסטאיקו, אמר כי אוקראינה קיבלה גישה לקופסה השחורה של המטוס, אך עדיין לא נותח המידע שנמצא בתוכה. "נדרוש פיצויים מהאחראים במידה ויתברר שהמטוס נורה על ידי טיל", אמר. בתוך כך, משרד החוץ האוקראיני מסר כי הנשיא זלנסקי קיבל "מידע חשוב" מהאמריקאים בנוגע להתרסקות.

התרסקות המטוס האוקראיני. צילום: רויטרס
התרסקות המטוס האוקראיני. צילום: רויטרס

לידיעה המלאה

ארה"ב מטילה סנקציות נוספות על איראן ותכננה לחסל בכיר נוסף

על רקע המתיחות בין איראן לארצות הברית לאחר חיסול מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בשבוע שעבר בבגדד, הצהיר אתמול (שישי) שר האוצר האמריקאי, סטיב מנוצ'ין, על הטלת סנקציות נוספות על בכירים במשטר בטהרן, כתגובה על ירי הטילים על הבסיסים האמריקאים שבוצע השבוע. "אנחנו מכריזים על סנקציות נוספות על המשטר באיראן", אמר מנוצ'ין בהצהרה שמסר בבית הלבן.

יחד עם זאת, גורמים אמריקאים שצוטטו בוושינגטון בפוסט, חשפו כי צבא ארה"ב ביצע משימה חשאית נוספת נגד עבדול רזא שחלאי, בכיר איראני בתימן, ביום בו חוסל סולימאני. הפעולה שלא הצליחה עשויה להצביע על כך שהחיסול היה חלק ממבצע רחב יותר, ומעלה שאלות האם המשימה נועדה לחסל את הנהגת משמרות המהפכה או אך ורק למנוע פיגוע ביעדים אמריקאים.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר כי איראן ככל הנראה תכננה לתקוף ארבעה שגרירויות בבגדד לפני החיסול. "אני יכול לחשוף כי מדובר בארבע שגרירויות", אמר בראיון לפוקס ניוז.

סטיב מנוצ'ין, מייק פומפאו. צילום: REUTERS/Kevin Lamarque
סטיב מנוצ'ין, מייק פומפאו. צילום: REUTERS/Kevin Lamarque

לידיעה המלאה

רוכב אופנוע נהרג בתאונה בכביש 22 סמוך למחלף קרית אתא

מוחמד סובחי אל ג'בארין בן ה-25, רוכב אופנוע תושב אום אל פאחם, נהרג היום (שבת) לאחר שהחליק בכביש 22 סמוך למחלף קרית אתא צפון. צוותי מד"א שהגיעו למקום דיווחו על גבר הסובל מפגיעה רב מערכתית ללא סימני חיים ונאלצו לקבוע את מותו. בוחני התנועה של משטרת ישראל פתחו בחקירת נסיבות התאונה, לצד הזרמת התנועה לצירים חלופיים.

זירת התאונה סמוך לקרית אתא. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת התאונה סמוך לקרית אתא. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

לידיעה המלאה

בגיל 79: הלך לעולמו סולטאן עומאן, קאבוס בן סעיד אל־סעיד

סולטאן עומאן, קאבוס בן סעיד אל־סעיד, ששלט בה מאז 1970, הלך לעולמו הלילה (בין שישי לשבת) בגיל 79. לפי דיווח ב"אל-מיידין", הופסקה העבודה הרשמית למגזר הציבורי והפרטי למשך שלושה ימים. לפני מעט יותר משנה אירח את ראש הממשלה בנימין נתניהו בארמונו. לפי דיווח של רשת אלג'זירה, השליט החדש במדינה צפוי להיות חית'ם בן טריק אל-סעיד.

קאבוס נולד ב-18 בנובמבר 1940, לשושלת בת מאות השנים אל-סעיד ששולטת במחוז דרומית לבירה סאלאלה. הוא נשלח להתחנך בבריטניה, באקדמיה הצבאית המלכותית בסנדהארט וסיים את לימודיו בשנת 1962. לאחר לימודיו הצטרף לחיל הרגלים הבריטי בגרמניה, ולאחר מכן חזר לעומאן.

סולטאן עומאן קאבוס בן סעיד אל־סעיד. צילום: רויטרס
סולטאן עומאן קאבוס בן סעיד אל־סעיד. צילום: רויטרס

לידיעה המלאה

בת 91 מצאה את מותה משאיפת עשן בעקבות שריפה בבניין מגורים בנתניה

אישה בת 91  מצאה את מותה הבוקר (שבת) כתוצאה משאיפת עשן בשריפה שפרצה בבניין מגורים בנתניה. צוותי מד"א שהוזעקו למקום ביצעו בה פעולות החייאה אך נאלצו לבסוף לקבוע את מותה. חוקר דליקות שהגיע למקום קבע כי הסיבה לשריפה היא בעקבות מזגן שבער.

לוחמי האש שנאבקו לכיבוי השריפה ומניעת התפשטותה לעבר דירות נוספות, ערכו במקביל סריקות בניסיון לאתר לכודים בדירה. ואכן, במהלך הסריקות אותרה כאמור, גופתה של הקשישה כשהיא ללא דופק וללא נשימה.

זירת האירוע בנתניה. צילום: דוברות מד"א
זירת האירוע בנתניה. צילום: דוברות מד"א

לידיעה המלאה

ח"כ שלח בשבתרבות: "אם אדלשטיין יעשה את הדבר הנכון, לא יהיה צורך להחליפו"

ח"כ עפר שלח התארח היום (שבת) באירוע 'שבתרבות' במועצה האזורית דרום השרון בהנחיית אשת התקשורת ליאת רגב, ואמר כי הוא מאמין שיו"ר הכנסת לא ינסה לעכב את הדיון בחסינותו של נתניהו, ולכן לא יהיה צורך במהלך להחלפתו של אדלשטיין כבר בכנסת הנוכחית: "אמרתי כל הזמן שאדלשטיין מבין, שאי אפשר לעמוד בדרכם של 65 ח"כים שרוצים דיון בחסינות כבר עכשיו. לבוחרים שילכו לקלפי ב-2 במארס מגיעה ודאות. הם צריכים לדעת אם אכן המועמד לראשות הממשלה בנימין נתניהו יהיה מיד אחרי הבחירות הנאשם בנימין נתניהו".

על התקפותיו של שר המשפטים על יועמש הכנסת אמר ח״כ שלח: ״אמיר אוחנה מונה לשר משפטים למטרה אחת בלבד: לתקוף ולקעקע כל חוליה בשרשרת שמירת החוק, בניסיון להציל את נתניהו מבית המשפט. לא היה בתולדות המדינה מצב שבו אדם ממונה על מערכת חיונית לא כדי לשמור עליה אלא כדי להזיק לה״.

ח"כ עופר שלח בשבת תרבות. ללא קרדיט
ח"כ עופר שלח בשבת תרבות. ללא קרדיט

לידיעה המלאה