מפקד אוגדה 36 תת־אלוף אבי גיל צפוי לסכם היום (ראשון) את תחקיר פרשת התיזוזים האסורים והחריגות החמורות במסלול ההכשרה של לוחמים בסיירת (פלס"ר) של חטיבה 7 בחיל השריון, שנחשפו בסוף השבוע באתר מעריב־אונליין. 

ההערכה היא שמפקד האוגדה יקבל את המלצות התחקיר של מח"ט 7, אלוף משנה אודי צור, ובהן הדחה של קצינים וצעדים מחמירים נגד קצינים שתחת אחריותם התנהלו האימונים - ממפקד פלגת האימונים של היחידה ועד למפקד הצוות. 

התחקיר מצא התנהלות חמורה ואסורה גם מצד מדריכים מקצועיים של היחידה. כך לדוגמה, בשיעורי קרב המגע נמצאו חריגות חמורות, שבהן מדריך קרב המגע פעל בניגוד לפקודות והכה את החיילים במהלך אימון ספיגה. מדובר באימון שבו הם נמצאים במצב של שכיבת סמיכה סטטית (מצב 2). 

על פי עדויות שונות, נהג מדריך קרב המגע לבעוט בחיילים, ואז דרש מהם לשמור על קור רוח למרות ספיגת המכה החזקה, לעתים בצלעות, ולהישאר באותו מצב. יש לציין כי סוג כזה של אימון היה נפוץ בעבר ביחידות מיוחדות בצה"ל, כחלק מקורס טרור שעברו אותן יחידות, אבל לאחר מקרים רבים של פציעות מיותרות, ניתנה ההוראה שלפיה מדריכי הקרב המגע אינם מוסמכים או רשאים להעביר סוג אימון כזה.

לפני שבוע בדיוק, כך נודע ל"מעריב", מפקד הסיירת, קצין בדרגת רב־סרן, פנה למפקד החטיבה והודיע לו כי הגיעו לאוזניו תלונות רבות על המתרחש בצוות ההכשרה. זאת במקביל לקבילה שהוגשה לנציב קבילות החיילים בנושא ושהגיעה לידיעת מפקד הסיירת. בתחקירים שנעשו בשבוע האחרון נמצאו חריגות רבות - מהתעמרות ללא צורך בחיילים והשפלות מילוליות מצד גורמים שונים כלפי הלוחמים, ועד להתנהלות מקצועית לקויה מצד קצינים ואנשי מקצוע נוספים בהכשרת הצוות בחודשים האחרונים.

בתחקיר התברר כי חיילי ההכשרה נאלצו לעבור "תיזוזים" בניגוד לפקודות המקובלות היום. כך למשל, במשך לילה אחד העירו המפקדים את החיילים יותר מארבע פעמים, ללא כל סיבה נראית לעין. התחקיר גם מצא חריגות בנשיאת משקלים אסורים שבוצעו על ידי החיילים, כאשר באימונים שונים מספר החיילים שנהגו לשאת אלונקה היה נמוך באופן מכוון ממספר המינימום שקובעות ההנחיות המקצועיות, שנבחנות על פי מדדים רפואיים על מנת למנוע פציעות של החיילים.

יש לציין כי לא פעם ביחידות התנדבותיות, כמו פלס"ר 7, החיילים סבורים כי האימונים שאותם הם עוברים, גם כאשר הם בניגוד מוחלט לפקודות המותרות, הם חלק בלתי נפרד מהכשרתם ביחידה הנחשבת מיוחדת, ולכן פעמים רבות הם האחרונים להתלונן על המתרחש ביחידה. גורם צבאי בכיר אמר ל"מעריב" כי "ממצאי התחקיר חמורים, ועולים ממנו כשלים חמורים בכל הקשור לחריגות מפקודות, כשלים מקצועיים וכשלים ערכיים, שבהם אנחנו מתכוונים לטפל בחומרה". 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האירוע המדובר מוכר ומטופל על ידי המפקדים. בנושא מתנהל תחקיר פיקודי בראשות מפקד החטיבה ובתיאום עם מפקד האוגדה. במידת הצורך ובהתאם לממצאי התחקיר, יינקטו צעדים פיקודיים. צה"ל רואה בחומרה מקרים מהסוג הזה, וימשיך לפעול על מנת למגרם".