אם אני הייתי המלכה, הייתי משתמש בהארי ומייגן כסלבס בינלאומיים והופך אותם לנכס", אומר פרופ' דרור ורמן, מומחה לבריטניה בחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית. "אבל אי אפשר לדעת מה יקרה. בני הזוג יכולים להפוך את המעמד שלהם לסלבריטאים בינלאומיים, או שהם יכולים להיעלם לכמה שנים. צריך לחכות. בכל אופן, הם עושים כמה צעדים חסרי תקדים וקשה לצפות מראש מה יקרה הלאה. מה שכן, התקשורת לא תשחרר אותם. בטח לא בקלות".


בשבוע שעבר טלטלה את בריטניה ואת העולם הודעתם של הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל, שנעשתה באמצעות הודעת אינסטגרם משותפת, כי הם מוותרים על מעמדם כחברים בכירים בבית המלוכה הבריטי וכי בכוונתם להפוך לעצמאים מבחינה פיננסית.

ההחלטה הזו באה על רקע מתיחות ארוכה בין הזוג הצעיר לבית המלוכה. מאז ההכרזה על אירוסיהם בסוף 2017, מרקל התקבלה בקרירות מופגנת על ידי יושבי הארמון הבריטי, שלא קיבלו בקלות את בחירת לבו של הנסיך המורד - שחקנית גרושה חצי אפרו־אמריקאית.

מאז היו דיווחים על מתיחות בין מייגן לבין הגיסה קייט מידלטון, כולל הברזה של הזוג הארי ומייגן מיום הולדתה של מידלטון; וכן שמועות על משבר ביחסים בין האחים ויליאם והארי עד כדי כך שהפסיקו לדבר. אבל הקש ששבר את גב הגמל היה בחג המולד, לפני שלושה שבועות, אז נשאה המלכה אליזבת את נאומה המסורתי לחג כשעל השולחן לצדה הונחו תמונות של אביה ג'ורג' השישי, בעלה הנסיך פיליפ, בנה צ'ארלס ואשתו קמילה והנכד ויליאם עם מידלטון והילדים. במקרה או שלא,  בלטה בהיעדרה תמונתם של הנכד הארי, מייגן ובנם ארצ'י.


בין לבין גם התקשורת הבריטית לא עשתה חיים קלים לזוג והנסיך הארי אף טען כי זו רודפת את זוגתו מייגן כפי שרדפה את אמו המנוחה הנסיכה דיאנה. "החשש הכי גדול שלי הוא שההיסטוריה תחזור על עצמה", אמר.


"הארי היה ילד בן 12 כשאמו הלכה לעולמה", מסביר פרופ' ורמן. "הוא חי בתוך טראומה. אני לא חושב שהתקשורת רודפת אחרי מייגן כמו שרדפה אחרי הנסיכה דיאנה, אבל אני לגמרי יכול להבין למה הוא חושב ככה. כמובן שישנה גם החוויה הזאת שהעיתונות לא נותנת מנוחה ולא מתחשבת בצרכים האישיים של בן האדם".
על רקע זה, טוען פרופ' ורמן, "זו בעצם קריאת מחאה, לא כל כך מפתיעה".


למה לא מפתיעה? בכל זאת כולם הופתעו. 
"הארי תמיד היה סקפטי מאחרים לגבי התפקיד שלו בבית המלוכה. בשנה האחרונה גם הייתה הידרדרות קשה מבחינתו ביחס של התקשורת כלפי משפחתו ובמוכנות משפחת המלוכה להתייצב מאחוריו ומאחורי רעייתו. הדבר הכי מדהים זה שהם הודיעו על החלטתם בלי לתת למלכה התראה מראש. זאת הייתה הפתעה לכולם".


מה המשמעות של ההחלטה בפועל?
"זו בעצם סטירת לחי פומבית למלכה, לבית המלוכה. הארי אומר שהוא משחרר חלק מהתפקיד הזה, שאינו מתכוון להיות כל הזמן באנגליה. אני לא חושב שהמטרה שלו בהחלטה הזאת היא כלכלית. שניהם אמידים. הוא מדבר על הקטע הכלכלי כי טענת הנגד שיגידו לו היא שהמדינה נושאת בכל ההוצאות שלו. לכן הוא אומר שהוא יהיה עצמאי. הארי לא רוצה להסתמך על אוצר המדינה, כי זה מחייב אותו לעשות את מה שאומרים לו".

