לאחר שהודיעה רשמית על כך שהנשיא אנדז'יי דודה לא יגיע לישראל ולא ישתתף באירוע המרכזי לציון 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו שיתקיים במוזיאון יד ושם, פולין לא מוותרת על הנושא.

שגרירות פולין בישראל הבהירה בשבוע שעבר בציוץ בחשבון הטוויטר הרשמי שלה כי אירוע ההנצחה המסורתי יתקיים במוזיאון אושוויץ ב־27 בינואר, כלומר שלושה ימים אחרי האירוע הגדול ביד ושם.

באתר המוזיאון הפולני מופיעה הודעה נרחבת על הטקס השנתי ועל פרטיו. בין היתר, מארגני האירוע באושוויץ מציינים כי הנשיא דודה עתיד לקחת חלק מרכזי בטקס ולשאת נאום. כמו כן, כ־200 ניצולי שואה מעשרות מדינות הוזמנו להגיע לפולין ולהשתתף באירועים, לצדם של נציגים רשמיים ממדינות נוספות.

במשרד החוץ אמרו ל"מעריב" כי "גם השנה ישראל תיקח חלק באירועים לציון שחרור אושוויץ, שמדי שנה מתקיימים על אדמת פולין. הנשיא ראובן ריבלין הוא הנציג הרשמי של מדינת ישראל שעתיד להשתתף באירוע במוזיאון אושוויץ". 

כזכור, בשבוע שעבר אירח דודה, כמדי שנה, את נציגי יהדות פולין. במהלך המפגש אמר הנשיא הפולני לנוכחים כי קיבל בתדהמה את ההזמנה להשתתף בטקסי שחרור מחנה אושוויץ ביד ושם בירושלים, כיוון שלדעתו עליהם להיערך היכן ששכן המחנה. הוא הוסיף כי "אסור לקחת את הזיכרון" מהמקום. לדברי דודה, הוא הסכים בתחילה לנסוע לירושלים כדי לא לעורר מחלוקת, וגם משום שביד ושם מנציחים את חסידי אומות העולם שרבים מהם פולנים. אלא שאז נדהם לדבריו לגלות שבטקס בירושלים ינאם גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

"ב־1939 תקפה ברית המועצות יחד עם גרמניה בראשות אדולף היטלר את פולין, ואפשרה לגרמנים לחולל אחר כך את השואה", הסביר הנשיא הפולני את איבתו לרוסים. הוא הוסיף כי מבחינתו יוכלו לנאום שם גם נשיא גרמניה ונציגי ארצות אחרות - אבל לא נשיא רוסיה.