מה המלכה חושבת על המהלך? (צילום: רויטרס)
מה המלכה חושבת על המהלך? (צילום: רויטרס)


יוקו אונו של המלוכה
זו לא הפעם הראשונה, שבה בן מלוכה פורש על רקע הבחירה הזוגית שלו. "בשנת 1937 אדוארד השמיני ויתר על כיסאו כמלך הממלכה המאוחדת על מנת שיוכל לשאת את ווליס סימפסון, אמריקאית גרושה", מספר ד"ר גיורא גודמן, חוקר ומרצה בכיר במכללה האקדמית כנרת המתמחה בבריטניה, וכן, זה נשמע מאוד מוכר. "באותה תקופה, מלך אנגליה לא היה יכול להיות נשוי מבחינה חוקתית לאישה גרושה. במקרה של הארי ומייגן זו כמובן לא הסיבה, אך בכל זאת הרקע האמריקאי וההוליוודי של מרקל נתפס בעיני מבקרי הזוג כסיבה מרכזית להתפתחויות האלה".


עד כמה זו אכן הסיבה שבני הזוג לא התקבלו על ידי בית המלוכה? "זו לא תהיה אמירה הוגנת כלפי בית המלוכה לומר שלא קיבלו את מייגן בשל מוצאה", סבור פרופ' ורמן. "קיבלו אותה, וכמו במקרים קודמים, זה מסובך להכניס מישהי מבחוץ לתוך המבנה המאוד לוחץ הזה. קיבלו אותה, למרות שהיא ממוצא שחור. עכשיו יש כל כך הרבה מטען, אז קשה להגיד עם מה יותר קשה למשפחת המלוכה – עם העובדה שהיא אמריקאית או מאוד עצמאית; או בגלל שהיא בזבזה להם לפי הפרסומים שני מיליון לירות סטרלינג על שיפוץ הבית שבני הזוג קיבלו. להיתפס לצבע שלה זה לא הוגן כלפי בית המלוכה".

בבריטניה זכתה ההודעה המפתיעה לביקורת. "בנימה ביקורתית כותבים בבריטניה שהם הצטרפו לחוג הסלבריטאות העולמי, שהם כבר חלק ממנו, רק שעכשיו הם כבר יוכלו להתפרנס ממנו", מספר ד"ר גודמן.

הביקורת בבריטניה כלפי הצעד, מסביר ד"ר גודמן, נובעת  מהעובדה שהיציאה שלהם לתקשורת הפתיעה את שאר בני המשפחה וגם מפני שהם בעצם מצפים להיות עם חלק מהזכויות, בלי החובות. "כאן הרבה מהביקורת מופנית דווקא כלפי הארי שהחובה להישאר חלק מבית המלוכה היתה עליו, למרות שיש כאלה שטוענים שזו השפעה של מייגן", אומר ד"ר גודמן. "כבר נכתב עליה על ידי תומכיה כי 'עכשיו עלולים להגיד שהיא היוקו אונו של משפחת המלוכה'. המבקרים טוענים שבני הזוג פשוט רוצים למקסם את המותג המלכותי בדרך שהם יבחרו".


איך כלי התקשורת משקפים את הצעד של בני הזוג? 
"בתקשורת הדעות חלוקות. עיקר הביקורת עליהם באה מאלה שמעריצים את משפחת המלוכה כמוסד וחושבים שהצעדים שלהם אינם במסגרת חוקי המשחק – שזה ליהנות מהזכויות בלי למלא כהלכה את החובות. ואילו התומכים בצעד הם בעיקר תומכיה של מייגן ושל בני הזוג שטוענים שמוסד המלוכה הוא כבר מיושן ושמרני, ושמייגן הכניסה רעיונות חדשים שלרבים קשה להתמודד עמם. מיייגן נוטה לקבל תמיכה בברנז'ה. היא סלבריטי. אבל להערכתי עיקר הציבור בבריטניה, במיוחד אלה שרואים במוסד המלוכה ובמשפחת המלוכה דבר חיובי וחשוב בזהות ובתרבות הבריטית, לא מרוצים ממה שהם רואים". 


צעד לא מבושל
שאלת מיליון הפאונד היא מה יקרה עכשיו? "זה הדבר המעניין - מה קורה עכשיו למלכה", אומר פרופ' ורמן. "הסיבה שבית המלוכה הגיב בצינה כל כך רבה היא התקופה הלא קלה שבה הוא נמצא. המלכה בת 93, בעלה בעצם מנוטרל, את הנסיך אנדרו רק לפני חודשיים העיפו מכל תפקיד בגלל קשריו עם ג'פרי אפשטיין. אלה לא ימים אידיאליים בשבילם. הם גם חוששים מהרגע שבו הנסיך צ'ארלס יחליף את המלכה כי הוא בעצמו לא כל כך פופולרי. נערך סקר באנגליה שבו דווקא הנסיך הארי היה הכי פופולרי עם 77%, לעומת 74% שהמלכה קיבלה, ו־48% שצ'ארלס קיבל. אז עכשיו הארי פורש ומשאיר את בית המלוכה במקום רגיש".


"בני הזוג הודיעו שהם פורשים מחלק גדול, לא ברור איזה, של תפקידיהם המלכותיים ומוותרים על הכנסה מסוימת שהם מקבלים על התפקידים האלה, אבל ימשיכו לתמוך במלכה", אומר ד"ר גודמן. "עדיין לא ברור מה יעשו, איפה יחיו, מה יקבלו. המבקרים טוענים שבכל מקרה זה לא צעד מבושל ולא ברור מה הולך להיות כאן בכלל.

כמה דקות אחרי שבני הזוג יצאו בהודעתם הם העלו אתר חדש בכתובת sussexroyal.com  – האתר הרשמי של הדוכסית סאסקס והדוכס סאסקס, שאמור להסביר לציבור על חייהם החדשים של הזוג. באתר הם עדיין ממשיכים במיתוגם המלכותי וכותבים שעד עכשיו הם היו מוגבלים ביכולת שלהם להתפרנס. הם לא רוצים להיעלם בכלל, אלא רוצים את החשיפה בתנאים שלהם כדי להתפרנס. הם גם רוצים את התקשורת, אבל בתנאים שלהם. רוצים להיות עצמאיים כלכלית". 


 אז אין להם אינטרס- להיעלם מעין הציבור?
"הם הולכים למתג את עצמם חזק, והתקשורת תמשיך לעקוב אחריהם כמובן. הצעד שלהם נובע מכל מיני תסכולים שהם חוו מהשתייכות למשפחת המלוכה סביב הדברים שרצו לעשות והפריעו להם, וגם מפני שהתקשורת הבריטית רודפת אותם בצורה בלתי הגונה. המבקרים דווקא טוענים שנתנו להם כמעט כל מה שהם רצו, ושבני הזוג לא מבינים את עניין החובות שלהם. להערכתי גם התקשורת צריכה את הארי ומייגן וגם הארי ומייגן צריכים את התקשורת. כך שנשמע מהם עוד הרבה מאוד".


מה פוטנציאל ההשתכרות שלהם?
"אדיר. אם זה מהרצאות, קידומי מכירות, זכויות על ספרים. וכמובן שלצורך כך הם ישתמשו במיתוג המלכותי שלהם. הם לא נפרדים מהמיתוג הזה".


"אם כל כוכבנית ריאליטי יכולה לעשות הרבה כסף, אז מה נגיד על זוג מלכותי?", אומר ד"ר רונן בר־אל, מהמחלקה לכלכלה וניהול באוניברסיטה הפתוחה. "אם הארי ומייגן באמת יחליטו להיות עכשיו יחידה כלכלית בפני עצמם, הם יכולים להרוויח הרבה יותר, ממש להפוך לאנשי עסקים. תחשבי למשל שמחר ביבי נתניהו מסיים את תפקידו ומתחיל להרוויח כסף. הוא כבר לא ראש ממשלה, לא מחויב לאף אחד ויכול לעשות מלא כסף".


ד"ר בר־אל מבהיר שפוטנציאל ההשתכרות של בני הזוג עולה ברגע שיש להם פחות מחויבות לבית המלוכה. "הם יכולים לעשות דברים בשביל עצמם, למנף את הפוטנציאל הכלכלי שלהם בגלל מי שהם", הוא אומר. "כל שמלה שהיא תלבש, היא יכולה לקבל עליה המון כסף. עכשיו הם אפילו יעניינו את האנשים עוד יותר. גם התקשורת תמיד תמשיך להתעניין בהם. עכשיו הם יעוררו עוד יותר סקרנות, כי אלה הילדים המורדים".


כסף לא חסר להם גם היום. "על פי התקשורת הבריטית, הונו של הארי מעורך בכ־30 מיליון פאונד", אומר ד"ר גודמן. "את מייגן העריכו בכארבעה מיליון פאונד. זה אולי נשמע הרבה כסף לאנשים הפשוטים, אבל עלות החיים שלהם מאוד יקרה. לחברים שלהם יש הרבה יותר כסף. הם גם רוצים להניע ולקדם כל מיני נושאים שחשובים להם בתחום איכות הסביבה. הצעד שלהם הוא כלכלי. באתר הם מסבירים שעד עכשיו לא יכלו לעשות דברים מסוימים. עכשיו הם הולכים למנף את היכולות הכלכליות שלהם באמצעות מעמדם כסלבריטאים. זהו סטטוס שכידוע מרוויחים בזכותו הרבה מאוד כסף".